Terveystalon strategian toteutusta vauhditetaan muutoksilla toimintamallissa ja johdossa

Terveystalo Oyj pörssitiedote 4.12.2020 klo 9.00

Terveystalo uudistaa toimintamalliaan vastatakseen paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja käynnissä olevaan terveydenhuollon murrokseen. Uuden strategian toteutusta vauhditetaan myös muutoksilla yhtiön johdossa.

Toimintamalliuudistuksen tavoitteena on nopeuttaa päätöksentekoa, tehostaa strategian toimeenpanoa sekä parantaa tulosvastuullisuutta, läpinäkyvyyttä ja tuottavuutta.

Terveystalon organisaatio koostuu 1.1.2021 alkaen viidestä liiketoiminta-alueesta, jotka ovat

• Yritysterveys, jota johtaa Marja-Leena Tuomola,
  • Kuluttajaliiketoiminta, jota johtaa Veera Siivonen,
  • Julkiset palvelut, jota johtaa Mikko Tainio,
  • Kasvuliiketoiminnot, joita johtaa Petri Keksi, sekä
  • Lääkärikeskusverkosto, jota johtaa Siina Saksi

Jokaisella liiketoiminta-alueella on selkeä tulosvastuu, ja niiden tavoitteena on markkinajohtajuus omilla toiminta-alueillaan. Lääkärikeskusverkoston tehtävänä on tuottaa terveydenhuollon ja hyvinvoinnin palveluita asiakkaille tehokkaasti ja laadukkaasti yli 300 fyysistä yksikköä sekä digitaaliset palvelukanavat käsittävässä verkostossa.

Jatkamme asiakkaan aidon terveyskumppanuuden ja toimialan älykkäimmän palvelualustan rakentamista selkiytetyllä roolijaolla. Näin pystymme keskittymään tulevaisuuden arvonluonnin kannalta keskeisiin alueisiin; tuloksen kasvattamiseen yksityisissä terveyspalveluissa, julkisten palveluiden itsenäisen liiketoiminnan kehittämiseen, strategisiin yrityskauppoihin sekä digitaalisen palvelualustamme vahvistamiseen”, sanoo Terveystalon toimitusjohtaja Ville Iho.

Liiketoiminta-alueita tukee kuusi keskeistä toimintoa:

• Lääketieteellinen laatu ja johtaminen, josta vastaa johtava ylilääkäri Petri Bono
  • Talous, josta vastaa talousjohtaja Ilkka Laurila
  • Digitalisaatio ja IT, josta vastaa digitalisaatiosta vastaava johtaja Juha Juosila
  • HR, josta vastaa henkilöstöjohtaja Minttu Sinisalo
  • Laki ja Compliance, josta vastaa lakiasiainjohtaja Elina Saviharju
  • Viestintä, yritysvastuu ja sidosryhmäsuhteet, josta vastaa viestintäjohtaja Kati Kaksonen

Aiemmin Diagnostiikka ja digiterveys -kokonaisuudesta vastannut Pia Westman keskittyy jatkossa johtamaan strategisia kasvuhankkeita. Kasvuliiketoimintojen vetäjä Petri Keksi siirtyy tehtävään Suunterveyden liiketoimintajohtajan roolista. Ennen nykyistä tehtäväänsä Keksi vastasi konsernin yrityskauppatoiminnosta. Kaikki edellä mainitut raportoivat tehtävässään toimitusjohtaja Ville Iholle.

"Olen iloinen, että meiltä löytyy talon sisältä vahvoja osaajia avainrooleihin. Petri Keksillä on vahvat näytöt haasteellisten yrityskauppojen läpiviennistä konsernitasolla ja liiketoiminnan kasvattamisesta yhdellä painopistealueellamme. Toivotan hänet lämpimästi tervetulleeksi Terveystalon johtoryhmään", Iho sanoo.

Terveystalon Johtoryhmä koostuu jatkossa toimitusjohtaja Ihon lisäksi liiketoiminta-alueiden johtajista sekä seuraavien toimintojen johtajista: Lääketieteellinen laatu ja johtaminen, Talous, Digitalisaatio ja IT, HR sekä Laki ja Compliance.

Uusi toimintamalli ja nimitykset astuvat voimaan 1.1.2021. Terveystalon nykyinen asiakkuuksiin perustuva raportointirakenne säilyy ennallaan, eikä yhtiön taloudelliseen raportointiin tule muutoksia.

Liite: CV Petri Keksi

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkosto kattaa 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2019 Terveystalossa asioi noin 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com