Tieto ja Cisco yhteistyöhön vauhdittamaan teollista internetiä

Tieto Oyj           LEHDISTÖTIEDOTE      15. lokakuuta 2014 klo 9.00

Tieto ja Cisco ovat julkistaneet globaalin yhteistyön, jossa luodaan uusi alusta teollisen internetin sovelluksille. Ainutlaatuisen alustan avulla yhtiöiden asiakkaat saavat teollisen internetin edut käytännön tuotantoon ja palveluihin ja voivat varmistaa menestymisensä edellytykset tulevaisuudessa.

Tiedon ja Ciscon jakamana visiona on luoda asiakkaidensa käyttöön alusta, joka mahdollistaa täysin uudenlaiset tavat yhdistää laitteita toisiinsa ja hajauttaa näille laitteille älyä ja autonomiaa. Uusi alusta on nimeltään Tieto Industrial Internet platform, ja se toimii asiakkaille mahdollistajana, jonka avulla voi yhdistää laitoksia, koneita, mittalaitteita, puettavaa tietotekniikkaa (wearables) tai muita laitteita toisiinsa, taustasovelluksiin tai käyttäjärajapintoihin reaaliaikaisesti myös kaukaisista sijainneista. Esimerkiksi älykkään alustan avulla odottamattomasti vikaantunut laite voi lähettää etäyhteyden kautta vikailmoituksen ja jopa käynnistää korjauksen itsenäisesti ilman huoltohenkilöä. Uuden teollisen internetin alustan päälle asiakkaat voivat suunnitella myös täysin uudenlaisia digitaalisen liiketoiminnan malleja.

”Teollisen internetin vallankumous tapahtuu nyt ja koskettaa kaikkia toimialoja. Teollisen internetin tuomat mahdollisuudet haastavat perinteisen bisnesajattelun ja vaikuttavat syvällisesti liiketoiminnan luonteeseen kaikkialla”, sanoo Taneli Tikka, Tiedon teollinen internet -liiketoiminnan vetäjä. ”Tiedolla on eri toimialoja edustavien asiakkaiden pitkäaikaisena kumppanina erinomainen tilaisuus toimia teollisen internetin tuoman muutoksen kätilönä. Teollinen internet -liiketoiminta toimii Tiedon sisällä kuten start up -yritys. Osana uuden alustan kehittämistä teemme aktiivisesti yhteistyötä muiden markkinoiden johtavien toimittajien kanssa. Tavoitteena on luoda ketterä, maailmanlaajuinen teollisen internetin ekosysteemi, jonka kautta pystymme tarjoamaan parasta laatua, luotettavuutta ja toimivuutta asiakkaidemme eduksi”, Tikka jatkaa.

”Koneiden ja antureiden tuottaessa yhä suurempia datavolyymejä yritykset joutuvat käsittelemään jatkuvasti kasvavia datamääriä. Niiden on pystyttävä prosessoimaan saapuva data reaaliaikaisesti käytettävissä olevan kaistanleveyden asettamien rajoitusten puitteissa. Viipeet pysyvät vähäisinä ja palvelun laatu hyvänä, kun kaikki tieto voidaan käsitellä lähellä tietolähdettä, oli kyse sitten tehtaan toimitusketjusta, liikennejärjestelmästä, sähkönjakelujärjestelmästä tai oikeastaan mistä tahansa dataa tuottavasta kokonaisuudesta”, kommentoi Kip Compton, Ciscon IoT Systems and Software -yksikön johtaja. ”Olemme nyt yhdessä Tiedon kanssa saaneet valmiiksi Pohjoismaiden ensimmäisen asennuksen. Siinä kehitämme sumulaskentaan pohjaavia ratkaisuja, joiden avulla voidaan vastata datahyökyaaltoon ja tuomaan ”kaiken internetin” tarjoamat edut käytäntöön”, Compton jatkaa.

Tiedon ja Ciscon yhteistyössä hyödynnetään kummankin yhtiön erityisvahvuuksia. Tiedon mittava järjestelmäintegrointikokemus, toimialaosaaminen useilta asiakastoimialoilta ja innovatiiviset M2M-ratkaisut yhdistyvät muun muassa Ciscon visioon ”kaiken internetistä” (Internet of Everything), maailmanluokan verkkotekniikkaratkaisuihin sekä Ciscon sumulaskentaa (fog computing) hyödyntävään IOx-alustaan.

Tiedon ja Ciscon yhteistyö luo mahdollisuuksia useille toimialoille. Ensimmäisenä ovat vuorossa valmistava teollisuus ja kuljetussektori, joille suunnatut ratkaisut tulevat saataville jo tänä syksynä.

VIDEO: Taneli Tikka: Teollinen internet tuo mukanaan vallankumouksen (kesto 1:01)

VIDEO: Taneli Tikka: Teollinen internet on Tiedolle iso mahdollisuus (kesto 0:58) http://youtu.be/RbEDeBoxjvY

Tieto: Taneli Tikka, teollinen internet -liiketoiminnan johtaja, taneli.tikka[at]tieto.com, 040 7719 828
Cisco: Simo Leisti, toimitusjohtaja, Cisco Suomi ja Baltia, +358 204 70 61

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikkapalveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita sekä yksityiselle että julkiselle sektorille ja tuotekehityspalveluita viestintäteknologian ja sulautettujen järjestelmien alueella. Yhtiön tuotekehitysliiketoiminta ja toimituskeskukset toimivat maailmanlaajuisesti. Tieto on sitoutunut kehittämään yrityksiä ja yhteiskuntaa tietotekniikan ja vahvan toimiala- ja asiakasymmärryksen avulla sekä auttamaan asiakkaitaan löytämään uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan muutoksessa. Me Tiedossa uskomme jatkuvaan kehittymiseen ja työmme tuloksiin.

Tieto on perustettu vuonna 1968, ja sen pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee noin 14 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,6 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX:ssä Helsingissä ja Tukholmassa. Lisätietoja osoitteessa www.tieto.fi.

Cisco (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava IT-yhtiö, joka auttaa organisaatioita näkemään ja hyödyntämään uusia mahdollisuuksia yhdistämällä ihmisiä, tietolähteitä, asioita ja prosesseja uusin tavoin. Lisätietoja löytyy osoitteesta http://thenetwork.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.

Avainsanat: