Stora Ensos ordinarie årsstämma samt styrelsebeslut

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2020-06-04 kl. 17:30 EEST

Stora Ensos årsstämma hölls den 4 juni 2020 på bolagets huvudkontor i Helsingfors, Finland. I avsikt att begränsa spridningen av Covid-19 pandemin ordnades årsstämman så att aktieägare eller dess ombud inte kunde närvara på platsen för årsstämman. Totalt 2 488 aktieägare some representerade cirka 468 miljoner aktier och 192 miljoner röster var representerade vid ärsstämman. Årsstämman stödde alla aktieägarnas nomineringsråds och styrelsens förslag med minst 91 procent av de avgivna rösterna. Årsstämman antogs bokslutet för 2019 och ansvarsfrihet beviljades för bolagets styrelse och verkställande direktör.

Beslut om disposition av den vinst som balansräkningen utvisar och betalning av dividendutdelning
Stämman fastställde styrelsens förslag att en utdelning om 0,15 EUR per aktie utbetalas för år 2019.

Utdelningen betalas ut till aktieägare som på avstämningsdagen för utdelningen måndagen den 8 juni 2020 är antecknad antingen i bolagets aktieägarförteckning som förs av Euroclear Finland Oy eller i fråga om Euroclear Sweden -registrerade aktier i avstämningsregistret som förs av Euroclear Sweden AB. Euroclear Sweden AB ombesörjer utbetalningen till aktieägare som är registrerade i Euroclear Sweden AB:s avstämningsregister och utbetalningen sker i svenska kronor. Utdelning till innehavare av amerikanska depåbevis (ADR) utbetalas i US-dollar genom Citibank N.A.

Styrelsen föreslår för stämman att utdelningen betalas ut uppskattningsvis måndagen den 15 juni 2020.

Dessutom fastställde förslaget att styrelsen att enligt eget övervägande beslutar om utdelning upp till maximalt 0,35 euro per aktie. Beslut om utdelning ska fattas i ett senare skede då det är möjligt att göra en mer tillförlitlig uppskattning av effekterna av Covid-19-pandemin på Stora Ensos verksamhet och likviditet. Utdelningen kan på basis av bemyndigandet betalas i en eller flera rater.

Styrelseledamöter
Stämman fastställde förslaget att de nuvarande styrelseledamöterna Jorma Eloranta, Elisabeth Fleuriot, Hock Goh, Mikko Helander, Christiane Kuehne, Antti Mäkinen, Richard Nilsson och Hans Stråberg återväljs för en mandatperiod som fortgår till slutet av följande årsstämma och att Håkan Buskhe väljs som ny styrelseledamot for samma mandatperiod. Årsstämman valde Jorma Eloranta till styrelsens ordförande och Hans Stråberg till vice ordförande.

Stämman fastställde förslaget till årliga styrelsearvoden enligt följande:

Ordförande                          197 000 EUR (2019: 192 000 EUR)

Vice ordförande                  112 000 EUR (2019: 109 000 EUR)

Ledamöter                           76 000 EUR (2019: 74 000 EUR)

Stämman fastställde även förslaget att styrelseledamöternas årliga arvode erläggs så att 40 % betalas genom att förvärva Stora Ensos R-aktier för styrelseledamöternas räkning på marknaden till det pris som bildas i offentlig handel och resterande summa av årliga arvodet erläggs kontant. Aktierna förvärvas inom loppet av två veckor från årsstämman eller snarast möjligt i enlighet med tillämplig lagstiftning. Bolaget står för alla kostnader och eventuell överlåtelseskatt i anknytning till förvärvet av aktier.

Stämman fastställde förslaget till årliga arvoden till styrelsekommittéernas ledamöter enligt följande:

Finans- och revisionskommittén

Ordförande    21 200 EUR (2019: 20 600 EUR)

Ledamöter     14 800 EUR (2019: 14 400 EUR)

Ersättningskommittén

Ordförande    10 600 EUR (2019: 10 300 EUR)

Ledamöter     6 400 EUR (2019: 6 200 EUR)

Kommittén för hållbarhets- och etikfrågor

Ordförande    10 600 EUR (2019: 10 300 EUR)

Ledamöter     6 400 EUR (2019: 6 200 EUR)

Revisor
Stämman fastställde förslaget att PricewaterhouseCoopers Oy väljs som revisor för bolaget för en mandatperiod som fortgår till slutet av följande årsstämma. PricewaterhouseCoopers Oy har meddelat att Samuli Perälä kommer att fungera som huvudansvarig revisor. Stämman fastställde även förslaget att revisorns arvode betalas enligt faktura som är godkänd av finans- och revisionskommittén.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om förvärv av bolagets egna aktier och om emission av aktier
Stämman fastställde förslaget att styrelsen bemyndigas fatta beslut om förvärv av bolagets egna R-aktier enligt följande:

Antalet R-aktier som kan förvärvas med stöd av bemyndigandet kan uppgå till högst 2 000 000 aktier, vilket motsvarar ungefär 0,25 procent av samtliga aktier i bolaget och ungefär 0,33 procent av samtliga R-aktier i bolaget. Bolagets egna aktier kan förvärvas annat än i förhållande till aktieägarnas aktieinnehav (riktat förvärv). Bolagets egna aktier kan förvärvas med fritt eget kapital till det pris som fastställs i offentlig handel på dagen för förvärvet eller i övrigt till ett pris som fastställs på marknaden.

Egna aktier kan förvärvas för att användas i första hand som en del av bolagets incentivprogram eller utbetalning av ersättning. Bolaget kan behålla, ogiltigförklara eller avyttra egna aktier som det har förvärvat.

Stämman fastställde förslaget att att styrelsen bemyndigas fatta beslut om emission av Stora Enso R-aktier enligt följande:

Antalet R-aktier som kan emitteras med stöd av bemyndigandet kan uppgå till högst 2 000 000 aktier, vilket motsvarar ungefär 0,25 procent av samtliga aktier i bolaget och ungefär 0,33 procent av samtliga R-aktier i bolaget. Bemyndigandet omfattar både emission av nya aktier och överlåtelse av bolagets egna aktier.

Emission av aktier kan vidtas med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till aktier för att användas som en del av bolagets incentivprogram eller utbetalning av ersättning.

Styrelsebeslut
Richard Nilsson (ordförande), Jorma Eloranta, Elisabeth Fleuriot och Hock Goh valdes till ledamöter i finans- och revisionskommittén.

Jorma Eloranta (ordförande), Antti Mäkinen och Hans Stråberg valdes till ledamöter i ersättningskommittén.

Christiane Kuehne (ordförande), Håkan Buskhe och Mikko Helander valdes till ledamöter i kommittén för hållbarhets- och etikfrågor.

Anföranden och protokollet från årstämman

Styrelsens ordförande Jorma Elorantas hälsning och VD och koncernchef Annica Breskys presentation finns tillgängliga på företagets webbplats storaenso.com/sv/agm. Protokollet från årstämman kommer att finnas tillgängligt på webbplatsen senare i dag.

För ytterligare information, v g kontakta:
Ulla Paajanen
SVP, Investor Relations
tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 30 länder och 2019 uppgick omsättningen till 10,1 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, v g kontakta:
Ulla Paajanen
SVP, Investor Relations