Swedbank Economic Outlook: Återhämtningen fortsätter

Finsk ekonomi fortsätter att återhämta sig i takt med att pandemin klingar av. Den starka tillväxten har gett en ökning av sysselsättningen. Trots globala flaskhalsproblem så ser utsikterna för finsk export fortsatt positiva ut, enligt konjunkturrapporten Swedbank Economic Outlook.

Återhämtningen i Finland fortsätter, men tillväxttakten kommer att bromsa in framöver. Hushållens konsumtion fortsätter att vara den största motorn i den ekonomiska återhämtningen. Vi har reviderat upp vår BNP-prognos för 2021 något, till 3,2% från 3,1% i augusti. Ekonomin förväntas växa med 2,9% 2022, och med 1,3% 2023.

Trots globala problem med leveranskedjor förblir utsikterna för finsk export ganska positiva, och volymen av nya ordrar inom tillverkningsindustrin är fortsatt på en hög nivå. Investeringar kommer också att stödja tillväxten under 2021. Under andra halvåret var tillväxten särskilt positiv inom maskiner och andra investeringar i insatsvaror, vilket kommer att stödja framtida produktion.

-Den globala återhämtningen fortsätter även globalt, men långsammare än tidigare på grund av flaskhalsar och högre elpriser. Global tillväxt väntas landa på 5,7 procent i år och på 4,3 procent 2022, säger Swedbanks chefekonom Mattias Persson.

Priserna på råvaror och energi stiger globalt, och det är ett bekymmer även i Finland. Men i Finland har exportpriserna hållit jämn takt med uppgången av importpriserna. Därför är inte Finland ett av de länder som är mest drabbade av de globala prisuppgångarna. Om energipriserna fortsätter att vara höga under lång tid kan detta påverka investeringar i den energiintensiva tillverkningsindustrin negativt. Uppgången av energipriser har också lett till en högre ökning av konsumentpriserna, som väntas stiga med 2,0% 2021.

-Den starka tillväxten har varit synlig i antalet sysselsatta och lediga jobb. Medan en stark ökning av sysselsättningen vanligtvis leder till en nedgång av arbetslösheten så hände inte detta i början av året, eftersom sysselsättningstillväxten främst kom från människor utanför arbetsmarknaden. Därför väntar vi oss att arbetslösheten endast kommer att falla marginellt till 7,6 procent 2021. Men allt eftersom tillväxten fortsätter kommer arbetslösheten falla ytterligare, till 6,9 procent 2022, säger Sonja Liukkonen, juniorekonom på Swedbank.

På grund av pandemin så har statsskulden växt med 10 procentenheter förra året, till 69,5% av BNP. I år kommer statsskulden att nå 71% av BNP, men ökningstakten kommer att sakta ned 2022. Ökningen av åldersrelaterade utgifter innebär dock ett hot mot den långsiktiga hållbarheten i Finlands offentliga finanser.

Länk till rapporten: www.swedbank.se/seo

För mer information:

Mattias Persson, Chefekonom Swedbank, +46 73 094 29 56
Sonja Liukkonen, Juniorekonom Swedbank, +358 400 98 21 59

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se

Lainaukset

Den starka tillväxten har varit synlig i antalet sysselsatta och lediga jobb. Medan en stark ökning av sysselsättningen vanligtvis leder till en nedgång av arbetslösheten så hände inte detta i början av året, eftersom sysselsättningstillväxten främst kom från människor utanför arbetsmarknaden. Därför väntar vi oss att arbetslösheten endast kommer att falla marginellt till 7,6 procent 2021. Men allt eftersom tillväxten fortsätter kommer arbetslösheten falla ytterligare, till 6,9 procent 2022.
Sonja Liukkonen, juniorekonom på Swedbank.