• Tokmanni Group Oyj/

Etelä-Suomen suurin Tokmanni avaa ovensa Hämeenlinnan Tiiriössä – Peräti noin 2,5 kertaa edeltäjäänsä isomman jättimyymälän tuotevalikoimat hämmästyttävät monipuolisuudellaan

Tokmanni     Lehdistötiedote     19.10.2023 klo 16.55

Erityisen näkyvässä roolissa Tokmannin uudessa jättimyymälässä Hämeenlinnan Tiiriössä ovat Vaeltajan, Vallilan, Maku Kitchen Lifen ja usean muun tuotemerkin osastokokonaisuudet. Tokmannin omiin merkkeihin lukeutuva Vaeltaja tarjoaa hinta-laatusuhteeltaan mainioita vaatteita, välineitä ja muuta tarpeellista retkeilyyn ja ulkona liikkumiseen. Oheinen kuva on viime vuonna uudistuneesta Tokmanni-myymälästä Torniosta.

Uusin Tokmanni-jättimyymälä avataan asiakkaille kattavien avajaistarjousten ja tuotelahjoja sisältävien yllätysämpäreiden vauhdittamina Hämeenlinnan Tiiriön kauppakeskittymässä torstaina 26.10.2023 klo 8. Peräti noin 9 000 neliömetrin kokoisen myymälän tuotetarjonnasta tulee jopa Tokmannin mittapuulla erittäin kattava. Ruokakaupankin valikoiman sisäänsä kätkevästä jättimyymälästä valmistuu käytännössä kaikilta osin parempi kuin sen noin 3 600 neliömetrin kokoinen edeltäjä, jonka ovet Tokmanni sulki muutaman sadan metrin päässä aiemmin tässä kuussa.

Etelä-Suomen suurimman Tokmannin tittelin Järvenpäältä nappaavassa Hämeenlinnan Tiiriön myymälässä yhdistyvät halpakauppaketjun helppoa ja nopeaa ostamista korostava myymäläkonsepti, erityisen laaja tuotetarjonta sekä tutusta punaisesta brändi-ilmeestä erottuvat, inspiroivat osastokokonaisuudet.

– On hienoa voida viettää uuden Tokmanni-myymälämme avajaisia Hämeenlinnan Tiiriössä juuri sopivasti ennen joulusesongin käynnistymistä. Uusin jättimyymälämme valtavine valikoimineen antaa meille erinomaiset mahdollisuudet vastata asiakkaidemme toiveisiin ja kilpailuun Hämeenlinnan alueella, Tokmannin myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo kertoo.

Hämeenlinnan Tiiriön Tokmannin valikoimiin kuuluu esimerkiksi ammattikäyttöön soveltuvia ESSVE:n ruuveja. Oheinen kuva on viime vuonna uudistuneesta Tokmanni-myymälästä Torniosta.

Pääosassa kymmenien tuhansien tuotteiden valikoima
– Palvelee myös monipuolisena ruokakauppana

Etenkin tuotevalikoiman laajuuden osalta Hämeenlinnan uusinta Tokmannia voi verrata viime vuonna uudistuneeseen, peräti noin 10 000 neliömetrin kokoiseen Tokmanni-myymälään Torniossa.

Tarjolle tuodaan Tiiriön ostoskeskittymässä pitkään palvellutta, lokakuun puolivälissä suljettua Tokmannia merkittävästi kattavampi, arviolta noin 55 000 tuotteen valikoima erilaisia kauneuteen, terveyteen ja hyvinvointiin, sisustukseen, siivoukseen, pukeutumiseen, vapaa-aikaan, kodintekniikkaan, kodin kunnossapitoon ja sesonkeihin liittyviä tuotteita sekä elintarvikkeita. Lisäksi myymälän yhteydessä palveleva puutarhamyymälä tarjoaa runsaasti erilaisia pihaan ja puutarhaan liittyviä tuotteita, kuten kukkia ja kasveja sekä kulloiseenkin vuodenaikaan sopivia työkaluja.

Peräti noin 2,5 kertaa edeltäjäänsä suuremmassa jättimyymälästä löytyy edeltäjästään poiketen myös shop-in-shop-osasto sekä Tokmanni-konsernin viime vuonna lanseeraaman Miny-lifestylebrändin että tänä vuonna ostaman Click Shoes -kenkäkauppaketjun tuotteille. Minyn valikoimissa on monipuolisesti erilaisia kauneudenhoito-, hyvinvointi- ja sisustustuotteita sekä muuta yllätyksellistä ja mielenkiintoista ostettavaa. Click Shoesin shop-in-shop-osastolla on puolestaan kymmeniä erilaisia jalkineita.

Tornion jättimyymälän tavoin Hämeenlinnan Tiiriön Tokmannille valmistuu terveyden ja hyvinvoinnin tuotteista koostuva osasto, jossa myydään myös apteekeista tuttuja itsehoitotuotteita. Lisäksi muun muassa pukeutumisen sekä retkeily- ja kalastustuotteiden osastokokonaisuudet poikkeavat esimerkiksi kalusteiltaan ja somisteiltaan olennaisesti miltei kaikista muista Tokmanni-myymälöistä.

– Erityisen näyttäviä esillelaittoja löytyy myös esimerkiksi Vallilan sisustus- ja Elfan säilytystuotteille sekä Maku Kitchen Lifen ja Heirolin ruoanvalmistukseen ja kattaukseen liittyvälle tuotetarjonnalle. Remontoinnista ja nikkaroinnista kiinnostuneiden asiakkaidemme huomio kiinnittynee esimerkiksi ESSVE:n ammattikäyttöön soveltuviin ruuveihin ja Tactixin käsityökaluihin, Heimo luettelee.

Muun muassa Maku Kitchen Lifen ruoanvalmistukseen ja kattaukseen liittyvät tuotteet ovat vahvasti esillä Hämeenlinnan Tiiriön Tokmanni-myymälässä. Oheinen kuva on viime vuonna uudistuneesta Tokmanni-myymälästä Torniosta.

Hämeenlinnan Tiiriön Tokmannista on tulossa myös yksi halpakauppaketjun 19:stä monipuolisen valikoiman ruokakaupasta. Myyntiin tuodaan yli 3 500 erilaista elintarviketta hedelmistä ja vihanneksista leipätuotteisiin ja tuoreeseen kalaan. Myymälän monipuolisiin valikoimiin tulee kuulumaan myös esimerkiksi erilaisia erätuotteita ja Tokmannin omiin merkkeihin lukeutuvan Priiman elintarvikkeita.

Etelä-suomalaisittain poikkeuksellisen isoa Tokmanni-myymälää on rakennettu ja avajaisia valmisteltu sillä ajatuksella, että ostoksille kannattaa poiketa kaikkialta Kanta-Hämeestä – ja miksei kauempaakin, Heimo kertoo.

– Valinnanvaraa todella on, on etsinnässä sitten sisustamiseen, kodin tai mökin kunnostamiseen tai vaikka ruokailuun ja ruoanlaittoon liittyviä tuotteita. Odotamme luottavaisina, mutta sopivan uteliaina asiakkaidemme mietteitä erityisesti tuotevalikoimistamme ja osastomaailmoistamme.

Hämeenlinnan Tiiriön Tokmannista tulee halpakauppaketjun 19:s monipuolisen valikoiman ruokakauppa. Sen valikoimissa tulee olemaan yli 3 500 elintarviketta hedelmistä ja vihanneksista leipätuotteisiin ja tuoreeseen kalaan. Oheinen kuva on elintarvikeosastolta Mäntsälän Tokmanni-myymälästä.

Huomio myös kätevissä palveluissa ja vastuullisuudessa

Tokmanni panostaa paitsi miellyttävään asiointikokemukseen ja kattaviin tuotevalikoimiin myös asiakkaidensa arkea helpottaviin palveluihin ja fiksuihin energiavalintoihin.

Jokaisessa Tokmanni-myymälässä voi tehdä ostoksia Tokmanni Tukku -yritysasiakkaana ja Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelman jäsenenä. Myymälöistä voi lisäksi noutaa Tokmannin verkkokaupassa tehtyjä tilauksia ja nostaa käteistä rahaa ostosten maksamisen yhteydessä. Lisäksi Hämeenlinnan Tiiriön Tokmannilta voi monien muiden Tokmanni-myymälöiden tavoin vuokrata peräkärryjä. Hämeenlinnan jättimyymälässä on asiakkaita varten myös kätevä kierrätyspiste pienelektroniikkaromuille ja käytetyille paristoille.

Hämeenlinnan Tiiriön Tokmannin myymäläkiinteistön talotekniikka kuuluu automaation avulla etävalvonnan piiriin, joten energiankulutukseen vaikuttavia lvis-asetuksia voidaan seurata ympäri vuorokauden ja tarvittaessa muuttaa valvomosta käsin. Luonnollisesti myymälän valaistus on toteutettu led-tekniikalla ja elintarvikeosaston kylmälaitteet ovat energiatehokkaita malleja.

Hävikkiä Tokmanni torjuu muun muassa tuotteiden tilausmääriä ja toimituksia optimoimalla. Lisäksi Tokmanni-myymälöistä voi ostaa vanhenemassa olevia elintarvikkeita 30 ja kaksi tuntia ennen myymälöiden sulkeutumista 50 %:n alennuksella. Tokmannilta voi löytää myös täysin käyttö- ja myyntikelpoisia, mutta parasta ennen -päiväyksen ohittaneita elintarvikkeita peräti 70 %:n alennuksella.

Hämeenlinnan Tiiriön jättimyymälään valmistuu esimerkiksi kuvan Tornion Tokmannin kaltainen, Tokmannin muusta myymäläilmeestä erottuva terveys- ja hyvinvointituotteiden osastokokonaisuus.

Avajaistarjouksia, yllätysämpäreitä ja laajoja aukioloaikoja

Tokmanni juhlistaa Hämeenlinnan Tiiriöön myymälänsä avajaisia runsailla, avajaistorstaista viikon loppuun saakka voimassa olevilla avajaistarjouksilla. Ne Tokmanni julkaisee avajaisviikolla muun muassa verkossa. Lisäksi Tokmanni jakaa maankuuluja, erilaisia tuotelahjoja sisältäviä yllätysämpäreitä. Hämeenlinnan Tiiriön uudessa jättimyymälässä yllätysämpäreitä on jaossa avajaispäivän 1 000 ensimmäiselle asiakkaalle. Yllätysämpäreistä kahdesta löytyy myös 100 euron arvoinen lahjakortti Tokmannille.

Uusin Tokmanni-myymälä palvelee asiakkaitaan Tiiriön monipuolisessa liikekeskittymässä osoitteessa Katsastusmiehentie 9, 13130 Hämeenlinna. Myymälä on avoinna arkisin klo 8–21, lauantaisin kello 8–20 ja sunnuntaisin klo 10–20.

Asiakaspalvelusta myymälässä huolehtii noin 30 kaupan alan ammattilaista myymäläpäällikkö Mika Pönniön johdolla.

Tokmanni-konsernin myymäläverkosto kasvaa ja uudistuu jatkossakin

Tokmanni on solminut sopimuksia uusien Tokmanni-myymälöiden avaamisesta Hämeenlinnan Tiiriön ohella PälkäneelleEurajoelleSipoon Söderkullaan ja Kouvolan Katajaharjuun. Pälkäneellä rakennustyöt ovat käynnissä, ja myymäläavajaisia kaavaillaan ensi keväälle. Eurajoella Tokmanni-myymälän rakentamisen on tarkoitus käynnistyä ensi vuoden puolella, ja avajaisia on suunniteltu vietettävän vuoden 2024 syksyllä. Sipoossa Tokmanni-myymälän rakentaminen on käynnissä, ja myymälän avajaisia on suunniteltu ensi keväälle. Kouvolaan uusi myymälä on tavoitteena avata vielä kuluvan vuoden puolella.

Viimeisimpiä myymäläavajaisiaan Tokmanni-myymäläketju juhlisti syyskuussa avaamalla uuden, edeltäjänsä korvanneen Tokmanni-myymälän Rovaniemen keskustan kauppakeskus Revontuleen. Lisäksi toukokuussa avautui Tokmanni-myymälä Helsingin Konalassa.

Tänä vuonna Tokmanni on lisäksi muun muassa laajentanut Tokmanni-myymälöitään PihtiputaallaHelsingin Ruoholahdessa ja Kuopion keskustassa sekä ostanut Jyskän Varastomyymälä Oy:n liiketoiminnan Jyväskylän Jyskästä ja liittänyt myymälän osaksi Tokmanni-myymäläketjua. Lisäksi syyskuussa Tokmanni sopi kauppias- ja yrittäjäpariskunta Terttu ja Jaakko Pirtinahon Mutalan Kauppa Oy:n kanssa ruokakauppa Villen Kaupan liiketoiminnan ostamisesta. Villen Kauppa palvelee asiakkaitaan Tokmannin tavoin vuonna 2017 avatussa liikekeskuksessa Ylöjärven Elovainiolla. Ostettava liiketoiminta siirtyy Tokmannin haltuun 1.1.2024. Villen Kauppa tullaan yhdistämään saman katon alla palvelevaksi Tokmanniksi alkuvuonna 2024.

Viime keväänä Tokmanni-konserni avasi Miny-lifestylebrändilleen kaksi nimikkomyymälää, toisen Lahden ydinkeskustan kauppakeskus Trioon ja toisen Tampereen Keskustorin välittömässä läheisyyteen. Lisäksi se osti kenkäkauppaketjujen Click Shoesin ja Shoe Housen kaikki osakkeet. Viimeisimmät Click Shoes -myymälät avasivat ovensa Kotkan ydinkeskustan kauppakeskus Pasaatissa toukokuussa ja Hyvinkään keskustan Kauppakeskus Willassa syyskuussa. Seuraava uusi Click Shoes -myymälä avataan Lahden keskustan kauppakeskus Trioon perjantaina 20.10.2023.

Lisäksi heinäkuussa Tokmanni-konserni kertoi ostavansa Ruotsin johtaviin halpakauppaketjuihin kuuluvan DollarstorenDollarstorea koskeva yrityskauppa saatiin päätökseen 1.8.2023. Dollarstorella on tällä hetkellä 130 Dollarstore-myymälää Ruotsissa ja kolme Big Dollar -myymälää Tanskassa. Myymälöistä viimeisin avasi ovensa Big Dollar -ketjunimellä Tanskan Hjørringissä syyskuun lopussa. Seuraavaksi avajaisia vietetään Big Dollar -myymälässä Tanskan Holbækissa perjantaina 24.11.2023.

Suomessa Tokmanni-konserniin kuuluu Hämeenlinnan Tiiriöön torstaina 26.10. avattava Tokmanni- ja Lahden keskustan kauppakeskus Trioon perjantaina 20.10. avattava Click Shoes -myymälä mukaan lukien 200 Tokmanni-, kuusi Miny-, 29 Click Shoes- ja kaksi Shoe House -myymälää.

Tiesitkö tämän Tokmanni-halpakauppaketjussa työskentelemisestä?

• Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Suomessa se työllistää keskimäärin noin 4 300 kaupan alan ammattilaista. Heistä Tokmannin Mäntsälässä sijaitsevassa hallinto- ja logistiikkakeskittymässä ahkeroi noin 600 työntekijää esimerkiksi logistiikan, hankinnan, taloushallinnon ja IT-tehtävien parissa. Suomessa Tokmanni-konserniin kuuluvat halpakauppaketju Tokmanni, kenkäkauppaketjut Click Shoes ja Shoe House sekä lifestylebrändi Miny. Suomen ulkopuolella Tokmanni-konserni omistaa ruotsalaisen halpakauppaketju Dollarstoren, jolla on tällä hetkellä 130 Dollarstore-myymälää Ruotsissa ja kolme Big Dollar -myymälää Tanskassa. Työntekijöitä Dollarstorella on noin 1 100 henkilöä. Dollarstoren pääkonttori sijaitsee Ruotsin Kistassa ja varasto Ruotsin Örebrossa.
  • Kaupan alalla työ on vauhdikasta ja mielenkiintoista, ja monipuolisuus on Tokmanni-halpakauppaketjun henkilöstön mukaan yksi myymälätyön tärkeistä vahvuuksista. Tokmanni-konserni kannustaa ja auttaa henkilöstöään kehittämään osaamistaan ja etenemään yhtiön sisällä erilaisiin tehtäviin sekä yhä haastavampiin rooleihin. Moni työntekijä onkin ottanut useamman askeleen uransa aikana.
  • Tokmanni-halpakauppaketjun työyhteisö on ilahduttavan monimuotoinen. Esimerkiksi äidinkieliä Tokmanni-myymälöissä puhutaan yli 20:tä erilaista. Tokmanni-halpakauppaketjun työntekijöiden keski-ikä on noin 38 vuotta, ja vakituinen työntekijä viihtyy yhtiön palveluksessa keskimäärin noin kahdeksan vuotta.
  • Jokainen uusi Tokmanni-halpakauppaketjun työntekijä saa töihin tullessaan muun muassa oman perehdytyskummin, joka tukee työntekijää uran alkumetreillä. Kummi ottaa uuden työkaverin vastaan ja varmistaa esimerkiksi sen, että työntekijä on saanut riittävän perehdytyksen ja päässyt sisään työyhteisöön. Kummilta voi matalalla kynnyksellä kysyä mitä tahansa mieltä askarruttavia asioita. Lisäksi Tokmanni-halpakauppaketju järjestää kaikille uusille myymälätyöntekijöilleen yhteisen perehdytyksen, jonka avulla varmistetaan kattava ja tasalaatuinen perehdytys.
  • Tokmanni-halpakauppaketju tarjoaa henkilöstölleen hyvät henkilöstöedut, kuten esimerkiksi henkilökunta-alennuksia tuotteista sekä monipuolisia etuja ja tarjouksia henkilöstöetuohjelmaan kuuluvilta yhteistyökumppaneilta.

Tokmanni-konsernin tavoitteena on laajentaa Tokmanni-myymäläketjun myymäläverkostoa yli 220 myymälän laajuiseksi Suomessa vuoden 2025 loppuun mennessä. Luettelo myymäläverkoston merkittävimmistä muutoksista vuosilta 2016–2023 ja lähitulevaisuuden julkaistuista muutoksista löytyy osoitteesta ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/uudet-myymalat.

Timo Heimo
johtaja, myynti ja toimitusketju

timo.heimo(at)tokmanni.fi

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 360:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.