Stora Enson varsinaisen yhtiökokouksen ja hallituksen päätökset

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 4.6.2020 klo 17.30

Stora Enso Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 4. kesäkuuta 2020 yhtiön pääkonttorissa Helsingissä. Covid-19-pandemian leviämisen rajoittamiseksi osakkeenomistaja tai tämän asiamies ei voinut saapua kokouspaikalle. Kokouksessa oli edustettuna 2 488 osakkeenomistajaa, jotka edustivat noin 468 miljoonaa osaketta ja 192 miljoonaa ääntä. Yhtiökokous kannatti kaikkia osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ja hallituksen yhtiökokoukselle tekemiä ehdotuksia vähintään 91 prosentilla annetuista äänistä. Yhtiökokous hyväksyi yhtiön tilinpäätöksen ja myönsi yhtiön hallitukselle ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden vuodelta 2019.

Taseen osoittaman voiton käyttäminen ja osingonmaksusta päättäminen
Kokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen, jonka mukaan vuodelta 2019 maksetaan osinkoa 0,15 euroa osakkeelta.

Osinko maksetaan osakkaalle, joka on osingonmaksun täsmäytyspäivänä 8.6.2020 merkitty joko Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon tai Euroclear Swedenissä rekisteröityjen osakkeiden osalta Euroclear Sweden AB:n pitämään omistajaluetteloon. Euroclear Sweden AB huolehtii osingon maksusta Euroclear Swedenissä rekisteröidyille osakkeille ja osinko maksetaan Ruotsin kruunuina. Citibank N.A. huolehtii osingon maksusta Citibank N.A:n hallinnoimien ADR-todistusten haltijoille ja osinko maksetaan Yhdysvaltain dollareina.

Yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen, jonka mukaan osinko maksetaan arviolta 15.6.2020.

Kokous hyväksyi myös ehdotuksen, että hallitus päättää harkintansa mukaan yhteensä enintään 0,35 euron osakekohtaisen osingon jakamisesta. Osingon jakamisesta päätetään myöhemmässä vaiheessa, kun on mahdollista tehdä luotettavampi arvio Covid-19-pandemian vaikutuksista Stora Enson liiketoimintaan ja likviditeettiin. Osinkoa voidaan valtuutuksen nojalla jakaa myös useammassa erässä.

Hallituksen jäsenet
Yhtiökokous hyväksyi ehdotuksen, että hallitukseen valittiin seuraavaan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun saakka nykyisistä jäsenistä Jorma Eloranta, Elisabeth Fleuriot, Hock Goh, Mikko Helander, Christiane Kuehne, Antti Mäkinen, Richard Nilsson ja Hans Stråberg, ja että Håkan Buskhe valitaan uudeksi hallituksen jäseneksi vastaavalle toimikaudelle. Yhtiökokous valitsi Jorma Elorannan hallituksen puheenjohtajaksi ja Hans Stråbergin hallituksen varapuheenjohtaksi.

Palkkiot

Yhtiökokous hyväksyi ehdotuksen hallituksen jäsenten vuosipalkkioista:

puheenjohtaja                                           197 000 euroa (2019: 192 000 euroa)

varapuheenjohtaja                                    112 000 euroa (2019: 109 000 euroa)

jäsenet                                                      76 000 euroa (2019: 74 000 euroa)

Yhtiökokous hyväksyi myös ehdotuksen, että hallituksen jäsenten vuosipalkkio maksetaan yhtiön osakkeina ja rahana siten, että 40 %:lla vuosipalkkiosta hankitaan hallituksen jäsenten nimiin ja lukuun Stora Enson R-osakkeita markkinoilta julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan, ja loput vuosipalkkiosta maksetaan rahana. Osakkeet hankitaan kahden viikon kuluessa siitä, kun osavuosikatsaus kaudelta 1.1.2020 – 31.3.2020 on julkistettu tai ensimmäisenä sellaisena ajankohtana, kun se soveltuvan lainsäädännön mukaan on mahdollista. Yhtiö vastaa osakkeiden hankinnasta aiheutuvista kuluista ja varainsiirtoverosta.

Yhtiökokous vahvisti seuraavat hallituksen valiokuntien jäsenten vuosipalkkiot:

Talous- ja tarkastusvaliokunta

puheenjohtaja                                           21 200 euroa (2019: 20 600 euroa)

jäsenet                                                      14 800 euroa (2019: 14 400 euroa)

Palkitsemisvaliokunta

puheenjohtaja                                           10 600 euroa (2019: 10 300 euroa)

jäsenet                                                     6 400 euroa (2019: 6 200 euroa)

Vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunta

puheenjohtaja                                           10 600 euroa (2019: 10 300 euroa)

jäsenet                                                      6 400 euroa (2019: 6 200 euroa)

Tilintarkastaja
Yhtiökokous hyväksyi ehdotuksen, että tilintarkastajaksi valitaan PricewaterhouseCoopers Oy seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun saakka. PricewaterhouseCoopers on ilmoittanut, että päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Samuli Perälä. Yhtiökokous päätti myös, että tilintarkastajan palkkio maksetaan talous- ja tarkastuskomitean hyväksymän laskun mukaan.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta ja osakeannista
Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään Stora Enson R-sarjan omien osakkeiden hankkimisesta seuraavasti:

Valtuutuksen nojalla hankittavien R-sarjan omien osakkeiden määrä on yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta, mikä vastaa noin 0,25 prosenttia kaikista yhtiön osakkeista ja 0,33 prosenttia kaikista yhtiön R-sarjan osakkeista. Yhtiön omia osakkeita voidaan valtuutuksen nojalla hankkia muutenkin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa (suunnattu hankinta). Omia osakkeita voidaan hankkia yhtiön vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintapäivänä julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan tai muuten markkinoilla muodostuvaan hintaan. Omia osakkeita voidaan hankkia käytettäväksi ensisijaisesti osana yhtiön kannustin- ja palkkiojärjestelmää. Yhtiölle hankitut omat osakkeet voidaan pitää yhtiöllä, mitätöidä tai luovuttaa edelleen.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen myös päättämään Stora Enson R-sarjan osakkeiden antamisesta seuraavin ehdoin:

Valtuutuksen nojalla annettavien R-sarjan osakkeiden määrä on yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta, mikä vastaa noin 0,25 prosenttia kaikista yhtiön osakkeista ja 0,33 prosenttia kaikista yhtiön R-sarjan osakkeista. Valtuutuksen nojalla annettavat osakkeet voivat olla uusia tai yhtiön hallussa olevia omia osakkeita. Osakkeita voidaan antaa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen yhtiön kannustin- ja palkkiojärjestelmän toteuttamiseksi.

Stora Enson hallituksen päätökset
Richard Nilsson (puheenjohtaja), Jorma Eloranta, Elisabeth Fleuriot ja Hock Goh valittiin talous- ja tarkastusvaliokunnan jäseniksi.

Jorma Eloranta (puheenjohtaja), Antti Mäkinen ja Hans Stråberg valittiin palkitsemisvaliokunnan jäseniksi.

Christiane Kuehne (puheenjohtaja), Håkan Buskhe ja Mikko Helander valittiin vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunnan jäseniksi.

Puheet ja yhtiökokouksen pöytäkirja

Hallituksen puheenjohtajan Jorma Elorannan ja toimitusjohtaja Annica Breskyn nauhoitetut puheet ovat saatavilla yhtiön internetsivuilla storaenso.com/fi/agm. Yhtiökokouksen pöytäkirja on saatavilla internetsivuilla myöhemmin tänään.

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen
sijoittajasuhdejohtaja
puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 25 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 10,1 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen