• Taitotalo/

Lidlin palkka-assistentti Samu Härkönen: Tie unelma-ammattiin alkoi Googlen hakutuloksista

Ex-lähihoitaja Samu Härkösen alan vaihto onnistui yli odotusten. Samu opiskeli Taitotalossa liiketoiminnan perustutkinnon ja valmistui vuodessa merkonomiksi. Opintojensa aikana Samu työllistyi työharjoittelupaikkaansa Lidliin palkka-assistentiksi.

Tuore merkonomi Samu Härkönen (31) on ensimmäiseltä koulutukseltaan lähihoitaja. Työskenneltyään kymmenen vuotta hoitoalalla Samu koki, että on aika vaihtaa suuntaa. Hän haki lähihoitajan työstä opintovapaata ja aloitti elokuussa 2021 merkonomin opinnot Taitotalossa. Opinnot alkoivat teoriaopinnoilla, joissa opiskeltiin viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, matemaattisia ja luonnontieteellisiä aineita ja yhteiskunta- ja työelämäosaamista. Opintojen alkuun kuului myös ahkera työharjoittelupaikan etsiminen. Samu sai harjoittelupaikan Lidlin pääkonttorilta palkkahallinnon assistenttitiimistä.

– Yllätyin iloisesti, että pääsin isoon yritykseen harjoittelijaksi, Samu sanoo.

Merkonomiopintoihin Samu hakeutui siksi, että hän oli pistänyt kaveripiirissään merkille, että merkonomin koulutuksella voi tehdä monipuolisia töitä. Hänellä oli aavistus siitä, että toimistotyö HR-kulmalla voisi olla kiinnostavaa ja mieluista. Yhdeksi syyksi alan vaihtoon Samu kertoo myös sen, että hoitoalalla etenemismahdollisuudet ovat huonot, jos ei halua kouluttautua lisää.

– Kaupan alalla merkonomin uramahdollisuudet tuntuvat uskomattoman hyviltä ja monipuolisilta.

Kesätyötarjous yllätti

Samu aloitti työharjoittelun Lidlin pääkonttorilla palkkahallinnon assistenttitiimissä tammikuussa 2021. Harjoittelu sisälsi myös HR-hallinnon assistentin tehtäviä. Käsitellessään palkkamateriaalia Samu huomasi viihtyvänsä toimistotyössä, ja ajatus alan vaihdosta vahvistui entisestään. Samu ajattelee, että iso syy siihen, että töissä on mukavaa, on hyvä työilmapiiri. Hän työskentelee tiimissä, jossa on viisi assistenttia.

– Teen palkanlaskijoiden ja asiantuntijoiden kanssa töitä päivittäin. Meillä on tosi hyvä työporukka.

Alun perin Samun oli tarkoitus palata juhannuksen jälkeen kesäksi hoitoalan työpaikkaansa, mutta Lidl ilmoittikin haluavansa palkata hänet assistenttitiimiin.

– Kesätyötarjous tuli yllätyksenä. Valinta ei ollut vaikea, irtisanouduin vakituisesta hoitoalan työpaikastani, ja päätin hypätä kohti tuntematonta.

Paluu hoitoalalle ei tunnu ajankohtaiselta, vaikka välillä Samu tekeekin keikkaa vanhalle työnantajalleen.

Uutta ja vanhaa alaa yhdistää vastuullisuus

Lidl on Samun mielestä koulutusmyönteinen työnantaja, ja työhön perehdytys on ollut todella hyvää ja perusteellista. Palkka-assistenttitiimissä kaikki ovat tasa-arvoisia. Kollegoilta voi rohkeasti kysyä ja saada omaan työhönsä tukea.

– Kun vaihdoin hoitoalalla työpaikkaa, perehdytys oli monesti puutteellista. Oletettiin, että hommat osataan.

Samu ajattelee, että hoitoalan kokemuksesta on palkka-assistentin työssä hyötyä. Hoitotyössä Samu kohtasi ihmisiä jatkuvasti, mutta nykyään hän nauttii myös siitä, että työtä voi tehdä myös itsenäisesti. Yhteistä uudelle ja vanhalle työlle on kuitenkin tehtävien vastuullisuus.

– Työsopimuksien ja palkkamateriaalien käsittely on tärkeää työtä. Työskentelen tehtävissä, jotka takaavat sen, että palkat saadaan ajallaan maksuun.

Vuorotyön jälkeen palkka-assistentin säännöllinen työaika ja se, että pyhät ja viikonloput ovat vapaita tuntuu Samusta uudelta. Kaikkia viikonloppumenoja ei tarvitse enää suunnitella montaa kuukautta etukäteen. Se, että Samulla on vapaata iltaisin ja viikonloppuisin on ollut iso muutos myös Samun kavereille ja läheisille.

– Kolmekymppisen arjen saa pyörimään helpommin toimistotyöajan kuin kolmivuorotyön ympärille.

Kuvateksti: Samu Härkönen työskentelee Lidlissä palkka-assistenttina.

Eläkeikään liki 40 vuotta

Eläkelaskurin mukaan Samulla on työelämää jäljellä vielä liki neljäkymmentä vuotta. Tällä hetkellä hänestä tuntuu siltä, että hän voisi työskennellä Lidlissä koko loppu-uransa.

– Totta kai jossain kohtaa haluan lisähaasteita ja edetä, HR-puoli kiinnostaa.

Tulevaisuudessa Samu haaveilee mahdollisuudesta jatkaa opintoja työn ohessa ammattikorkeakoulussa. Esimerkiksi tradenomiopinnoissa merkonomin tutkinnosta on varmasti hyötyä. Lähtötaso on ihan eri, jos hakisi liiketoiminta-alan korkeakouluopintoihin lähihoitajataustalla. Viime keväänä Samu sai Taitotalosta ohjausta myös ammattikorkeakouluun hakemisessa.

– Ymmärsin, että jos haluan opiskelemaan ammattikorkeakouluun, minun kannattaa tavoitella yhteisistä aineisesta eli matematiikasta, luonnontieteistä, kielistä, viestinnästä, vuorovaikutuksesta ja työelämätaidoista mahdollisimman hyviä arvosanoja.

Merkonomin tutkinto vastaa liike-elämän tarpeisiin

Merkonomiopinnot Taitotalossa muuttivat Samun työuran suunnan. Taitotalon kouluttajat olivat Samun mielestä asiantuntevia ja opetus laadukasta. Tukea opintoihin sai tarvittaessa.

– Liiketoiminnan ammattisanastossa oli esimerkiksi melkoinen opettelu.

Samu ajattelee, että Taitotalon kouluttajan ammattitaidosta kertoo muun muassa työssäoppimisen suunnittelu ja yhteistyö työssäoppimispaikan kanssa. Esimerkiksi opintoihin kuuluvassa pakollisessa asiakaspalvelun tutkinnon osassa pohdittiin, ketkä ovat Samun asiakkaita ja miten osaamista tätä asiakasryhmää palvellessa osoitetaan työharjoittelun aikana. Lopputuloksena Samu suoritti näytön sisäisiä asiakkaita eli Lidlin työntekijöitä asiakaslähtöisesti ja monikanavaisesti palvellen.

Merkonomin tutkinto on sopiva tutkinto, jos toimistotyö, kaupan ala tai yrittäjyys kiinnostavat. Koulutuksen sisältöä saa räätälöityä valinnaisilla opinnoilla vastaamaan erilaisia osaamis- ja oppimistarpeita. Tutkinnon osaamisalat vastaavat liike-elämän tarpeisiin. Opiskelija voi valintansa mukaan suuntautua esimerkiksi asiakaspalveluun ja myyntiin, talouteen, kirjastopalveluihin, projekteihin ja tapahtumatuotantoon, markkinointiviestintään ja sisällöntuotantoon tai vaikka yritystoiminnan suunnitteluun.

Myös hakeminen Taitotaloon opiskelijaksi oli Samusta miellyttävä prosessi. Hän täytti netissä hakeutumislomakkeen ja sai paluuviestinä alkukartoituskyselyn, jonka jälkeen hänet kutsuttiin ryhmähaastatteluun. Tiedon koulutukseen pääsemisestä Samu sai pikaisesti.

Googlen hakutulokset johdattivat unelma-ammattiin

Aikuisena alan vaihtaminen vaatii astumista epämukavuusalueelle ja epävarmuuden sietämistä. Samua jännitti alkuun esimerkiksi tietotekniikkaan liittyvät opinnot. Taulukkolaskentaohjelmaa hän oli käyttänyt edellisen kerran opiskellessaan peruskoulun jälkeen lähihoitajaksi.

– Excel oli punainen vaate, jota stressasin. Nykyään se on työkalu, jota käytän päivittäin.

Kesätyön jälkeen Lidl tarjosi Samulle määräaikaista jatkosopimusta. Se tuntui Samusta lottovoitolta. Toinen tähtihetki Samun Lidl-uralla on hänen kollegoiltaan saama palaute. Työkaverit sanoivat Samulle, että hän on asiakaspalvelija isolla a-kirjaimella.

– Vaikka olen hoitoalan taustani takia tottunut olemaan työssäni empaattinen, auttavainen ja sosiaalinen, palaute sykähdytti.

Samu ajattelee, että urapolulla on tärkeintä sisäistää elinikäisen oppimisen ideologia. Jos tiedostaa sen, että työelämä on jatkuvaa oppimista, positiiviset sattumat johdattavat.

– Se, että olen nyt unelma-ammatissani, sai alkunsa siitä, että Taitotalon merkonomikoulutus tuli Googlen hakutuloksissa vastaan, Samu sanoo.

Kuvat: Laura Karlin, L. Karlin Creative

Artikkeli:

Tiia Kostiainen
kouluttaja, asiakaspalvelu ja myynti
tiia.kostiainen@taitotalo.fi

Minna Eronen
koulutuspäällikkö, liiketoiminta ja turvallisuus
minna.eronen@taitotalo.fi

Lainaukset

Samu Härkönen, palkka-assistentti, Lidl
Se, että olen nyt unelma-ammatissani, sai alkunsa siitä, että Taitotalon merkonomikoulutus tuli Googlen hakutuloksissa vastaan.
Samu Härkönen, palkka-assistentti, Lidl