Posivan toimitusjohtaja vaihtuu

Posiva Oy:n toimitusjohtaja Janne Mokka siirtyy uusiin haasteisiin kesän 2023 aikana. Uuden toimitusjohtajan haku on käynnissä, ja tulevista muutoksista tiedotetaan myöhemmin. Posiva on maailman johtava loppusijoittaja, joka aloittaa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen syvälle peruskallioon louhittuun ONKALO®on 2020-luvulla.

Mokka on toiminut Posivan toimitusjohtajana vuodesta 2014 alkaen. Tänä aikana yhtiössä on siirrytty tutkimus- ja kehitysvaiheesta kohti loppusijoituksen käyttöönottoa. Mokka on aktiivisesti vaikuttanut myös 2016 perustettuun Posivan tytäryhtiöön, Posiva Solutions Oy:n (PSOY). PSOY keskittyy käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen suunnittelu-, tutkimus- ja kehitystoiminnassa syntyneen tietotaidon myyntiin sekä konsultointiin. Mokka jatkaa Posivan toimitusjohtajana 31. heinäkuuta 2023 asti.

”Minulla on ollut todella hienot 20 vuotta TVO-konsernissa, joista 8,5 vuotta Posivalla. Olen eri tehtävissä oppinut paljon sekä saanut tutustunut upeisiin ammattilaisiin ja ihmisiin. Vaikka nyt siirrynkin uuteen rooliin TVO-konsernin ulkopuolelle, niin Posivan menestys ja suunniteltu eteneminen maailman johtavana loppusijoittajana on edelleen tärkeää. Tulen mielenkiinnolla seuraamaan, miten EKA-projekti valmistuu ja varsinainen tuotantotoiminta alkaa”, Janne Mokka sanoo.

”Posivalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa osana ydinvoiman elinkaarta, sillä toimiva loppusijoitusratkaisu mahdollistaa päästöttömän ydinvoiman hyödyntämisen energiantuotannossa. Jannen johdolla Posiva on aktiivisesti ollut matkalla maailman johtavaksi loppusijoittajaksi. Posiva rakentaa parhaillaan kapselointilaitosta ja maanalaista loppusijoituslaitosta, joille valtioneuvosto myönsi rakentamisluvan 2015. Nyt odotamme käyttölupaa ennen varsinaisen käytetyn polttoaineen loppusijoituksen aloittamista. Haluan kiittää Jannea erinomaisesta työstä Posivan toimitusjohtajana", Posivan hallituksen puheenjohtaja Jarmo Tanhua sanoo.

Posivan uuden toimitusjohtajan rekrytointi on käynnissä. Uudesta organisoinnista tiedotetaan valinnan valmistuttua.

Posiva Oy on maailman johtava loppusijoittaja, joka aloittaa omistajiensa TVO:n ja Fortum Power and Heat Oy:n käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen syvälle peruskallioon louhittuun ONKALOon® 2020-luvulla. Posivalla on loppusijoituslaitokselleen valtioneuvoston vuonna 2015 myöntämä rakentamislupa. Ennen varsinaisen käytetyn polttoaineen loppusijoituksen aloitusta toteutetaan vielä käyttölupaprosessi niin kuin ydinvoimalaitoksien rakentamisprojekteissakin.