Stora Enson tilinpäätöstiedote 2018

Liikevaihdon kasvu jatkui
Tilapäisiä operatiivisia haasteita – Osinkoehdotus 0,50 euroa osakkeelta

Q4/2018 (verrattuna Q4/2017)

• Liikevaihto kasvoi 5,8 % 2 657 (2 511) milj. euroon. Tämä oli jo kahdeksas peräkkäinen kasvun vuosineljännes.
  • Operatiivinen liiketulos pieneni hieman 271 (280) milj. euroon.
  • Operatiivinen liiketulosprosentti oli 10,2 % (11,2 %), yli 10 % jo kuudentena peräkkäisenä vuosineljänneksenä.
  • Tulos/osake (EPS) kasvoi 75,0 % 0,39 (0,22) euroon ja tulos/osake ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä oli 0,33 (0,26) euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta pieneni 323 (519) milj. euroon. Rahavirta investointien jälkeen oli 148 (262) milj. euroa.
  • Taseen vahvistuminen jatkui ja nettovelka pieneni 161 milj. euroa. Nettovelan suhde operatiiviseen EBITDAan oli 1,1 (1,4).
  • Operatiivinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) oli 12,4 % (13,5 %).

Vuosi 2018 (verrattuna 2017)

• Liikevaihto kasvoi 4,4 % ja oli 10 486 (10 045) milj. euroa.
  • Operatiivinen liiketulos kasvoi 32,0 % 1 325 (1 004) milj. euroon.
  • Operatiivinen ROCE oli 15,5 % (11,9 %), selvästi yli 13 %:n strategisen tavoitetason.

Näkymät vuodelle 2019
Stora Enso ottaa käyttöön uuden tulosohjeistustavan koko vuoden näkymille ja vuosineljänneksen tulosohjeistukselle. Konserni ohjaa tästä lähin vuosineljännesten operatiivisen liiketuloksen absoluuttista vaihteluväliä sen sijaan, että vertailisi vuosineljännesten liikevaihtoa ja operatiivista liiketulosta kvalitatiivisesti edelliseen vuosineljännekseen.

Stora Enson vuoden 2019 odotetaan olevan pääosin samalla tasolla vuoden 2018 kanssa olettaen, että nykyiset kaupalliset olosuhteet eivät merkittävästi muutu. Kysynnän kasvun odotetaan jatkuvan muiden Stora Enson tuotteiden osalta, paitsi paperin Euroopassa. Sen osalta kysynnän laskun ennustetaan jatkuvan vuonna 2019. Yhtiön liikevaihdon odotetaan olevan suurempi ja kustannusten odotetaan kasvavan vuonna 2019 vuoteen 2018 verrattuna. Stora Enso rajoittaa kustannusten nousua ja kasvavan epävarmuuden vaikutuksia uudella kannattavuudenturvaamisohjelmalla.

Tulosohjeistus Q1/2019
Vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen operatiivisen liiketuloksen arvioidaan asettuvan 260–350 milj. euron vaihteluvälille. Konsernin vuotuinen kunnossapitoaikataulu on muuttunut viime vuodesta. Vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä Veracelin sellutehdas ja Ostrołękan aaltopahvin raaka-ainetta valmistava tehdas pitävät vuosihuoltoseisokit. Huoltoseisokkien negatiivisen vaikutuksen arvioidaan olevan noin 20 milj. euroa korkeampi kuin vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä, jolloin ei ollut vuotuisia huoltoseisokkeja.

Tunnuslukuja

Milj. euroa Q4/18 Q4/17 Muutos %
Q4/18–Q4/17
Q3/18 Muutos %
Q4/18–Q3/18
2018  2017 Muutos %
2018–2017
Liikevaihto 2 657 2 511 5,8 % 2 585 2,8 % 10 486 10 045 4,4 %
Operatiivinen EBITDA 405 427 -5,1 % 502 -19,3 % 1 878 1 587 18,3 %
Operatiivinen liiketulos 271 280 -3,3 % 358 -24,4 % 1 325 1 004 32,0 %
Operatiivinen liiketulos, % 10,2 % 11,2 % 13,8 % 12,6 % 10,0 %
Liiketulos (IFRS) 356 236 50,7 % 363 -1,9 % 1390 904 53,7 %
Tulos ennen veroja ja ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä 267 238 12,3 % 305 -12,3 % 1190 826 44,1 %
Tulos ennen veroja 315 209 50,7 % 305 3,3 % 1210 742 63,1 %
Katsauskauden tulos 299 173 72,5 % 204 46,5 % 988 614 61,0 %
Korolliset nettovelat 2 092 2253 -7,1 % 2172 -3,7 % 2 092 2 253 -7,1 %
Operatiivinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) 12,4 % 13,5 % 16,7 % 15,5 % 11,9 %
Tulos/osake ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, euroa 0,33 0,26 25,0 % 0,31 3,8 % 1,29 0,89 45,4 %
Tulos/osake, euroa 0,39 0,22 75,0 % 0,27 42,6 % 1,28 0,79 62,5 %
Nettovelan suhde edellisten 12 kk operatiiviseen EBITDAan 1,1 1,4 1,1 1,1 1,4
Henkilöstö keskimäärin 26 151 26 116 0,1 % 26 545 -1,5 % 26 067 26 206 -0,5 %

Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström kommentoi vuoden 2018 viimeisen neljänneksen tulosta:

"Stora Enson vakaa kannattava kasvu jatkui jo kahdeksantena peräkkäisenä vuosineljänneksenä. Liikevaihtomme koheni lähes 6 % ja oli korkein viimeisen vuosineljänneksen liikevaihto sitten vuoden 2012. Kasvu oli pääosin suotuisten hintojen ja aktiivisen myynninjakauma- ja hinnoittelutyömme ansiota. Hieman heikompien markkinoiden takia toimituksemme olivat alhaisemmalla tasolla. Kuudella tehtaallamme on ollut tilapäisiä operatiivisia ongelmia. Näiden vaikutus liiketulokseen oli noin 40 miljoonaa euroa. Operatiivinen liiketuloksemme laski hieman yli 3 %, kun taas operatiivinen liiketulosprosentti ylitti 10 % kuudentena peräkkäisenä vuosineljänneksenä.

Kun tarkastelemme koko vuotta 2018, liikevaihtomme on jälleen selkeästi yli 10 miljardia euroa ja operatiivinen liiketulos kasvoi 32 %. Operatiivinen sijoitetun pääoman tuottomme oli lähes 16 % eli selkeästi yli 13 %:n strategisen tavoitetason. Olen myös hyvin tyytyväinen siitä, että koko vuoden osakekohtainen tuloksemme kasvoi merkittävästi, 62,5 %. Jatkamme taseemme vahvistamista, ja nettovelan suhde EBITDAan oli 1,1. Näin ollen hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle 0,50 euron osinkoa osakkeelta. Tämä on 22 % enemmän kuin viime vuonna ja neljäs peräkkäinen vuosi, kun osinkomme kasvaa. Tämä on luottamuksenosoitus Stora Enson tulevaisuudelle.

Muutoshankkeemme etenevät hyvin. Investointi uuteen ristiinliimattua puuta (CLT) valmistavaan tuotantoyksikköön Gruvönin sahalla on viimeistelyvaiheessa. Kaupallinen tuotanto alkaa suunnitelmien mukaisesti vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen aikana. Olen myös tyytyväinen siitä, että olemme ottaneet tärkeän askeleen varmistaaksemme kilpailukykyiset raaka-ainetoimitukset pitkällä aikavälillä. Yhdessä muiden osakkeenomistajien kanssa allekirjoitimme sitovan sopimuksen, jonka puitteissa pyritään saamaan Bergvik Skogin liiketoimi päätökseen vuoden 2019 ensimmäisen puoliskon aikana.

Tuomme markkinoille jatkuvasti uusia tuotteita, joilla asiakkaamme voivat hyödyntää digitaalisia ratkaisuja liiketoiminnassaan. Viimeisin näistä on uusi vastuullinen RFID-tunnisteteknologia nimeltään ECO™ by Stora Enso. Se on suunniteltu toimitusketju-, vähittäismyynti- ja verkkokauppasovellusten älypakkaustoimintoja varten. Olemme myös solmineet kiinnostavaan kumppanuuden H&M- ja Inter IKEA -konsernien kanssa tuottaaksemme uusia tekstiilikuituja vastuullisesti ja kustannustehokkaasti.

Vastuullisuus on liiketoimintamme ytimessä. Sen vuoksi olen ylpeä siitä, että kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö CDP on arvioinut työmme ilmastonmuutoksen torjumiseksi maailmanlaajuisesti johtavalle tasolle. CDP sijoitti Stora Enson vuoden 2018 ilmastolistansa A-luokkaan, ilmastonmuutostyötä kansainvälisesti johtavien yritysten joukkoon. Olemme myös saaneet tunnustusta Ruotsin vastuullisimpana pörssiyhtiönä kaikkien Tukholman pörssissä noteerattujen yhtiöiden listalla, sekä palkinnon vuoden vastuullisimpana brändinä toimialallamme.

Nykyisessä geopoliittisessa kehityksessä on merkittävä riski protektionististen toimien laajentumisesta pisteeseen, jossa maailmankauppa supistuu huomattavasti. Tämä sysäisi liikkeelle ketjureaktioita, jotka vaikuttaisivat suuresti inflaatioon, yritysten näkymiin ja kuluttajien luottamukseen sekä viime kädessä maailmanlaajuiseen talouskasvuun. Tämän takia olemme laatineet 120 miljoonan euron suuruisen kannattavuuden turvaamisohjelman, joka käynnistetään välittömästi. Ohjelma auttaa meitä varautumaan markkinoiden mahdolliseen heikentymiseen.

Näinä lisääntyvän epävarmuuden ja heikentyvän näkyvyyden aikoina odotamme vuoden 2019 olevan pääosin vuoden 2018 kaltainen, mikäli tämänhetkiset kaupankäyntiolosuhteet eivät muutu merkittävästi. Odotan kysynnän jatkavan kasvuaan kaikissa Stora Enson liiketoiminnoissa lukuun ottamatta Euroopan paperiliiketoimintaa, jossa kysynnän laskun ennustetaan jatkuvan vuonna 2019. Liikevaihtomme odotetaan olevan korkeampi ja kustannusten ennustetaan kasvavan vuonna 2019 vuoteen 2018 verrattuna. Kannattavuuden turvaamisohjelmamme avulla toimimme kustannusten kasvun ja lisääntyvän epävarmuuden vaikutusten hillitsemiseksi.

Haluan jälleen kiittää asiakkaitamme hyvästä yhteistyöstä, työntekijöitämme sitoutumisesta ja sijoittajiamme luottamuksesta."

Tänään järjestettävät tilaisuudet

1) Lehdistötilaisuus ja webcast klo 11.00
Medialle suunnattu tiedotustilaisuus järjestetään klo 11.00 Stora Enson pääkonttorilla Helsingissä osoitteessa Kanavaranta 1. Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström, talousjohtaja Seppo Parvi ja viestintäjohtaja Ulrika Lilja esittelevät tuloksen englanninkielisessä webcast-lähetyksessä, jota voi seurata osoitteessa https://storaenso.videosync.fi/2018-full-year-result

2) Webcast ja puhelu analyytikoille ja sijoittajille klo 14.30
Analyytikoille ja sijoittajille suunnattu webcast-lähetys ja puhelinkonferenssi järjestetään klo 14.30 Suomen aikaa. Tilaisuudessa puhuvat toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström, talousjohtaja Seppo Parvi ja sijoittajasuhdejohtaja Ulla Paajanen. Tilaisuutta voi seurata osoitteessa https://edge.media-server.com/m6/p/gngcow7q

Analyytikot ja sijoittajat, jotka haluavat esittää kysymyksiä, voivat soittaa alla olevaan numeroon. Kaikki osallistujat voivat seurata webcast-lähetystä.

Suora lähetys klo 14.30 Puh. 09 2311 3291

Tunnuskoodi:                 2894258

Linkit webcast-lähetyksiin ovat myös Stora Enson verkkosivuilla: storaenso.com/investors

Satu Härkönen