• Tokmanni Group Oyj/

Maailman suurin, täyden palvelun ruokakauppanakin tunnettu Tornion Tokmanni uudistui entistäkin monipuolisemmaksi – Tätä kaikkea on tuotevalikoimiltaan ennennäkemätön Tokmannin jättimyymälä

Tokmanni     Lehdistötiedote     3.10.2022 klo 16.15

Erityisen näkyvän roolin Tornion Tokmannilla saa esimerkiksi myymälän retkeilyosasto ja halpakauppaketjun omiin merkkeihin lukeutuva Vaeltaja. Vaeltaja tarjoaa hinta-laatusuhteeltaan mainioita vaatteita, välineitä ja muita hyödyllisiä tuotteita retkeilyyn ja ulkona liikkumiseen.

Torniossa sijaitsevan maailman suurimman Tokmanni-myymälän uudistustyöt huipentuvat torstaina 6.10.2022 klo 8 avajaisiin, joista löytyy sekä avajaistarjouksia että tuotelahjoja sisältäviä yllätysämpäreitä. Jättimyymälän tuotevalikoima on tokmannilaisittainkin ennennäkemättömän kattava. Erityisiä ovat myös esimerkiksi tutusta Tokmanni-ilmeestä erottuvat osastokokonaisuudet.

Tornion Tokmannilla yhdistyvät halpakauppaketjun helppoa ja nopeaa ostamista korostava myymäläkonsepti, erityisen laaja tuotetarjonta sekä Tokmannin brändi-ilmeestä erottuvat, peräti noin 10 000 neliömetrin jättimyymälään rakennetut inspiroivat osastokokonaisuudet.

Tuloksena on sekä tuotevalikoimiltaan että yleisilmeeltään ennennäkemätön Tokmanni.

– Tornion Tokmannilla on nyt tarjolla peräti noin 55 000 tuotteen valikoima erilaisia kauneuteen, terveyteen ja hyvinvointiin, sisustukseen, siivoukseen, pukeutumiseen, vapaa-aikaan, kodintekniikkaan, kodin kunnossapitoon ja sesonkeihin liittyviä tuotteita sekä elintarvikkeita, Tokmannin myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo kertoo.

– Olemme luoneet muun muassa täysin uudenlaisen terveyden ja hyvinvoinnin tuotteista koostuvan osaston, jolta löytyy myös apteekeista tuttuja itsehoitotuotteita. Myös muun muassa pukeutumisen osastokokonaisuus poikkeaa esimerkiksi kalusteiltaan ja somisteiltaan olennaisesti muista Tokmanneista ja asiakkaillemme tutusta Tokmannin brändi-ilmeestä, hän lisää.

Poikkeuksellisia Tornion Tokmannin jättimyymälässä ovat esimerkiksi Tokmannin muusta myymäläilmeestä erottuvat terveys- ja hyvinvointituotteiden (kuvassa) sekä pukeutumisen osastokokonaisuudet.

Jatkossa Tornion Tokmannilta löytyy myös aiempaa laajempi valikoima eri brändejä ja niille rakennettuja osastomaailmoja.

– Kaksikerroksisen myymälämme alakerrassa erityisen näkyvän roolin saa esimerkiksi monipuolinen, omiin merkkeihimme kuuluvan Vaeltajan tähdittämä retkeilyosasto. Lisäksi Vallila näyttäytyy vahvasti myymälämme sisustus- ja Maku Kitchen Life ja Heirol keittiöosastolla.

Myymälän kodin kunnostukseen liittyvien tuotteiden yhteydessä sijaitsevat esimerkiksi säilytysjärjestelmistään tutun Elfan ja sähkötyökaluistaan tutun Einhellin osastot. Tarjolla on laaja valikoima myös esimerkiksi ammattikäyttöön soveltuvia ESSVE:n ja Würthin ruuveja.

Tornion Tokmanni on saanut lisäksi Miny-lifestylebrändin shop-in-shop-osaston. Halpakauppaketjun alkuvuodesta lanseeraama Miny tarjoaa runsaasti erilaisia kauneudenhoito-, hyvinvointi- ja sisustustuotteita sekä muuta yllätyksellistä ja mielenkiintoista ostettavaa.

– Olemme erittäin tyytyväisiä Tornion Tokmanniin ja siellä koettavaan uuteen myymäläkonseptiimme. Uskomme, että myymälämme kaikkine uudistuksineen kiinnostaa asiakkaitamme entistäkin enemmän Torniossa, Meri-Lapissa ja miksei laajemminkin, hän lisää.

Tornion Tokmannilla on tarjolla kattavasti myös esimerkiksi ammattikäyttöön soveltuvia ESSVE:n ruuveja.

Tornion Tokmannin yhteydessä palvelevassa puutarhamyymälässä myydään jatkossakin runsaasti erilaisia pihaan ja puutarhaan liittyviä tuotteita, kuten kukkia, kasveja ja kulloiseenkin vuodenaikaan sopivia työkaluja.

Muiden Tokmanni-myymälöiden tavoin Tornion Tokmannilla voi tehdä ostoksia myös Tokmannin yritysasiakkaana ja Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelman jäsenenä. Lisäksi myymälästä voi noutaa Tokmannin verkkokaupassa tehtyjä tilauksia ja nostaa käteistä rahaa ostosten maksamisen yhteydessä.

Asiakaspalvelusta myymälässä huolehtii noin 40 kaupan alan ammattilaista myymäläpäällikkö Virve Huhdan johdolla.

Tornion Tokmannilla yhdistyvät esimerkiksi halpakauppaketjun uusin, helppoa ja miellyttävää asiointikokemusta korostava myymäläkonsepti ja jättimyymälään luodut erilliset, muusta Tokmanni-ilmeestä erottuvat osastokokonaisuudet.

Täyden palvelun ruokakauppa

Sen lisäksi, että Tornion Tokmanni tarjoa laajimman valikoiman Tokmanneista tuttujen tuoteryhmien tuotteita, on myymälä yksi halpakauppaketjun 18:sta täyden valikoiman ruokakaupasta. Myymälän tarjonnasta löytyy noin 8 000 erilaista elintarviketta hedelmistä ja vihanneksista leipätuotteisiin ja tuoreeseen kalaan. Monipuolisiin valikoimiin kuuluu myös esimerkiksi erilaisia erätuotteita ja Tokmannin omiin merkkeihin lukeutuvan Priiman elintarvikkeita.

– Huomioimme myös paikallisten toiveita, ja myymälästämme löytyy jatkossakin muun muassa suosittu tuorekalatiski sekä paikallisia tuotteita esimerkiksi Tornion Panimolta ja Kinnusen Myllyltä, Heimo kertoo.

Tornion Tokmanni on yksi halpakauppaketjun 18:sta täyden valikoiman ruokakaupasta. Myymälän valikoimissa on yli 8 000 erilaista elintarviketta hedelmistä ja vihanneksista leipätuotteisiin ja tuoreeseen kalaan.

Huomio myös vastuullisuudessa

Tokmanni kiinnittää runsaasti huomiota vastuullisuuteen myös myymälöissään.

Tornion Tokmannin katolla on jo yli 50 muun Tokmanni-myymälän tavoin uusiutuvaa, päästötöntä sähköä tuottava aurinkovoimala. Torniossa 700 aurinkopaneelin muodostama aurinkovoimala tuottaa sähköä myymälän omaan käyttöön arviolta noin 145 MWh vuosittain. Vuosituotanto vastaa noin 72 pienen kerrostaloasunnon vuotuista sähkönkulutusta (noin 2 000 kWh/a).

Myymäläkiinteistön talotekniikka kuuluu automaation avulla etävalvonnan piiriin, joten energiankulutukseen vaikuttavia lvis-asetuksia voidaan seurata ympäri vuorokauden ja tarvittaessa muuttaa valvomosta käsin. Lisäksi Tornion Tokmannin valaistus on toteutettu energiatehokkaalla led-tekniikalla. Kiinteistön pysäköintialueella on asiakkaiden käyttöön tarkoitettu sähkö- ja ladattavien hybridiautojen latauspiste.

Myymälän elintarvikeosaston kylmälaitteet Tokmanni päivitti uusiin, energiatehokkaisiin malleihin jo viime vuonna. Asiakkaita varten Tornion Tokmannilla on myös kätevä kierrätyspiste pienelektroniikkaromuille ja käytetyille paristoille.

Hävikkiä Tokmanni torjuu muun muassa tuotteiden tilausmääriä ja toimituksia optimoimalla. Ketjun myymälöistä voi ostaa vanhenemassa olevia elintarvikkeita puoleen hintaan kaksi tuntia ennen myymälöiden sulkeutumista.

Avajaistarjouksia, yllätysämpäreitä ja laajoja aukioloaikoja

Tokmanni juhlistaa uudistetun myymälänsä avajaisia monipuolisilla, avajaistorstaista viikon loppuun saakka voimassa olevilla avajaistarjouksilla. Lisäksi Tokmanni jakaa maankuuluja, erilaisia tuotelahjoja sisältäviä yllätysämpäreitä. Tornion Tokmannilla yllätysämpäreitä on jaossa avajaispäivän 1 000 ensimmäiselle asiakkaalle. Yllätysämpäreistä kahdesta löytyy myös 100 euron arvoinen lahjakortti Tokmannille.

Tornion Tokmanni palvelee asiakkaitaan monipuolisessa liikekeskittymässä valtaväylä E8:n varrella osoitteessa Teollisuuskatu 14, 95420 Tornio. Myymälä on avoinna arkisin klo 8–21, lauantaisin kello 8–20 ja sunnuntaisin klo 9–19 osoitteessa Teollisuuskatu 14, 95420 Tornio. Myymälä on palvellut asiakkaitaan myös uudistustöiden ajan.

Tokmannin myymäläverkosto kasvaa ja uudistuu

Tokmannin tavoitteena on laajentaa myymäläverkostoaan yli 220 myymälän laajuiseksi Suomessa. Tällä hetkellä halpakauppaketjulla on 198 Tokmanni-myymälää eri puolilla Suomea.

Tokmanni on tehnyt sopimukset uusien Tokmanni-myymälöiden avaamisesta Helsingin Kontulaan, Jyväskylän Keljon alueelle ja Sipoon Söderkullaan. Uusien myymälöidensä ohella Tokmanni on sopinut laajentavansa myymälöitään Tampereen kauppakeskus Koskikeskuksessa ja Vantaan Tammistossa.

Lisäksi Tokmanni on kertonut avaavansa ensimmäiset omat myymälät Miny-lifestylebrändilleen. Ensimmäiset Miny-myymälät avaavat ovensa Jyväskylän kauppakeskus Forum Jyväskylässä tiistaina 4.10.2022, Espoon kaupunkikeskus Lippulaivassa torstaina 6.10.2022 ja Vantaan viihdekauppakeskus Jumbo-Flamingossa myöhemmin syksyllä.

Tokmannin tavoitteena on laajentaa myymäläverkostoaan yli 220 myymälän laajuiseksi Suomessa. Luettelo Tokmannin myymäläverkoston merkittävimmistä muutoksista vuosilta 2016–2022 ja lähitulevaisuuden julkaistuista muutoksista löytyy osoitteesta ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/uudet-myymalat.

Timo Heimo
johtaja, myynti ja toimitusketju

timo.heimo(at)tokmanni.fi

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 100 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.