LUKUTAITO MADAGASKARILLA VALOKUVANÄYTTELYN AIHEENA

Lukutaitohanketta ja ihmisten elämää Madagaskarilla esittelevä näyttely on esillä toukokuun ajan Monikulttuurikeskus Villa Victorissa (Kirkkokatu 54) Oulussa.

Villa Victorissa esillä olevien valokuvien ottaja Heini Rosqvist työskenteli maassa puoli vuotta Kepa ry:n Etelän vapaaehtoisohjelman kautta. Työpaikkana oli paikallinen järjestö Malagasy Mahomby, joka järjestää lukutaito-opetusta lapsille, nuorille ja aikuisille hankkeessa, jota rahoittaa Taksvärkki ry koululaisten Taksvärkki-päivien ja Suomen Ulkoasiainministeriön tuella. Rosqvist kertoo kokemuksistaan näyttelyn avajaisissa lauantaina 4.5.2013 klo 16. Avajaisiin ja näyttelyyn on vapaa pääsy.

Madagaskarilla koulutus, kehityksen perusedellytys, ei ole kaikkien ulottuvilla. Ainakin kolmasosa yli 15-vuotiaista madagaskarilaisista on luku- ja kirjoitustaidottomia. Neljännes peruskouluikäisistä lapsista ei käy koulua. Peruskoulu on maksullinen ja lasten koulunkäynti on monelle toimeentulostaan taistelevalle perheelle liian kallista. Lapset myös osallistuvat jo varhain perheen elannon hankkimiseen.

Taksvärkki ry on kansalaisjärjestö, jonka kehitysyhteistyöhankkeet edistävät kehitysmaiden lasten ja nuorten elinoloja ja ihmisoikeuksia. Kampanjoillaan Taksvärkki kannustaa suomalaisia nuoria maailmanlaajuiseen yhteisvastuuseen.

Kepa ry on kehitysyhteistyöstä kiinnostuneiden suomalaisten kansalaisjärjestöjen kattojärjestö ja Suomen johtava kehityspolitiikan järjestöasiantuntija. Etelän vapaaehtoisohjelman kautta lähtee vuosittain parikymmentä vapaaehtoista töihin Kepan jäsenjärjestöjen paikallisiin yhteistyöjärjestöihin Aasiaan, Afrikkaan ja Latinalaiseen Amerikkaan.

• Heini Rosqvist, 040 590 8940, heini.rosqvist(at)gmail.com
  • Tiedottaja Pamela Arslan, Taksvärkki ry, 050 541 9239, pamela.arslan(at)taksvarkki.fi