Taitotalo kouluttaa K-Auton mekaanikkoja

Sähköautojen yleistymisellä on valtava vaikutus autojen huoltoon ja korjaamiseen. K-Auto kehittääkin edistyksellisiä autoalan konsepteja. Jatkuva osaamisen kehittäminen on yhtiön strategiassa. K-Auto onkin tehnyt 1,5 vuotta yhteistyötä Suomen suurimman ammatillisen aikuiskouluttajan Taitotalon kanssa. Taitotalon kouluttajat kouluttavat K-Auton mekaanikkoja.

Taitotalo ja K-Auto aloittivat aktiivisen koulutusyhteistyön syksyllä 2021. K-Auto keskittyy Volkswagen-konsernin valmistamien autojen maahantuontiin ja myyntiin sekä huolto- ja korjauspalveluihin. Yhtiö on Suomessa alansa markkinajohtaja.

– Koulutusyhteistyö Taitotalon kanssa on joustavaa, K-Auton koulutusvastaava Kimmo Perhoniemi sanoo.

Perhoniemen mielestä Taitotalon kouluttajien kanssa on helppoa työskennellä ja hoitaa asioita. Hyvän yhteistyön takia koulutusyhteistyötä laajennetaan seuraavaksi alumiinihitsauskoulutuksiin. Lisäksi korikorjauskoulutukset, joiden kanssa on ollut viime aikoina hieman hiljaiseloa, ovat lähdössä jälleen käyntiin.

Yhteistyö sujuvoittaa koulutusta

K-Auto järjesteli uudelleen koulutustoimintaansa vuoden 2021 alkupuolella. Silloin koulutusten ulkoistaminenkin oli hetken aikaa suunnitelmissa. Perhoniemi kertoo, että lopulta päädyttiin ratkaisuun, jossa K-Auto kouluttaa mekaanikkonsa itse siten, että osa kouluttajista on yhteistyökumppanin, eli Taitotalon henkilökuntaa.

– Ratkaisu tuo mukautuvuutta, ja koulutuskuorma jakautuu tasaisesti.

Lisäksi koulutusyhteistyö mahdollistaa sen, että K-Auto pystyy vastaamaan paremmin lyhytaikaiseen isompaan koulutustarpeeseen. Volkswagen Group edellyttää jälleenmyyjä- ja huoltoliikkeissä työskenteleviltä erilaisia pätevyyksiä, joten koulutustarve on jatkuvaa. Huollon liikkeitä on 46 ympäri Suomea, ja K-Auton koulutusjärjestelmässä tuli hetki sitten 2000 koulutuksiin osallistuneen ihmisen määrä täyteen.

– Yhteistyöllä Taitotalon kanssa toteutetaan pätevöitymiskoulutuksia. Ja kun uutta tekniikkaa tulee, koulutamme sen käyttöä ja huoltamista.

Perhoniemi kertoo, että myös Taitotalon kouluttaja on pätevöitynyt Volkswagen-merkkikouluttajaksi.

Autoala sähköistyy vauhdilla

Liikenteen sähköistyminen näkyy K-Auton koulutuksissa. Vuonna 2022 koulutettiin paljon sähkötekniikkaa, ja sitä koulutetaan runsaasti myös vuoden 2023 aikana. Ennen koronaa aloitettiin korkeajännitekoulutukset, ja tällä hetkellä tarjonnassa on esimerkiksi lisäkoulutuksia, jotka syventävät korkeajänniteosaamista.

Sähkökoulutusten rinnalla pyörivät jatkuvasti erilaiset mekaanikkotason osaamis- ja pätevöitymiskoulutukset. Perhoniemi kertoo, että Taitotalon kouluttaja kouluttaa K-Autossa tällä hetkellä esimerkiksi korkeajännite- ja vianhakuasioita.

Perhoniemen mukaan sähkömoottori on ominaisuuksiltaan ylivertainen, mutta energian varastointi vaatii vielä kehittämistä. Akut ovat tämän hetken ratkaisu, ja ne kehittyvät tulevaisuudessa vielä paljon.

Kimmo Perhoniemi työskentelee K-Autossa koulutusvastaavana.

Mekaanikon työ on mielekästä, ja tulevaisuus tuo mukaan kiinnostavaa tekniikkaa

Autoalalla osaajapula on osa arkea, eikä työvoimapula koske pelkästään Suomea, vaan myös Pohjoismaita ja Eurooppaa. Perhoniemi kannustaakin nuoria ja uudelleen kouluttautuvia alalle.

– Jos tekniikka kiinnostaa, mekaanikon työssä pääsee lähelle monipuolista ja uutta tekniikka. Työ on mielekästä, ja tulevaisuus tuo mukanaan lisää mielenkiintoista tekniikkaa.

K-Auto on koulutusmyönteinen yhtiö. Volkswagen-Groupin autoissa käytetään modernia teknologiaa. Autojen sähköistyminen on ollut viime vuosina vahvaa, ja Volkswagen-Group onkin panostanut voimakkaasti edistykselliseen sähkötekniikkaan. Perhoniemi kertoo olevansa etuoikeutettu, koska hänen työnsä on autoalan näköalapaikka. Koulutukseltaan hän on autoinsinööri YAMK.

– Olen ollut aina tekniikasta kiinnostunut. Työskentelin 10 vuotta testausinsinöörinä auto- ja rakennustekniikan parissa.

Autoalalla Perhoniemi on toiminut 27 vuotta. Työnsä ohella hän on opettanut myös sivutoimisesti ammattikorkeakoulussa autotekniikkaa.

–  Olen opettanut esimerkiksi K-Autossa työskentelevää Taitotalon kouluttajaa vuonna 2014.

Jokainen päivä on kehittämispäivä

Taitotalon kouluttajan työskentely K-Auton tiloissa on työelämälähtöistä koulutusyhteistyötä. K-Autolla on vahvat perinteet kouluttamisesta, ja yrityksellä on omat ja nykyaikaiset koulutustilat. Perhoniemen mukaan Taitotalossa on ymmärretty, että autojen huolto- ja korjaustoiminta on murroksessa. Kun tekniikka kehittyy, tulee paljon osaamisalueita, joita mekaanikon pitää osata. Taitotalossa on herätty tähän, ja uusia koulutuksia ja koulutuksien sisältöjä kehitetään jatkuvasti.

– Onnistuneen koulutusyhteistyön taustalla ovat ihmiset eikä tekniikka tai organisaatiot. Ne eivät tee ilman ihmisiä mitään.

Perhoniemi kehuu myös Taitotalon kouluttajan asennetta. Kouluttaja suhtautuu työhönsä intohimoisesti ja sanoo usein, että jokainen päivä on kehittämispäivä. Se ilahduttaa Perhoniemeä. Autot muuttuvat ja ovat erilaisia. Kehityksessä mukana pysyminen on tärkeää. Mekaanikkojen sähköosaamisen parantaminen on nyt ajankohtaista, mutta merkittävää Perhoniemen mielestä on, että Taitotalon kouluttajat kehittävät jatkuvasti osaamistaan.

– Koulutus organisaation kaikilla tasoilla pitää yrityksen ajan hermolla, ja edistää elinikäistä oppimista, Perhoniemi sanoo.

Kuvat: Kimmo Perhoniemi, K-Auto

Artikkeli: