Jo 25 Tikkurilan tuotteella on EPD-ympäristöseloste

Tikkurila on ottanut jälleen yhden askeleen lähemmäs kestävämpää ja vastuullisempaa tuotantoa. Riippumattomasti varmennettujen EPD-ympäristöselosteiden (Environmental Protect Declaration) toinen erä on nyt vahvistettu. Yhteensä 25 Tikkurilan tuotteella on nyt seloste. Selosteen saaneet uudet tuotteet ovat Tikkurilan, Beckersin ja Alcron seinä- ja kattomaaleja.

EPD on vapaaehtoinen, läpinäkyvä ja luotettu ympäristöasiakirja tuotteen tai palvelun elinkaaren ympäristövaikutuksista. EPD:n pohjana käytetään LCA-työkalua (Life Cycle Assessment). Seloste auttaa rakennuttajia, urakoitsijoita ja suunnittelijoita ymmärtämään paremmin rakennustoiminnassa käytettävien tuotteiden ja materiaalien ympäristökysymyksiä.

Tikkurila on ylpeä siitä, että se on saanut tehtyä työn itsenäisesti ja että se pystyy kasvattamaan Tikkurilan premium-maaleista asiakkaille tarjottavaa läpinäkyvää tietoa.

“Kehitimme varta vasten tähän tarkoitukseen LCA-ohjelmiston, jonka avulla pystymme pureutumaan tietoon raakamateriaalin elinkaaresta ja yhdistämään sen tehtailtamme saatavaan tietoon tuotannosta. Näillä tiedoilla pystyimme rakentamaan yhteenvedon tuotteemme elinkaaren ympäristövaikutuksista”, Tikkurilan vastuullisuusjohtaja Mats Hägerström kuvailee prosessia.

Tämä vapaaehtoinen seloste kattaa tuotteen raakamateriaalin tuotannon, kuljetuksen, valmistuksen sekä elinkaaren loppuvaiheen. Se ei sisällä tuotteen käyttövaihetta. EPD on tarkoitettu pääasiassa yritysten käyttöön, mutta tieto on saataville kaikille, jotka ovat kiinnostuneita tuotteiden ympäristövaikutuksista. Selosteen avulla Tikkurila pystyy tarjoamaan yhä läpinäkyvämpää tietoa maaliensa ympäristövaikutuksista ja vaikuttamaan kestävämpien kaupunkien ja yhteisöjen rakentamiseen tulevaisuudessa.

Tarve saada läpinäkyvää tietoa kasvaa

Tuotteen elinkaaren ympäristövaikutukset ovat tärkeää tietoa, jotta pystytään arvioimaan talojen ja muiden rakennustöiden ympäristövaikutuksia. EPD:iden kysyntä on kasvussa, ja Tikkurila saa tällä hetkellä kyselyitä muun muassa Ruotsista, Suomesta, Norjasta, Liettuasta, Puolasta, Italiasta, Irlannista ja Tanskasta.

Suomessa kyselyjä tekevät lähinnä johtavat rakennusyhtiöt, mutta myös erilaiset suunnittelutoimistot ovat hyvin kiinnostuneita tuotteiden läpinäkyvyydestä. Tikkurila on sitoutunut ottamaan rajalliset luonnonvarat toiminnassaan huomioon ja haluaa avoimesti jakaa tietoa tuotteidensa ympäristövaikutuksista. Työ kohti kestävämpää kehitystä jatkuu, ja Tikkurila pyrkii vaikuttamaan positiivisesti elinympäristöön ja ihmisten hyvinvointiin.

Varmistetut EPD:t löytyvät täältä: https://cer.rts.fi/en/rts-epd/search-for-rts-epds/

Mats Hägerström, vastuullisuusjohtaja, puh .050 577 4076, mats.hagerstrom(at)tikkurila.com