Kuvissa Arjen idolit – Katulapset haluavat roolimalleiksi

Katulasten ja -nuorten ajatuksia esittelevä valokuvanäyttely on esillä Jyväskylän seudulla helmi- ja maaliskuussa.

Jouduin kadulle 10-vuotiaana. Nyt haluan näyttää, että minusta voi tulla jotakin. – Stanley Musonda, 19, Lusaka, Sambia

Taksvärkki ry:n Arjen idolit -valokuvanäyttely antaa kasvot ja puheenvuoron sambialaisille ja kenialaisille nuorille, joilla on tavalla tai toisella kosketus elämään kaduilla. He kertovat todellisuudestaan ja katulapsien tilanteesta suoraan suomalaisille nuorille.

Valokuvanäyttely kiertää helmi- ja maaliskuussa Jyväskylän seudulla kirjastoissa, kouluissa ja muissa julkisissa tiloissa.

Näyttely on aukioloaikojen puitteissa nähtävissä Jyväskylän kaupunginkirjastossa (10.–14.2.), Muuramen pääkirjastossa (16.–22.2.), Kansalaistoiminnankeskus Matarassa (23.2.–1.3.), Alkio-opistossa Korpilahdella (2.–8.3.), Jyväskylän Veturitalleilla (9.–13.3.) ja Cygnaeus-lukiolla (16.–22.3.).

Näyttelytekstit ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Katulapset joko asuvat kadulla tai viettävät siellä osan ajastaan. Kenian ja Sambian suurissa kaupungeissa on kymmeniä tuhansia katulapsia. Heistä suurin osa on poikia. Kadut ovat näille lapsille vakituinen elinympäristö ja toimeentulon lähde.

Katulapsilta puuttuvat lähes kaikki suomalaisten nuorten arjen peruselementit. Elämä kadulla altistaa lapset ja nuoret väkivallalle, hyväksikäytölle, päihteille ja HIV-tartunnoille. Lapset ja nuoret luopuisivat katuelämästä, jos heillä olisi siihen tilaisuus.

Taksvärkin lukuvuoden 2014–2015 kampanjassa Arjen idolit suomalaiset nuoret tukevat Sambian ja Kenian katunuorten koulutusta ja turvalliseen arkeen pääsyä.

Taksvärkki ry on kansalaisjärjestö, jonka kehitysyhteistyöhankkeet edistävät kehitysmaiden lasten ja nuorten elinoloja ja ihmisoikeuksia. Kampanjoillaan Taksvärkki kannustaa suomalaisia nuoria maailmanlaajuiseen yhteisvastuuseen. Taksvärkki ry on ulkoministeriön kehitysyhteistyön kumppanuusjärjestö.

Tiedottaja Pamela Arslan, Taksvärkki ry, 050 541 9239, pamela.arslan@taksvarkki.fi

Jyväskylän aluekoordinaattori Annina Piispanen, Taksvärkki ry, 040 243 3448, jyvaskyla@taksvarkki.fi