Tieto bygger plattform för Industrial Internet i samarbete med Cisco

Tieto Abp                                  PRESSMEDDELANDE                          15 oktober 2014 kl. 8.00 CET

Tieto och Cisco har idag inlett ett globalt samarbete för att ta fram en ny plattform för applikationer inom industriellt internet baserat på Ciscos IOx. Målet är att snabba på utvecklingen och hjälpa kunderna att dra nytta av möjligheterna med sakernas internet.

CHICAGO, USA, 15 oktober 2014 – Tieto och Cisco meddelar i dag att de startar ett globalt samarbete inom industriellt internet. Målet är att hjälpa en rad branscher, från tillverkande industri till hälsosektorn, att få ut mer information från sina befintliga nätverk och utnyttja de massiva mängder data som genereras när allt fler maskiner kopplas upp mot internet. Tieto är det första nordiska företaget som tar fram applikationer till Ciscos IOx-plattform. Samarbetet kommer att möjliggöra helt nya sätt att koppla upp enheter och därmed dra nytta av kunskap och data. Tietos Industrial Internet-plattform ska göra det möjligt för kunder att i realtid och fjärrstyrt koppla upp anläggningar, maskiner, bärbar teknik och andra föremål.

– Industriellt internet förändrar affärsverksamheten i grunden. Det som nu pågår är en industriell revolution och det kommer att fullständigt ändra ramarna för allt affärstänkande. Ingen bransch kommer att förbli sig lik, säger Taneli Tikka, chef för Industrial Internet-verksamheten på Tieto.

Genom samarbetet hoppas Tieto och Cisco få ut det mesta av respektive företag. Tietos erfarenhet av systemintegration, flerbranschkunnande och M2M-lösningar kombineras med Ciscos visioner kring Internet of Everything, företagets nätverkslösningar samt dimsystem för hantering av data (Fog Computing) med IOx-plattformen.

Industrial Internet handlar om att integrera fysiska maskiner med smarta processer, big data och avancerad analys.

För mer information, vänligen kontakta:

Tieto: Taneli Tikka, chef för Industrial Internet-verksamheten: taneli.tikka[at]tieto.com, +358 40 7719 828
Cisco: Mona Bardaqji, Marketing & PR Lead Cisco Sweden, mbardaqj[at]cisco.com, +46 76 764 00 56

TIETO CORPORATION

DISTRIBUTION
Huvudmedier

Tieto är Nordens största IT-tjänsteföretag och erbjuder helhetslösningar för näringsliv och offentlig sektor samt produktutvecklingstjänster inom kommunikationsbranschen och i denna ingående teknologisegment. Företaget verkar på global nivå inom produktutveckling samt via globala leveranscenter. Vårt mål är att utveckla företag och samhälle med hjälp av IT samt skapa möjligheter för våra kunder att transformera sina verksamheter. Vi på Tieto tror på utveckling och resultat som märks.

Tieto grundades 1968 och har huvudkontor i Helsingfors, Finland. Vi är cirka 14 000 anställda i mer än tjugo länder och har en omsättning på cirka 1,6 miljarder euro. Tietos aktie är listad på NASDAQ OMX i Helsingfors och Stockholm. Mer information hittar du på www.tieto.com.

Cisco (NASDAQ: CSCO) är världsledande på IT och hjälper företag att fånga morgondagens möjligheter genom att koppla upp det tidigare ouppkopplade. För löpande information besök http://thenetwork.cisco.com.

Taggar: