• Tokmanni Group Oyj/

Tokmanni entistä vahvemmin mukana Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäivä-keräyksessä – Avun ketju -heijastimet myyntiin Tokmannin kaikkiin myymälöihin ja verkkokauppaan

Tokmanni     Lehdistötiedote     12.8.2021 klo 10.00

Suomen Punaisen Ristin kotimaisia Avun ketju -heijastimia on myynnissä muun muassa kaikissa Tokmannin myymälöissä ja verkkokaupassa lokakuun loppuun saakka. Viiden euron hintaisten heijastimien tuotot ohjataan kansalaisjärjestön katastrofirahastoon, jonka turvin autetaan hädässä olevia Suomessa ja maailmalla. Tänä vuonna Nälkäpäivän kampanjakasvona on näyttelijä Krista Kosonen.

Tokmanni on aloittanut myymään Avun ketju -heijastimia, Suomen Punaisen Ristin uutta keräystuotetta, kaikissa myymälöissään ja verkkokaupassaan. Lisäksi Tokmanni lahjoittaa pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa katastrofirahastoon viisi senttiä jokaisen elo-lokakuussa 2021 myymänsä Priima-elintarvikkeen ja Kotikulta-koristevalon myyntihinnasta.

Punainen Risti tuo nyt tutun Nälkäpäivän rinnalle uuden Avun ketju -heijastimen. Viiden euron hintainen Avun ketju -heijastin kuvaa auttajien verkostoa, joka muodostuu toisiaan tukevista ihmisistä Suomessa ja maailmalla. Heijastin on Suomessa valmistettu arjen turvallisuutta lisäävä tuote, jonka tuotot ohjataan Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Katastrofirahaston avulla on mahdollistaa auttaa nopeasti siellä, missä avun tarve on suurin.

Vuoden 2021 Nälkäpäivän kampanjakasvona on näyttelijä Krista Kosonen. Kristan mielestä meillä on velvollisuus auttaa toinen toistamme.

– Koskaan ei voi tietää mitä elämässä tapahtuu. Kun auttaa muita silloin kun voi, apua myös saa sitten kun itse sitä tarvitsee, hän kertoo ajatuksistaan.

Avun ketju -heijastimia on myynnissä Tokmannin myymälöissä ja verkkokaupassa lokakuun loppuun saakka.

– Suomen Punaisen Ristin pitkäaikaisena yhteistyökumppanina haluamme ehdottomasti olla mukana auttamassa järjestöä keräämään varoja katastrofirahastoon myös myymällä Avun ketju -heijastimia. Heijastin auttaa näkymään liikenteessä eli on tärkeä turvallisuusvaruste jo itsessään, mutta taustansa vuoksi Avun ketju -heijastimella on erityinen merkitys, Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo.

Nälkäpäivä on monelle suomalaiselle tuttu keräys, jota on järjestetty jo yli 40 vuotta. Nälkäpäivässä kerätään varoja Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon, jonka turvin autetaan nopeasti ja tehokkaasti esimerkiksi luonnonkatastrofien tai äkillisten onnettomuuksien uhreja Suomessa ja maailmalla. Suomen Punaisen Ristin pitkäaikainen yhteistyökumppani Tokmanni osallistuu Nälkäpäivään tänäkin vuonna.

Monta tapaa auttaa

Tänä vuonna Nälkäpäivä-keräykseen voi osallistua erittäin helposti ostamalla paitsi Avun ketju -heijastimia myös Priima-elintarvikkeita ja Kotikulta-koristevaloja Tokmannin myymälöistä ja verkkokaupasta. Tokmanni lahjoittaa jokaisesta elo-lokakuussa myymästään Priiman elintarvikkeesta ja Kotikullan koristevalosta viisi senttiä Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Priima ja Kotikulta ovat Tokmannin omia merkkejä, ja mukana kampanjassa on yli 200 erilaista tuotetta.

– Suomen Punaisen Ristin avustustyö tarvitsee yhteistä apuamme. Kannustamme jokaista osallistumaan kampanjaan juuri itselleen parhaiten sopivalla tavalla ja summalla. Lahjoittaa voi myös suoraan Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon esimerkiksi järjestön verkkosivuilla, Rautiainen kertoo.

– Tokmannin osallistuminen kampanjaan on hyvin tärkeää, sillä yhteistyömme kautta auttaminen tuodaan lähelle ihmisten arkea, Suomen Punaisen Ristin varainhankintajohtaja Sirpa Solehmainen kertoo.

Taustalla pitkäaikainen yhteistyö

Tokmannin Suomen Punaiselle Ristille antaman tuen taustalla on osapuolten toissa vuonna alkanut yhteistyö, jonka tavoitteena on edistää ihmisten ja yhteisöjen hyvinvointia sekä vähentää yksinäisyyttä ja syrjäytymistä. Tokmanni on sitoutunut tukemaan kansalaisjärjestön arvokasta työtä ainakin vuoden 2023 loppuun saakka.

– Pidämme tärkeänä sitä, että yhteistyömme on konkreettista ja helposti ymmärrettävissä. Jo kolme vuotta jatkuneen yhteistyömme aikana olemme olleet mukana Nälkäpäivä-keräyksissä ja avustaneet järjestön joulukahviloita sekä antaneet sadoille omaishoitajille ja yksinäisille ihmisille joululahjoja, Rautiainen kertoo.

– Viime vuonna tuimme Suomen Punaista Ristiä myös koronapandemian vastaisessa taistelussa lahjoittamalla tuotteitamme ja tarjoamalla logistista apuamme. Yhteistyömme on saanut runsaasti kiitosta, mikä osoittaa tukemme olevan merkityksellistä.

Avun ketju -heijastin lyhyesti:

• Avun ketju -heijastin on Suomen Punaisen Ristin uusi keräystuote. Heijastimien tuotto ohjataan Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Katastrofirahaston avulla voidaan auttaa nopeasti siellä, missä avun tarve kulloinkin on suurin.
  • Viisi euroa kappaleelta maksavat heijastimet ovat osa Nälkäpäivä-kampanjaa. Nälkäpäivä on Suomen Punaisen Ristin kampanja, joka järjestetään vuosittain syys- ja lokakuussa. Tänä vuonna valtakunnallinen lipaskeräys järjestetään 23.–25.9.2021.
  • Suomessa katastrofirahaston varoilla mahdollistetaan vapaaehtoisten kouluttaminen ja ylläpidetään kotimaan valmiutta, jotta erilaisiin kriiseihin voidaan vastata tehokkaasti. Äkillisiä onnettomuus- ja häiriötilanteita ovat esimerkiksi tulipalot, tulvat ja suuronnettomuudet.
  • Suomen Punainen Risti on mukana auttamassa Filippiineillä, jossa hätää aiheuttavat lukuisat luonnonkatastrofit vuosittain. Välittömänä apuna perheille jaetaan esimerkiksi lämmintä ruokaa ja vesikanistereita mutta myös pitkäjänteinen työ jälleenrakentamisessa ja varautumisen kehittämisessä on yhtä tärkeää.
  • Lue lisää Avun ketju -heijastimesta esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin kampanjasivuilta www.spr.fi/avunketjuheijastin.

Tutustu Tokmannin ja Suomen Punaisen Ristin pitkäaikaiseen yhteistyöhön Tokmannin verkkosivuilla www.tokmanni.fi/spr.

TOKMANNI JA SUOMEN PUNAINEN RISTI

Sirpa Solehmainen
varainhankintajohtaja
Suomen Punainen Risti

sirpa.solehmainen(at)redcross.fi

Tokmanni

Suomen Punainen Risti on yksi Suomen suurimmista kansalaisjärjestöistä. Punaisen Ristin tehtävänä on auttaa apua eniten tarvitsevia kotimaassa ja ulkomailla. Punainen Risti auttaa ihmisiä katastrofien ja onnettomuuksien sattuessa ja kouluttaa heitä varautumaan niihin. Järjestö kannustaa ihmisiä hoitamaan terveyttään ja pitämään huolta toisistaan. Inhimillisyyden puolustaminen on yksi järjestön päätavoitteista.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 000 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2020 Tokmannin liikevaihto oli 1 073,2 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.