Terveystalon yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet

Yhteistoimintaneuvottelujen tuloksena tarjotaan ensisijaisesti vaihtoehtoisia töitä niissä toiminnossa, joissa työ on väliaikaisesti vähentynyt tai yhtiön edellytykset tarjota työtä ovat väliaikaisesti vähentyneet. Lomautuksia toteutetaan viimesijaisena vaihtoehtona.

Koronaepidemian ja asiakaskäyttäytymisen muutoksen seurauksena työ tietyillä terveydenhuollon alueilla lisääntyy, kun taas toisilla alueilla työ vähenee tai jopa keskeytyy.

Poikkeuksellinen tilanne edellyttää Terveystalolta kykyä löytää joustavia ratkaisuja, joilla voimme tukea terveydenhuoltojärjestelmän kantokykyä ja yhtiön toimintakykyä mahdollisimman hyvin,” sanoo toimitusjohtaja Ville Iho

Terveystalon 30.3. aloittamat koko konsernia koskevat yhteistoimintaneuvottelut saatiin päätökseen perjantaina 3.4.2020. Neuvottelujen tuloksena Terveystalo pyrkii ensisijaisesti tarjoamaan vaihtoehtoisia töitä niissä toiminnossa, joissa työ on väliaikaisesti vähentynyt tai yhtiön edellytykset tarjota työtä ovat väliaikaisesti vähentyneet.

Viimesijaisena vaihtoehtona toteutetaan lomautuksia tilanteissa, joissa työ on väliaikaisesti vähentynyt, työ ei ole siirrettävissä tarpeen mukaisiksi ja/tai yhtiön edellytykset tarjota työtä ovat väliaikaisesti vähentyneet. Mahdollisia lomautuksia suunnitellaan toimintokohtaisesti. Lomautukset voivat olla koko- tai osa-aikaisia ja ne voivat kestää enintään 90 vuorokautta. Mahdollisia lomautusilmoituksia voidaan antaa 6.4.2020 alkaen ja lomautukset voivat alkaa aikaisintaan viiden päivän kuluttua tästä. Mahdolliset lomautusilmoitukset annetaan 6.7.2020 mennessä.

“Koronakriisi kuormittaa meitä kaikkia, olen pahoillani tilanteen aiheuttamasta epävarmuudesta kaikille Terveystalolle työtä tekeville ammattilaisille. Tavoitteenamme on, että pystymme tarjoamaan vaihtoehtoisia töitä ja pitämään lomautukset mahdollisimman suppeina. Mahdollisimman laajojen palveluiden turvaaminen poikkeustilanteesta huolimatta on niin asiakkaiden, ammattilaisten kuin koko yhteiskunnan etu. Ammattilaisuuden arvostus myös kasvaa kriisissä. Tästä osoituksena Terveystalon vastaanottojen asiakastyytyväisyys on ennätyskorkea. Nöyrä kiitos siitä sekä ammattilaisille että asiakkaillemme,” Ville Iho kommentoi.

Lisätietoja antaa:

Lisätietoja:
Kati Kaksonen, johtaja, sijoittajasuhteet ja talousviestintä
Puh. 010 345 2034
Kati.kaksonen@terveystalo.com