Tokmanni avaa myymälänsä uudistettuna Jyväskylän Jyskässä – Tilava Tokmanni tarjoaa halpakauppaketjun uusimman myymäläkonseptin mukaisen ostokokemuksen

Tokmanni     Lehdistötiedote     23.10.2023 klo 19.15

Tokmanni juhlistaa uudistunutta myymäläänsä Jyväskylän Jyskässä avajaistarjouksilla torstaista sunnuntaihin 26.–29.10.2023.

Tokmanni on uudistanut aiemmin Jyskän Varastomyymälänä tunnettua, osaksi Tokmanni-myymäläketjua kuluvan vuoden alussa liittynyttä myymäläänsä uusimman myymäläkonseptinsa mukaisesti.

– Vuoden alussa avasimme myymälämme Tokmanni-ketjunimellä. Siinä yhteydessä uudistimme lähinnä tuotevalikoimiamme asiakkaidemme toiveita kuunnellen. Lisäksi viime keväänä päivitimme myymälämme puutarhamyymälää entistä kattavammaksi, Tokmannin myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo kertoo.

– Viime viikkojen uudistuksemme ovat keskittyneet vahvasti asiointikokemukseen ja olleet luontevaa jatkumoa alkuvuodelle. Käytännössä olemme esimerkiksi uusineet myymäläkalusteitamme ja -ilmettämme Tokmanni-brändin mukaiseksi. Samalla olemme sujuvoittaneet asiointia kassa-alueellamme sekä siirtämällä kassojamme hieman että lisäämällä alueelle info- ja palvelupisteen. Myös näitä uudistuksia olemme tehneet asiakkaidemme toiveesta, ja lopputuloksena onkin monin tavoin entistä palvelevampi Tokmanni, hän lisää.

Osana muita uudistuksia Jyväskylän Jyskän Tokmannin tuotetarjontaa on tänä syksynä täydennetty entisestään erilaisilla remontointiin ja nikkarointiin liittyvillä tuotteilla. Myynnissä on jatkossa esimerkiksi ESSVE:n ammattikäyttöön soveltuvia ruuveja ja Tactixin  käsityökaluja. Noin 5 500 neliömetrin kokoisessa myymälässä on jo entuudestaan ollut erittäin monipuolinen tuotevalikoima etenkin kauneuteen, terveyteen ja hyvinvointiin, siivoukseen, pukeutumiseen, vapaa-aikaan, kodintekniikkaan, kodin kunnossapitoon ja eri sesonkeihin liittyviä tuotteita sekä kuivaelintarvikkeita.

Jyskän Tokmanni-myymälä sijaitsee liikennevirtojen kannalta erittäin hyvällä liikepaikalla E63-tien varrella Jyväskylän keskustan ja Vaajakosken välissä osoitteessa Vaajakoskentie 97, 40420 Jyväskylä. Ostoksilla käyntiä helpottaa osaltaan tilava pysäköintialue.

Myymäläpäällikkö Saija Pirkkasen luotsaama myymälä työllistää kausityöntekijöineen noin 20 kaupan alan ammattilaisia. Myymälä palvelee asiakkaitaan laajoin aukioloajoin: arkisin klo 8–20, lauantaisin klo 9–19 ja sunnuntaisin klo 10–18.

Käteviä palveluita ja vastuullisia valintoja

Tokmanni panostaa myös esimerkiksi asiakkaidensa arkea helpottaviin palveluihin ja fiksuihin energiavalintoihin.

Lukuisten Tokmanni-myymälöiden tavoin Jyväskylän Jyskän Tokmannilla on esimerkiksi asiakkaiden käyttöön tarkoitettu kierrätyspiste rikkoutuneille hiustenkuivaimille, parranajokoneille ja muille pienille sähkölaitteille sekä polttimoille ja paristoille.

Kaikissa Tokmanni-myymälöissä voi esimerkiksi tehdä ostoksia Tokmanni Tukku -yritysasiakkaana ja Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelman jäsenenä, noutaa Tokmannin verkkokaupassa tehtyjä tilauksia sekä nostaa käteistä rahaa ostosten maksamisen yhteydessä.

Tokmanni-myymälöihin hankitaan vain päästötöntä sähköä. Kaikkien ketjun myymälöiden valaistus on toteutettu energiatehokkaalla led-teknologialla.

Hävikkiä Tokmanni pyrkii vähentämään muun muassa optimoimalla tuotteidensa tilausmääriä ja toimituksia sekä myymälällä punalaputettuja elintarvikkeita huomattavin alennuksin.

Uudistunutta myymälää juhlistetaan avajaistarjouksin ja kakkukahvein

Tokmanni juhlistaa uudistunutta myymäläänsä avajaistarjouksin torstaista sunnuntaihin 26.–29.10. Lisäksi Tokmanni tarjoaa kakkukahvit myymälöissään Jyväskylän Jyskässä, Seppälänkankaalla ja kauppakeskus Forum Jyväskylässä torstaina 26.10. klo 9–17.

Tokmannia Jyväskylän Jyskässä torstaiaamuna 26.10.2023 edustaa myymälähenkilökunnan ohella aluepäällikkö Nina Laukkanen.

Tokmanni-konsernin myymäläverkosto kasvaa ja uudistuu jatkossakin

Tokmanni on solminut sopimuksia uusien Tokmanni-myymälöiden avaamisesta Hämeenlinnan Tiiriöön, Pälkäneelle, Eurajoelle, Sipoon Söderkullaan ja Kouvolan Katajaharjuun. Hämeenlinnassa uuden, peräti noin 9 000 neliömetrin kokoisen jättimyymälän avajaisia vietetään Jyväskylän Jyskän avajaisten kanssa samaan aikaan torstaina 26.10.2023. Kyseinen myymälä korvaa samassa kauppakeskittymässä pitkään palvelleen, uutta myymälää merkittävästi pienemmän Tokmanni-myymälän. Pälkäneellä rakennustyöt ovat käynnissä, ja myymäläavajaisia kaavaillaan ensi keväälle. Eurajoella Tokmanni-myymälän rakentamisen on tarkoitus käynnistyä ensi vuoden puolella, ja avajaisia on suunniteltu vietettävän vuoden 2024 syksyllä. Sipoossa Tokmanni-myymälän rakentaminen on käynnissä, ja myymälän avajaisia on suunniteltu ensi keväälle. Kouvolaan uusi myymälä on tavoitteena avata vielä kuluvan vuoden puolella.

Viimeisimpiä myymäläavajaisiaan Tokmanni-myymäläketju juhlisti syyskuussa avaamalla uuden, edeltäjänsä korvanneen Tokmanni-myymälän Rovaniemen keskustan kauppakeskus Revontuleen. Lisäksi toukokuussa avautui Tokmanni-myymälä Helsingin Konalassa.

Tänä vuonna Tokmanni on lisäksi muun muassa laajentanut Tokmanni-myymälöitään Pihtiputaalla, Helsingin Ruoholahdessa ja Kuopion keskustassa sekä ostanut Jyskän Varastomyymälä Oy:n liiketoiminnan Jyväskylän Jyskästä ja liittänyt myymälän osaksi Tokmanni-myymäläketjua. Lisäksi syyskuussa Tokmanni-konserni sopi kauppias- ja yrittäjäpariskunta Terttu ja Jaakko Pirtinahon Mutalan Kauppa Oy:n kanssa ruokakauppa Villen Kaupan liiketoiminnan ostamisesta. Villen Kauppa palvelee asiakkaitaan Tokmannin tavoin vuonna 2017 avatussa liikekeskuksessa Ylöjärven Elovainiolla. Ostettava liiketoiminta siirtyy Tokmannin haltuun 1.1.2024. Villen Kauppa tullaan yhdistämään saman katon alla palvelevaksi Tokmanniksi alkuvuonna 2024.

Viime keväänä Tokmanni-konserni avasi Miny-lifestylebrändilleen kaksi nimikkomyymälää, toisen Lahden ydinkeskustan kauppakeskus Trioon ja toisen Tampereen Keskustorin välittömässä läheisyyteen. Lisäksi se osti kenkäkauppaketjujen Click Shoesin ja Shoe Housen kaikki osakkeet. Viimeisimmät Click Shoes -myymälät avasivat ovensa Kotkan ydinkeskustan kauppakeskus Pasaatissa toukokuussa, Hyvinkään keskustan Kauppakeskus Willassa syyskuussa ja Lahden keskustan kauppakeskus Triossa perjantaina 20.10.2023.

Lisäksi heinäkuussa Tokmanni-konserni kertoi ostavansa Ruotsin johtaviin halpakauppaketjuihin kuuluvan Dollarstoren. Dollarstorea koskeva yrityskauppa saatiin päätökseen 1.8.2023. Dollarstorella on tällä hetkellä 130 Dollarstore-myymälää Ruotsissa ja kolme Big Dollar -myymälää Tanskassa. Myymälöistä viimeisin avasi ovensa Big Dollar -ketjunimellä Tanskan Hjørringissä syyskuun lopussa. Seuraavaksi avajaisia vietetään Big Dollar -myymälässä Tanskan Holbækissa perjantaina 24.11.2023.

Suomessa Tokmanni-konserniin kuuluu Hämeenlinnan Tiiriöön torstaina 26.10. avattava Tokmanni-myymälä mukaan lukien 200 Tokmanni-, kuusi Miny-, 29 Click Shoes- ja kaksi Shoe House -myymälää.

Tiesitkö tämän Tokmanni-halpakauppaketjussa työskentelemisestä?

• Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Suomessa se työllistää keskimäärin noin 4 300 kaupan alan ammattilaista. Heistä Tokmannin Mäntsälässä sijaitsevassa hallinto- ja logistiikkakeskittymässä ahkeroi noin 600 työntekijää esimerkiksi logistiikan, hankinnan, taloushallinnon ja IT-tehtävien parissa. Suomessa Tokmanni-konserniin kuuluvat halpakauppaketju Tokmanni, kenkäkauppaketjut Click Shoes ja Shoe House sekä lifestylebrändi Miny. Suomen ulkopuolella Tokmanni-konserni omistaa ruotsalaisen halpakauppaketju Dollarstoren, jolla on tällä hetkellä 130 Dollarstore-myymälää Ruotsissa ja kolme Big Dollar -myymälää Tanskassa. Työntekijöitä Dollarstorella on noin 1 100 henkilöä. Dollarstoren pääkonttori sijaitsee Ruotsin Kistassa ja varasto Ruotsin Örebrossa.
  • Kaupan alalla työ on vauhdikasta ja mielenkiintoista, ja monipuolisuus on Tokmanni-halpakauppaketjun henkilöstön mukaan yksi myymälätyön tärkeistä vahvuuksista. Tokmanni-konserni kannustaa ja auttaa henkilöstöään kehittämään osaamistaan ja etenemään yhtiön sisällä erilaisiin tehtäviin sekä yhä haastavampiin rooleihin. Moni työntekijä onkin ottanut useamman askeleen uransa aikana.
  • Tokmanni-halpakauppaketjun työyhteisö on ilahduttavan monimuotoinen. Esimerkiksi äidinkieliä Tokmanni-myymälöissä puhutaan yli 20:tä erilaista. Tokmanni-halpakauppaketjun työntekijöiden keski-ikä on noin 38 vuotta, ja vakituinen työntekijä viihtyy yhtiön palveluksessa keskimäärin noin kahdeksan vuotta.
  • Jokainen uusi Tokmanni-halpakauppaketjun työntekijä saa töihin tullessaan muun muassa oman perehdytyskummin, joka tukee työntekijää uran alkumetreillä. Kummi ottaa uuden työkaverin vastaan ja varmistaa esimerkiksi sen, että työntekijä on saanut riittävän perehdytyksen ja päässyt sisään työyhteisöön. Kummilta voi matalalla kynnyksellä kysyä mitä tahansa mieltä askarruttavia asioita. Lisäksi Tokmanni-halpakauppaketju järjestää kaikille uusille myymälätyöntekijöilleen yhteisen perehdytyksen, jonka avulla varmistetaan kattava ja tasalaatuinen perehdytys.
  • Tokmanni-halpakauppaketju tarjoaa henkilöstölleen hyvät henkilöstöedut, kuten esimerkiksi henkilökunta-alennuksia tuotteista sekä monipuolisia etuja ja tarjouksia henkilöstöetuohjelmaan kuuluvilta yhteistyökumppaneilta.

Tokmanni-konsernin tavoitteena on laajentaa Tokmanni-myymäläketjun myymäläverkostoa yli 220 myymälän laajuiseksi Suomessa vuoden 2025 loppuun mennessä. Luettelo myymäläverkoston merkittävimmistä muutoksista vuosilta 2016–2023 ja lähitulevaisuuden julkaistuista muutoksista löytyy osoitteesta ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/uudet-myymalat.

Timo Heimo
johtaja, myynti ja toimitusketju

timo.heimo(at)tokmanni.fi

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 360:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.