Nepalilaisjärjestöt kauhistuneita leikkauksista

Report this content

Nepalilaiset kansalaisjärjestöt ovat järkyttyneitä Suomen hallituksen kaavailemista 43 % leikkauksista kehitysmäärärahoihin. Kahdeksan ihmisoikeus- ja luonnonsuojelujärjestön allekirjoittamassa vetoomuksessa todetaan, että leikkaukset vaikeuttavat entisestään kaikkein heikoimmassa asemassa olevien nepalilaisten, etenkin naisten, lasten ja vanhusten, elämää.

”Olisi suomalaisten veronmaksajien rahojen haaskausta jättää jo aloitettuja projekteja kesken”, järjestöt toteavat kirjeessään.

Suomalaisella kehitysyhteistyörahoituksella on taisteltu köyhyyttä vastaan sekä edistetty ihmisoikeuksia, hyvää hallintoa ja nepalilaisnaisten asemaa. Monet globaalit konfliktit kumpuavat eriarvoisuudesta ja köyhyydestä: köyhyyden vähentäminen edesauttaa täten myös maailmanrauhaa ja vähentää kriisialueilta tulevien pakolaisten määrää maailmassa.

Suomen antama kehitysapu on ollut vaikuttavaa, sen tuloksia on arvioitu läpinäkyvästi ja se on parantanut Nepalin ja maailman köyhimpien asemaa. Mikäli projektit ajetaan alas, köyhien ja rikkaiden välinen kuilu syvenee jälleen.

”Kehitysapua ei saa leikata, sillä silloin leikataan Nepalin köyhimmiltä ihmisiltä. Toivomme, että Suomen hallitus muistaisi historialliset velvoitteensa ja työnsä oikeudenmukaisemman maailman puolesta”, järjestöt toteavat vetoomuksessaan, joka jätettiin Suomen Kathmandun-suurlähetystöön 12.8.2015.

Kaikilla vetoomuksessa mukana olevilla järjestöillä on hankekumppanina suomalainen järjestö. Kuitenkin ensimmäisen allekirjoittajan, NGO Federationin, myötä koko Nepalin kansalaisjärjestökenttä on mukana vetoomuksessa.

Vetoomuksen allekirjoittaneet järjestöt:

NGO Federation of Nepal
Loo Niva Child Concern Group, Nepal
Children and Women in Social Service and Human Rights (CWISH)
Institute of Human Rights Communication (IHRICON)
Environmental Camps for Conservation Awareness (ECCA)
Open Learning Exchange (OLE), Nepal
Himalaya Nature Fibre Foundation, Nepal
Patan Community Based Rehabilitation

Englanninkielinen vetoomus ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakalle löytyy täältä:

ECCA on Taksvärkki ry:n nepalilainen kumppanijärjestö. Taksvärkki kerää lukuvuonna 2015–2016 Koulutus murtaa muureja -kampanjassaan varoja ECCA:n kautta toteutettavaan hankkeeseen, jonka tarkoituksena on parantaa lasten ja nuorten koulunkäyntimahdollisuuksia vahvistamalla kouluhallintoa, oppilaskuntatoimintaa sekä parantamalla koulujen infrastruktuuria ja sanitaatiota.

Sara Alanen, kehitysyhteistyöpäällikkö, Interpedia, 040 504 5243, sara.alanen@interpedia.fi

Lauri Peltonen, toiminnanjohtaja, Taksvärkki ry, 040 848 0905, lauri.peltonen@taksvarkki.fi

”Olisi suomalaisten veronmaksajien rahojen haaskausta jättää jo aloitettuja projekteja kesken.”
Nepalilaiset kansalaisjärjestöt