Olkiluodossa tuotettiin viime vuonna noin kuudesosa Suomessa kulutetusta sähköstä

Vuonna 2021 TVO:n Olkiluodon ydinvoimalaitos tuotti 14,4 TWh (miljardia kilowattituntia) sähköä, joka vastasi noin kuudesosaa koko Suomen sähkönkulutuksesta. OL1- ja OL2-laitosyksiköiden yhteinen käyttökerroin oli 92,8 prosenttia.

Olkiluodon ydinvoimalaitoksella tehtiin sähköä Suomelle ilmastoystävällisesti koko vuoden 2021 ajan. Olkiluoto 1 (OL1) tuotti sähköä 7,4 TWh ja sen käyttökerroin oli 95,1 prosenttia. Olkiluoto 2 -laitosyksikön (OL2) tuotantotulos oli 7,0 TWh ja käyttökerroin 90,4 prosenttia.

Kummallakin laitosyksiköllä tehtiin viime keväänä perinteinen vuosihuolto, mikä vaikutti sähköntuotantotuloksiin. Vuosihuollot vietiin onnistuneesti läpi yhdessä laajan kumppaniverkoston kanssa. Lisäksi vuoden 2021 aikana valmistauduttiin OL3-laitosyksikön käynnistämiseen, mikä tapahtui joulukuussa.

OL3-laitosyksikön odotetaan kytkettävän valtakunnan verkkoon tammikuun lopulla, ja pääsevän säännölliseen sähköntuotantoon kesällä 2022. Kevään ajan OL3 tuottaa sähköä vaihtelevin tehoin. OL3:n myötä Olkiluodosta tuotetaan tulevaisuudessa lähes kolmasosa Suomen sähköstä.
Vuoden 2021 lopulla Posiva jätti käyttölupahakemuksen käytetyn ydinpolttoaineen kapselointi- ja loppusijoituslaitokselle.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa, Olkiluoto 3:n valmistuttua liki kolmasosa, Suomen sähkön kulutuksesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.