Swedbank Economic Outlook: Ekonomisk återhämtning på god väg

Den finska ekonomin har redan hämtat tillbaka det ekonomiska tappet som skedde i fjol. Men spridningen av deltavarianten av coronaviruset innebär något osäkrare utsikter inför hösten. I vår senaste Swedbank Economic Outlook förväntar vi oss att återhämtningen fortsätter även under andra halvåret i år.

Den positiva utvecklingen i finsk ekonomi kommer i år att drivas av privat konsumtion, som är en följd av uppdämd efterfrågan och ökade besparingar. Exporten förväntas också stödja återhämtningen, även om ökningen av exporten har mattats av något under de senaste månaderna.

-Att deltavarianten sprids snabbt och att många länder har låg vaccinationsgrad är några källor till oro. Det kan påverka kraften i återhämtningen och förvärra problemen med brist på insatsvaror, säger Swedbanks chefekonom Mattias Persson.

Swedbanks prognos är att den globala tillväxten fortsätter att vara hög även under nästa år. Global tillväxt väntas landa på 6 procent 2021. För Norden och Baltikum revideras tillväxtutsikterna upp. Finsk ekonomi förväntas växa med 3,1 procent under 2021, en liten ökning jämfört med bedömningen på 3 procent i april. Nedåtrisker för återhämtningen dominerar och är kopplade till en fortsatt hög smittspridning och restriktioner. Arbetslösheten kommer gradvis sjunka till 6,8 procent 2023 från dagens nivå på cirka 8 procent. Trots detta signalerar alltfler företag att de har svårt att hitta rätt kompetens.

-Strukturella faktorer, inklusive en åldrande befolkning och svag produktivitetstillväxt, kommer att fortsätta att tynga finsk ekonomi även efter att ekonomin återhämtat sig från effekterna av pandemin. Under de kommande åren kommer det att vara svårt att öka sysselsättningen i Finland, på grund av att antalet personer i arbetsför ålder minskar, säger Sonja Liukkonen, ekonom på Swedbank.

Den europeiska centralbankens nya strategi innebär att inflationsmålet ligger på 2 procent och att det är symmetriskt, vilket innebär att ECB har en ökad tolerans för att målet tillfälligt överskrids. Det innebär vidare att det är osannolikt att ECB kommer att reagera på högre inflation innan kärninflationen mer varaktigt når 2 procent. Vi förväntar oss att ECB kommer att behålla sin policyränta oförändrad på nuvarande nivåer fram till åtminstone slutet av 2023. Det tillfälliga program med obligationsköp som genomfördes under pandemin (PEPP) väntas avslutas i mars 2022.

Läs mer i rapporten Swedbank Economic Outlook: www.swedbank.se/seo

Kontakt: