Swedbank Economic Outlook: Talouden elpyminen on hyvässä vauhdissa

Suomen talous on jo saavuttanut pandemian edeltäneen tason. Vaikka Delta -variantin leviäminen tuo pilviä syksyn näkymiin, odotamme elpymisen jatkuvan myös vuoden toisella puoliskolla. Todetaan suhdanneraportti Swedbank Economic Outlookissa.

Tänä vuonna Suomen talouden elpymistä vauhdittaa yksityisen kulutuksen kasvu, joka hyötyy patoutuneesta kysynnästä ja kotitalouksien säästöistä. Viennin elpyminen tukee myös talouskasvua, vaikka viennin kasvutrendi on taittunut hieman viime kuukausien aikana.

- Delta variantin nopea leviäminen ja monien maiden alhainen rokotusaste on huolestuttavaa.  Tämä voi vaikuttaa elpymisen vahvuuteen ja pahentaa toimitusketjuihin liittyviä ongelmia, sanoo Swedbankin pääekonomisti Mattias Persson.

Swedbankin ennusteen mukaan maailman talouden kasvu jatkuu korkeana myös ensi vuonna. Tänä vuonna maailmantalouden ennustetaan kasvavan 6 prosenttia. Pohjoismaiden ja Baltian maiden kasvunäkymiä on tarkistettu ylöspäin. Suomen talouden odotetaan kasvavan 3,1 prosenttia vuonna 2021, mikä on pieni ylöspäin korjaus verrattuna huhtikuun 3 prosentin arvioon. Alasuuntaiset riskit ovat hallitsevia, ja ne liittyvät viruksen leviämiseen ja rajoitusten käyttöönottoon.

Työttömyys laskee Suomessa vähitellen nykyisestä 8 % tasosta 6,8 prosenttiin vuonna 2023. Samaan aikaan monet yritykset ilmoittavat, että niiden on vaikea löytää sopivaa työvoimaa.

- Tulevina vuosina työllisyyden parantaminen on vaikeaa myös työikäisen väestön supistumisen vuoksi. Kaiken kaikkiaan rakenteelliset tekijät, kuten ikääntyminen ja heikko tuottavuuden kasvu, painavat edelleen Suomen taloutta pandemian toipumisen jälkeen, sanoo Swedbankin ekonomisti Sonja Liukkonen.

EKP: n uusi strategia nosti inflaatiotavoitteen 2 prosenttiin ja mikä tärkeintä, mahdollistaa väliaikaisen tavoitteen ylityksen. Tämä tarkoittaa, että EKP ei todennäköisesti reagoi korkeampaan inflaatioon ennen kuin perusinflaatio saavuttaa 2% ja pysyy sen yläpuolella vähintään muutaman kuukauden ajan. Odotamme EKP: n pitävän ohjauskorkonsa ennallaan ainakin koko vuoden 2023 ajan, emmekä odota, että PEPP -ohjelmaa jatketaan maaliskuun 2022 jälkeen.

Linkki raporttiin: www.swedbank.se/seo

Ota yhteyttä: