• Terveystalo Oyj/

Jo 30 prosenttia lapsiperheistä valitsee mieluiten etälääkärin - Lasten Terveystalo avaa ovensa ja satsaa digiin

Terveystalo lanseeraa Lasten Terveystalon palvellakseen lapsiperheitä jatkossa entistä paremmin, kokonaisvaltaisemmin ja lapsiystävällisemmin. Videovastaanotot ja lastenlääkärichat tuovat monipuoliset lasten terveyden ja hyvinvoinnin palvelut saataville koko maassa.

Jopa yli 30 prosenttia alle kymmenen vuoden ikäisten lasten vanhemmista valitsee mieluiten lääkärin etävastaanoton, kertoo Terveystalon teettämä kyselytutkimus (lähde: Cambri 3/2021, N=994). Lisäksi joka kolmas vanhempi kertoo viimeisen 6 kuukauden aikana ottaneensa käyttöön digitaalisia hyvinvoinnin tai terveyden palveluita asioissa, jotka on aiemmin hoitanut fyysisessä palvelupisteessä tai asiakaspalvelussa.

”Lapsiperheille palveluiden sujuvuus ja nopeus ovat erityisen tärkeitä. Helposti saatavilla olevat videovastaanotot ja lääkärichatit kiinnostavat lapsiperheitä, mutta monesti he eivät tiedä, milloin etälääkäriä voisi hyödyntää. Meidän tehtävämme on auttaa tässä vanhempia ja tarjota heille mahdollisimman helppokäyttöisiä digipalveluita”, Terveystalon kuluttajaliiketoiminnan johtaja Veera Siivonen sanoo.

Kivijalassa Lasten Terveystalo avaa aluksi viidellä paikkakunnalla ympäri Suomea: mukana ovat Terveystalon toimipaikat Espoon Iso Omenassa, Turun Pulssissa ja Aninkaisessa sekä Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa.

”Erityisosaamistamme on lapsen kokonaisvaltainen hoito, jota koordinoi lastenlääkäri. Tavoitteenamme on, että meiltä saa samasta talosta kaiken hoidon ja avun, mitä lapsen tai nuoren terveyteen ja hyvinvointiin voi liittyä, oli kyse sitten lapselle sattuneesta tapaturmasta, seurantaa vaativasta sairaudesta tai kasvuun tai mielenterveyteen liittyvistä huolista”, kertoo Terveystalon lastentautien ylilääkäri Péter Csonka, jolle Lasten Terveystalo on ollut monivuotinen haave.

Video ja chat tarjoavat palveluita valtakunnallisesti

Video- ja puhelinvastaanottojen avulla lastenlääkärille pääsee nykyään helposti ja sujuvasti koko maassa. Lääkäri voi selvittää etänä esimerkiksi lapsen astmaepäilyä, ihottumaa, päänsärkyä, lieviä infektio-oireita tai uniongelmia.

Lastenlääkärichatissa vanhemmat voivat esittää nopeita kysymyksiä lapsen terveyteen liittyen. Chatissä voidaan käynnistää lähes minkä tahansa vaivan selvittely, ja myös reseptien uusimiset ja laboratoriotulosten läpikäynti onnistuvat helposti.

Tänä keväänä etävastaanotoilla on hoidettu erityisen paljon lasten siitepölyallergioita.

”Useimpia allergiaoireita pystyy arvioimaan hyvin videon välityksellä. Sen jälkeen oireisiin annetaan hoito-ohjeet, määrätään lääkkeet, neuvotaan niiden käytössä ja annetaan tarkat ohjeet, miten oireita jäädään seuraamaan. Lisäksi arvioidaan, onko syytä tehdä allergiatestejä tai pohtia siedätyshoitoja. Kaikki tämä hoituu etänä ihan samalla tavoin kuin paikan päällä”, Csonka sanoo.

Supermarsusta lasten rohkeuskaveri

Lasten Terveystalon keulakuvana seikkailee suomalaisesta lastenkirjallisuudesta tuttu hahmo Supermarsu.

”Haluamme yhdessä Supermarsun kanssa tukea lasten lukuintoa ja olla mukana vahvistamassa kaikkia niitä hyviä vaikutuksia, joita lukemisella on lapsen oppimiselle, kehitykselle ja hyvinvoinnille”, Veera Siivonen sanoo.

Paula Norosen kirjoittamat, Terese Bastin kuvittamat ja Tammen julkaisemat Supermarsu-kirjat ovat kaikkien lasten suosikkeja. Rohkaiseva Supermarsu-hahmo kulkee Lasten Terveystalossa lapsen mukana aina tuloaulasta lasten odotustilaan, vastaanotolle ja lääkärichattiin asti.

”Supermarsu paitsi tuo iloa lasten lääkärikäynteihin myös muistuttaa meitä terveystalolaisia joka päivä siitä, miten tärkeää lapsen ja perheiden erityistarpeiden huomioiminen on jokaisessa vaiheessa hoitoa”, Péter Csonka sanoo.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys, jonka tavoitteena on voimaannuttaa elinikäiseen terveyteen ja hyvinvointiin ja rakentaa terveempää yhteiskuntaa.  Yhtiö tarjoaa kokonaisvaltaisia hyvinvoinnin, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille sekä julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös yli 300 toimipaikkaa ympäri Suomen.

Vuonna 2020 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Asiakaskäyntejä tehtiin noin 6,9 miljoonaa, joista yli neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com