Tokmanni avaa yhteensä kuusi uutta myymälää tänä vuonna – Esimerkiksi Kauppakeskus Espoontorin Tokmanni muuttaa Kauppakeskus Entresseen

Tokmanni Group Oyj     Lehdistötiedote     13.5.2024 klo 18.45

Tokmanni-myymäläketju laajenee vahvasti myös kuluvana vuonna. Pälkäneellä ja Sipoon Söderkullassa uusia Tokmanni-myymälöitä juhlistettiin jo huhtikuussa, kun taas Eurajoella, Sipoon Nikkilässä ja Sodankylässä myymäläavajaisia vietetään kuluvan vuoden loppupuolella. Lisäksi Tokmanni kertoo nyt tehneensä sopimuksen, jonka myötä se korvaa Espoon Kauppakeskus Espoontorissa pieneksi jääneen myymälänsä läheiseen Kauppakeskus Entresseen avattavalla uudella Tokmanni-myymälällä. Halpakauppaketju kertoo myös vetäytyvänsä Jyväskylän Keljon aluetta koskeneesta myymälähankkeesta ja sulkevansa Miny-myymälänsä Espoon kaupunkikeskus Lippulaivassa. Keljon alueen myymälähankkeen sijaan Tokmanni on panostanut muihin myymälöihinsä Jyväskylässä.

Espoossa Tokmanni on tehnyt pitkäaikaisen vuokrasopimuksen Espoon keskuksessa sijaitsevaan Kauppakeskus Entresseen. Tokmannin tavoitteena on päästä viettämään myymäläavajaisia kauppakeskuksessa kuluvan vuoden loka–marraskuussa.

Uusi myymälä tulee korvaamaan nykyisen, läheisessä Kauppakeskus Espoontorissa vuokrasopimuksen päättymisen myötä heinäkuun lopussa suljettavan Tokmanni-myymälän. Tilaa uudessa myymälässä tulee olemaan noin 2 000 neliömetriä, kun Kauppakeskus Espoontorin Tokmanni-myymälässä neliöitä on noin 1 300.

– Odotamme innolla uuden ja monipuolisen Tokmannin valmistumista Kauppakeskus Entresseen syksyllä. Olemme erityisen iloisia siitä, että voimme tarjota alueen asiakkaille merkittävästi nykyistä laajempaa valikoimaa halpaan hintaan Espoon keskuksessa. Uuden myymälämme myötä voimme vastata selvästi nykyistä paremmin sekä asiakkaidemme että henkilöstömme toiveisiin, Tokmannin myymäläverkostosta ja konseptista vastaava johtaja Harri Koponen iloitsee.

Espoon keskuksessa sovitun muuton ohella Tokmanni on kertonut uusien Tokmanni-myymälöiden avaamisesta tänä vuonna Eurajoelle, Sipoon Nikkilään ja Sodankylään. Sodankylässä uusi myymälä korvaa paikkakunnan nykyisen Tokmanni-myymälän.

Uusimpien Tokmanni-myymälöiden avajaisia vietettiin Pälkäneellä ja Sipoon Söderkullassa huhtikuun alussa. Lisäksi Tokmanni sulki myymälänsä Helsingin Vuosaaren kauppakeskus Columbuksessa huhtikuun puolivälissä vuokrasopimuksen päättymisen vuoksi.

Edellä mainittujen myymälöiden ohella Tokmanni kertoi jo vuonna 2022 kaavailevansa uutta Tokmanni-myymälää Jyväskylän Keljon alueelle. Sittemmin suunnitelmia on siirretty, ja nyt Tokmanni kertoo vetäytyvänsä hankkeesta kokonaan.

– Vetäytymisen syinä ovat hankkeen suunnitteluvaiheessa ilmenneet ja kustannuksia nostaneet muutokset, Koponen kertoo.

Jyväskylässä Tokmanni on Keljon myymälähankkeen julkistamisen jälkeen muun muassa ostanut Jyskän alueella palvelleen Jyskän Varastomyymälä Oy:n, liittänyt sen Tokmanni-ketjuun ja uudistanut sen Tokmanni-brändin mukaiseksi. Lisäksi aiemmin tänä vuonna Tokmanni laajensi ja uudisti ketjumyymäläänsä Jyväskylän Seppälänkankaalla.

Espoossa Tokmanni paitsi muuttaa Tokmanni-myymälänsä uusiin liiketiloihin Espoon keskuksessa myös sulkee Miny-myymälänsä vuokrasopimuksen päättyessä. Kaupunkikeskus Lippulaivaan Espoonlahteen vuonna 2022 avattu Miny-myymälä suljetaan heinäkuussa, sillä Minyllä nähdään olevan paremmat menestymismahdollisuudet kaupungin valikoiduissa Tokmanni-myymälöissä palvelevissa shop-in-shop-osastoissa. Espoossa Minyllä on jo nykyisellään shop-in-shop-osasto Olarin Tokmanni-myymälässä. Myös syksyllä avattavaan Kauppakeskus Entressen Tokmanni-myymälään on tulossa Miny-shop-in-shop-osasto. Minyn shop-in-shop-osastoja löytyy tätä nykyä jo yli 40 Tokmanni-myymälästä eri puolilta Suomea.

Tokmanni-konserni kehittää myymäläverkostoaan aktiivisesti kaikissa toimintamaissaan eli Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Esimerkiksi uusia Tokmanni-myymälöitä avataan kuluvan vuoden aikana peräti kuusi. Pälkäneellä ja Sipoon Söderkullassa myymäläavajaisia on jo vietetty, mutta muilla paikkakunnilla avajaisia odotetaan yhä innolla.

Tokmanni-konserni kasvaa ja uudistuu vahvasti sekä Suomessa että Ruotsissa ja Tanskassa

Tokmanni-myymälöiden ohella Tokmanni-konserniin kuuluvan Click Shoes -kenkäkauppaketjun myymäläverkosto on uudistunut Suomessa tänäkin vuonna. Täysin uusia myymälöitä juhlittiin ensin kauppakeskus Koskikeskuksessa Tampereen ydinkeskustassa ja kauppakeskus Karismassa Lahdessa 24. huhtikuuta sekä sittemmin kauppakeskus Veturissa Kouvolassa 29. huhtikuuta. Click Shoes etsii jatkossakin aktiivisesti uusia kauppapaikkoja.

Myös osaksi suomalaista Tokmanni-konsernia viime vuonna liittynyt ruotsalainen halpakauppaketju Dollarstore kehittää myymäläverkostoaan toimintamaissaan Ruotsissa ja Tanskassa. Viimeisimmät uudet myymälät avautuivat Dollarstore-ketjunimellä Ruotsiin, ensin Uddevallaan 22. maaliskuuta ja sittemmin Linköpingin Tornbyhyn 25. huhtikuuta. Lisäksi Tokmanni-konserni on kertonut Dollarstoren avaavan uuden myymälän Bigdollar-ketjunimellä Tanskan Frederikshavniin 24. toukokuuta.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Konserniin kuuluu tällä hetkellä 202 Tokmanni-, 132 Dollarstore-, 31 Click Shoes-, kuusi Miny-, neljä Bigdollar- ja kaksi Shoe House -myymälää. Suomessa Tokmanni-konserni palvelee asiakkaitaan myös Tokmannin ja Click Shoesin verkkokauppojen avulla.

Tutustu Tokmanni-konsernin myymäläverkoston merkittävimpiin muutoksiin vuosina 2016–2024 sekä julkaistuihin, lähitulevaisuutta koskeviin muutoksiin osoitteessa ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/uudet-myymalat.

TOKMANNI-KONSERNI

Tokmanni

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 6 600 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Bigdollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernin liikevaihto oli 1 393 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 99 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.