Swedbank Economic Outlook: I startblocket för en kraftfull återhämtning

Återhämtningen i den finska ekonomin har fortsatt under inledningen av 2021 även om pandemin fortfarande tynger delar av tjänstesektorn. Vaccineringen pågår och tillväxten växlar upp under sommaren och hösten. Det framgår av konjunkturrapporten Swedbank Economic Outlook.

- Coronapandemin har ännu inte släppt sitt grepp om Finland helt och hållet, trots uppmuntrande statistik på både smittspridning och vaccinationer. Restriktionerna väntas lätta gradvis under de kommande månaderna. Finland står i startblocket för en rejäl återhämtning där vi räknar med att hushållens konsumtion sitter i förarsätet, säger Swedbanks chefekonom Heidi Schauman.

Återhämtningen kommer att vara mycket servicekonsumtionsdriven då nedstängningarna avvecklas och vi kan återvända till teatrar, konserter, restauranger, caféer och resande. Återhämtningen får också en extra skjuts från en stark global utveckling som stöder den viktiga exporterande sektorn.

Swedbanks prognos är att den globala tillväxten tar fart rejält framöver. Tillväxtutsikterna revideras upp i de flesta länderna. Den global tillväxten förväntas bli 5,9 procent 2021 och finsk ekonomi kommer att växa med 3 procent under 2021. Detta är i linje med utvecklingen i Norge och Danmark, men snäppet sämre än i Sverige. Tillväxten ökar speciellt under andra halvåret i år och arbetslösheten faller till 7 procent 2022 från dagens ca 8 procent. De största riskerna för återhämtningen kretsar fortsättningsvis kring vaccin och virusmutationer.

För finsk ekonomi behövs det nu ytterligare sysselsättningsfrämjande åtgärder för att möta utmaningar på både arbetsmarknaden och inom den offentliga ekonomin och för att skapa förutsättningar för stark ekonomisk tillväxt även efter återhämtningsfasen i ekonomin.

- Inflationen kommer att öka globalt den närmsta tiden, men vår bedömning är att den ökar temporärt för att falla tillbaka längre fram. Långa räntor kommer fortsätta att stiga något, men såväl styrräntan som de korta räntorna förväntas hållas på mycket låga nivåer under 2021 och 2022, säger Heidi Schauman.

Den europeiska centralbanken förväntas lämna styrräntan oförändrad under prognosperioden och fortsätta med sina utökade stödköp på ca 100 miljarder euro per månad ända tills den ekonomiska återhämtningen fått fotfäste i euroområdet. Vi tror att ECB trappar ner sina värdepappersköp under andra halvan av året, men de kommer att fortsätta med stora värdepappersköp åtminstone till mars 2022, för att därefter fortsätta i mindre skala.

- ECB tror vi kommer att göra allt vad som behövs för att hålla finansieringskostnaderna låga under den ekonomiska återhämtningen i euroområdet. ECB kommer behöva fortsätta med en expansiv penningpolitik och stödja den ekonomiska utvecklingen länge än, understryker Schauman.

Länk till rapporten: www.swedbank.se/seo

Kontakt: Heidi Schauman, chefekonom Swedbank, tfn +358 50 328 1229

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 159 kontor i Sverige och 82 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Lainaukset

Coronapandemin har ännu inte släppt sitt grepp om Finland helt och hållet, trots uppmuntrande statistik på både smittspridning och vaccinationer. Restriktionerna väntas lätta gradvis under de kommande månaderna. Finland står i startblocket för en rejäl återhämtning där vi räknar med att hushållens konsumtion sitter i förarsätet.
Swedbanks chefekonom Heidi Schauman.