TVO ja Fortum tarjoavat asiantuntijapalveluita Puolan ydinvoimaohjelmaan

TVO Nuclear Services (TVONS) ja Fortum ovat allekirjoittaneet kaksivuotisen puitesopimuksen puolalaisen Polskie Elektrownie Jądrowen (PEJ) kanssa. PEJ vastaa Puolan ensimmäisen ydinvoimalaitoksen rakennushankkeesta.

Puitesopimus koskee ydinvoimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitosuunnitteluun liittyvää teknistä tukea PEJ:lle. TVONS ja Fortum Nuclear Services tarjoavat teknistä tukea muun muassa voimalaitoksen luvitus- ja suunnitteluvaiheessa. Yhtiöt myös auttavat PEJ:tä kehittämään valmiuksiaan toimia ydinvoimalaitoksen operaattorina.

”Arvostamme mahdollisuutta tukea asiakasta ja hyödyntää pitkältä ajalta kertynyttä osaamistamme ydinvoimalaitoshankkeiden suunnittelusta, läpiviennistä, käytöstä ja elinkaarenhallinnasta, viimeisimpänä Olkiluoto 3 -projekti (EPR, 1600 MW)”, TVO Nuclear Services toimitusjohtaja Ari Leppänen sanoo.

"Fortum ja TVO eroavat monista muista asiantuntijapalveluiden tarjoajista siinä, että meillä on ainutlaatuista kokemusta ydinvoiman omistajana ja käyttäjänä vuosikymmenien ajalta. Olemme tyytyväisiä, että voimme yhdessä edistää vahvalla suomalaisella ydinvoimaosaamisella Puolan energiamurrosta", Fortumin ydinvoimapalveluista vastaava johtaja Anni Jaarinen sanoo.

PEJ vastaa Puolan ensimmäisen, kapasiteetiltaan enintään 3 750 MWe:n, ydinvoimalaitoksen investointiprosessin valmistelusta. Puolan ydinvoimaohjelma on yksi Puolan energiasiirtymän pilareista, johon kuuluu turvallisten ja nykyaikaisten, kolmannen  sukupolven, painevesireaktoreiden rakentaminen.

TVO Nuclear services tarjoaa konsultointi- ja asiantuntijapalveluja mm. uusien ydinvoimalaitoshankkeiden suunnitteluun, laitosten käytettävyyden, elikaarenhallihallinnan ja turvallisuuden kehittämiseen.

Fortumin ydinvoimapalveluilla on yli 40 vuoden kokemus ydinlaitosten suunnittelusta, lisensoinnista ja käytöstä sekä niihin liittyvien palveluiden ja teknologioiden toimittamisesta. Osaamisemme kattaa ydinvoimalaitosten koko elinkaaren uudisrakentamisesta ydinvoimalaitosten käytöstä poistoon ja radioaktiivisten jätteiden loppusijoitukseen.

TVO Nuclear Services
Ari Leppänen, toimitusjohtaja, 050 313 3112, ari.leppanen@tvo.fi, www.tvons.fi

Fortum Oyj
Fortum News Desk, newsdesk@fortum.com, 040 198 2843

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. Olkiluodon saarelta tuotetaan noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.