Swedbank Economic Outlook: Återhämtningen i finsk ekonomi blir ojämn

Utsikterna för den ekonomiska återhämtningen har försämrats under hösten. Ökande smittspridning gör att ekonomin saktar in. Det är en tudelad utveckling där flera branscher har det fortsatt mycket tufft. Finlands offentliga finanser står inte lika starka som i de övriga nordiska länderna, vilket gör att strukturreformer är ännu viktigare. Det framgår av konjunkturrapporten Swedbank Economic Outlook.

Coronapandemin fortsätter att styra den ekonomiska utvecklingen. Trots en stark återhämtning under sommaren väntas global BNP krympa med fyra procent i år. Mot bakgrund av den ökande smittspridningen syns nu allt fler tecken på inbromsning i flera länder i takt med att förnyade restriktioner införs.

- Takten i den globala återhämtningen väntas nu bli både långsammare och mer ojämn nästa år jämfört med vad vi förutsåg i augusti, säger Heidi Schauman, chefsekonom på Swedbank.

Det som växer fram nu är en tudelad utveckling i ekonomin med stora skillnader mellan olika branscher. Generellt sett har export- och tillverkningsindustrin återhämtat sig starkt medan flera tjänstesektorer är fortsatt under press. Sammantaget reviderar Swedbank ned tillväxtutsikterna för global ekonomi 2021. Alla länder i Europa drabbas.

- Det ser dystrare ut för den ekonomiska utvecklingen jämfört med för ett par månader sedan och osäkerheten är fortsatt hög. Finland kan behöva stötta sin utsatta tjänstesektor mer och det är dags att fundera på strukturreformer för ekonomin. Dessa reformer behövs inte bara för att garantera den offentliga ekonomins hållbarhet, utan är viktiga för en livskraftig tillväxt på längre sikt. Åtgärder som främjar företagande, konkurrenskraft och investeringar är nu viktiga. Den nuvarande situationen kan jämföras med de utmaningar och lösningar som krävdes efter 90-talskrisen och finanskrisen 2008. Det säger Heidi Schauman.

Sämre utsikter – men återhämtningen håller i sig i finsk ekonomi
Efter raset i våras återhämtade sig finsk ekonomi mer kraftfullt än väntat under tredje kvartalet. Finlands BNP krymper med 3,7 procent i år. När nu smittspridningen åter tagit fart syns tecken på att återhämtningen hackar. Utsikterna för finsk tillväxt är dämpade under vinterhalvåret. Dock väntas tillväxten inte vika ner sig helt utan den ökar igen under senare delen av 2021 och 2022 då stödet från finans- och penningpolitik fortsätter och pandemin spås klinga av.

- Det är en splittrad utveckling och flera branscher väntas få det kämpigt även en bra bit in i nästa år. Tjänstesektorn är i ett utsatt läge och ett riktat stöd från finanspolitiken kan mycket väl behövas. Arbetslösheten väntas ligga kvar på en hög nivå länge, säger Heidi Schauman.

Fortsatt stöd från den ekonomiska politiken är central
Politikerna var snabbfotade i våras och införde viktiga finanspolitiska åtgärder för att lindra effekterna av krisen. Regeringen har följt upp det med en expansiv budget för 2021. Den offentliga skuldsättningen väntas öka från 59 procent av BNP 2019 till över 72 procent 2021. Denna ökning är kännbart större än i övriga Norden. I Sverige förväntas den offentliga skulden öka från 35 procent till 42 procent under samma tidsperiod.

- Vi bedömer att ytterligare satsningar behövs, trots det pressade finanspolitiska läget, men ser samtidigt att en trovärdig plan tillbaka till en hållbar offentlig ekonomi är mycket viktigt, säger Heidi Schauman.

ECB väntas lämna styrräntan oförändrad under hela prognosperioden, trots fortsatta utmaningar att nå inflationsmålet. Obligationsköpen förväntas däremot förlängas och ytterligare stöd till ekonomin förväntas via nya längre finansieringsoperationer till banksektorn.

- ECB behöver fortsätta med en expansiv penningpolitik och använda sin balansräkning för att stödja den expansiva finanspolitiken under dessa exceptionella tider, men precis som i finanspolitiken är det av yttersta vikt att temporära stödåtgärder förblir tillfälliga, säger Heidi Schauman.

Länk till rapporten: www.swedbank.se/seo

Kontakt:

Heidi Schauman, chefekonom Swedbank, tfn +358 50 328 1229
Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tfn +46 73 045 11 68

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 92 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se