Oppilaskunnat muutosagentteina: Puhdasta vettä ja loppu syrjinnälle Nepalin vuoristokylissä

Taksvärkki ry:n uudessa kampanjassa KOULUTUS MURTAA MUUREJA tuetaan oppilaskuntia muuttamaan asenteita ja kehittämään kyliään ja koulujaan Nepalissa. Taksvärkki-keräykseen osallistumalla suomalaiset nuoret auttavat oppilaskuntatoiminnan käynnistämisessä ja tukevat oppilaskuntien työtä paremman kouluympäristön ja yhdenvertaisuuden puolesta kyläkouluissa.

Nepalin vuoristokylien nuorilla on voitettavanaan lukuisia ongelmia ja haasteita. Monien vanhemmat eivät ymmärrä koulutuksen merkitystä, liian monesta koulusta puuttuu puhdas juomavesi ja vessat, syrjintä on todellinen ongelma eikä lasten ja nuorten mielipiteitä oteta huomioon.

Oppilaskuntien nuoret eivät kuitenkaan jää kotiin vaan muuttavat asenteita ja kehittävät kyliään ja koulujaan. Oppilaskunta-aktiivit tekevät vaikuttamistyötä, kehittävät vedenjakelua ja vessoja koulussa ja tukevat heikko-osaisimpia.

Tekemällä päivän töitä ja antamalla palkkion Taksvärkki-keräykseen suomalaiset nuoret mahdollistavat monivuotisen kehitysyhteistyöhankkeen Nepalissa. Tavoitteena on, että nuorista tulee yhteisöjensä aktiivisia toimijoita ja kehityksen edistäjiä.

Nepalin kyläkouluihin perustetaan oppilaskuntia hallituksineen kuuden piirikunnan alueella. Nuoret oppivat vaikuttamistaitoja, levittävät tietoa ja saavat aikaan muutoksia kylässään. Taksvärkki ry:n nepalilainen kumppanijärjestö ECCA toteuttaa hankkeen paikan päällä.

Kouluissa, joissa ECCA on jo saanut oppilaskuntatoiminnan käyntiin, muutokset näkyvät sekä nuorissa itsessään että kylässä ja koulun lähiympäristössä.

14-vuotias Chandika Khatiwada ja 13-vuotias Bipin Adhikari käyvät koulua kahden tunnin kävelymatkan etäisyydellä toisistaan Mirgen kylissä Dolakhassa.

”Haluan poliittiseksi päättäjäksi, koska haluan muuttaa asioita. Ennen oppilaskuntaa en uskaltanut puhua julkisesti. Nykyään en enää pelkää mitään” kertoo Chandika.

Bipin on puolestaan tyytyväinen, sillä ”Oppilaskunnan ansiosta koulumme ympäristö on nyt siisti ja puhdas ja meillä on juomavettä saatavilla.”

Tämän lukuvuoden Taksvärkki-kampanja käynnistyy nyt ja jatkuu toukokuun 2016 loppuun asti. Taksvärkki-keräykseen osallistuvan koulun oma Taksvärkki-päivä voi olla mikä tahansa päivä kouluvuoden aikana.

Kampanjan suojelija on Taksvärkkitoimikunnan puheenjohtajana vuosina 1985-1988 toiminut presidentti Tarja Halonen.

www.taksvarkki.fi/nepal

Lisätietoja Taksvärkki-kampanjasta:
tiedottaja Pamela Arslan, pamela.arslan@taksvarkki.fi, 050 5419239

Taksvärkki on nuorten omaa kehitysyhteistyötä, suoraan nuorelta nuorelle.

”Haluan poliittiseksi päättäjäksi, koska haluan muuttaa asioita. Ennen oppilaskuntaa en uskaltanut puhua julkisesti. Nykyään en enää pelkää mitään.”
Chandika Khatiwada, 14, Mirgen kylä, Nepal