Musta Saara huipentaa Pirkko Saision ja Jussi Tuurnan suosittujen musiikkinäytelmien sarjan Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä

Kansallisteatterin alkusyksyn muita uutuuksia ovat muun muassa Leena Krohnin läpimurtoromaaniin pohjautuva Tainaron Pienellä näyttämöllä sekä Suomen kantaesityksensä Omapohjassa saava kanadalaisen Jennifer Trembalyn Lista. Liput tulevat myyntiin keskiviikkona 21. maaliskuuta.

Musta Saara nostaa esiin ja tulkitsee myyttejä, jotka meissä kaikissa kätkettyinä elävät.
Musta Saara rikkoo tabuja ja etsii uutta Eurooppaa.
Musta Saara on häikäilemätön peili Euroopan jo ikääntyneille, hämmentyneille kasvoille.

Pirkko Saision kirjoittama, Jussi Tuurnan säveltämä ja Laura Jäntin ohjaama uutuus Musta Saara tuo huikean näyttelijäensemblen Suurelle näyttämölle. Muun muassa Sinikka Sokan, Ulla Tapanisen ja Tiina Weckströmin tähdittämä musiikkinäytelmä kertoo Euroopan uudesta, haastavasta tilanteesta, monenlaisista yrityksistä koota ja hajottaa hauras vanhus. Jokaisella liikkeellä on oma tarustonsa sekä kiihkeä tulkintansa siitä. Samojen tekijöiden HOMO! ja SLAVA! Kunnia. -esitykset Kansallisteatterissa ovat olleet yleisö- ja arvostelumenestyksiä. Musta Saara kantaesitetään 12. syyskuuta.

Leena Krohnin läpimurtoromaaniin pohjautuva Tainaron tuo Pienelle näyttämölle terveisiä hyönteisten valtakunnasta. Ohjaaja Essi Rossin ja dramaturgi Iida Hämeen-Anttilan näyttämöteos on monitaiteellinen kuvaus fantastisesta maailmasta suuren romahduksen jälkeen. Poeettisen ja toivoa pursuavan dystopian teemoiksi nousevat vieraan kohtaaminen, suru ja jäähyväiset sekä asennoituminen muutokseen. Kati Outisen ja Aino Vennan tähdittämä näyttämö avautuu kerros kerrokselta kohti sitä, mille ei ole vielä sanoja: tulevaa maailmaa ja sen monimuotoisuutta. Koko esityksen läpäisee Vennan teosta varten säveltämä musiikki. Ensi-ilta nähdään osana Helsingin juhlaviikkoja 29. elokuuta.

Kanadalaiskirjailija Jennifer Tremblayn esikoisnäytelmä Lista nähdään nyt ensi kertaa Suomessa, Omapohjan intiimillä näyttämöllä. Valloittavan Pirjo Määtän esittämä monologi on terävänäköinen tarina listojen laatimisesta ja siitä, miten oleellinen ja arkinen ovat salakavalasti toisiinsa sidottuja. Esityksen ohjaa Irene Aho, ja suomennoksesta vastaa palkittu kääntäjä Reita Lounatvuori. Kantaesityksen yhteydessä tullaan järjestämään quebeciläisten näytelmien lukudraama, johon myös Listan kirjoittaja Tremblay saapuu vieraaksi. Suomen kantaesitys 14. syyskuuta.

Liikenneonnettomuudessa halvaantunut näyttelijä Pekka Heikkinen palasi lavoille viidentoista vuoden poissaolon jälkeen, pyörätuolissa. Onnettomuutta ja sen seurauksia käsittelevän trilogian kolmas osa Sekunti tunnissa vie teeman päätökseensä, kuoleman ja elämän rajamaille. Heikki Huttu-Hiltusen ohjaamassa teoksessa Heikkisen karismaattinen näyttelijäntaide yhdistää voimansa suomalaisen tanssin ja musiikin omaleimaisten huipputekijöiden kanssa, kun näyttämölle nousevat myös Kaari Martin, Hepa Halme, Pekko Käppi ja Faarao Pirttikangas. Kantaesitys nähdään Lavaklubilla 5. syyskuuta.

Prinsessa Pikkiriikki tarjoaa teatterin taikaa perheen pienimmille – ja toivottaa aikuiset Himpskattiin! Teatteri Vapaan Vyöhykkeen kekseliäs esineteatteri ja musiikki ovat tämän uuden kotimaisen kantaesityksen kantavat voimat. Prinsessa Pikkiriikki etenee leikin assosiatiivisella logiikalla luoden koko ajan uusia maailmoja, ja leikin kautta käsitellään vakaviakin aiheita. Kantaesitys Suuren näyttämön lämpiössä 22. syyskuussa.

Vierailuohjelmistossa kulttuurien kohtaamisia ja tutkielmia naiseudesta

Kansallisteatterin pääohjelmistoa täydentää alkusyksyllä laadukas kattaus kansainvälisiä ja monitaiteisia vierailuja.

Katja Lundén Companyn kahden kulttuurin peruskivet yhteen törmäyttävä tanssiteos Flamencosauna vierailee Pienellä näyttämöllä 23. syyskuuta. Näyttelijä Omar Albajaren ja teatteriohjaaja Liisa Isotalon kirjoittama Kirjeitä Mosulista on tositapahtumiin perustuva näyttämöllinen runoelma kahden kulttuurin törmäämisestä, joka nähdään Willensaunassa 15. syyskuuta.

24.–25. lokakuuta Willensaunan näyttämön valtaa ohjaaja Essi Rossin, näyttelijä Julia Rosa Peerin ja muusikko Sarah Kiven kansainvälinen sooloteos Ejaculation, joka tutkii kollektiivisia käsityksiä ja kokemuksia naisten seksuaalisuudesta tässä ajassa. Niin ikään Willensaunassa vierailee 5.-6. lokakuuta Teatteri Totti ja Eva Enslerin Vaginamonologeja, joka kertoo kolmesta eri-ikäisestä upeasta naisesta ja heidän kohtaloistaan visuaalisesti ja viittomakielellä.

Alkusyksyn ohjelmiston ohella myyntiin aukeaa myös laulaja Ali Saedin ja viulisti Sanna Salmenkallion konsertti Äiti – kukaan ei rakasta minua niin kuin sinä, joka nähdään Willensaunassa äitienpäivänä 13.5.

viestintäpäällikkö Linda Lopperi linda.lopperi@kansallisteatteri.fi, p. 050 540 5062