• Tokmanni Group Oyj/

Tokmanni jälleen mukana Financial Timesin Euroopan ilmastojohtajien listalla – Tokmanni on toistamiseen eniten päästövähennyksiä suhteessa liikevaihdon kasvuun tehnyt suomalainen kaupan alan yritys

Tokmanni     Lehdistötiedote     5.5.2022 klo 17.35

Tokmanni on menestynyt Financial Timesin Euroopan ilmastojohtajien listauksessa kahtena vuotena peräkkäin. Myös vuosi sitten yhtiön sijoitus oli paras kaikista suomalaisista kaupan alan yrityksistä ja kolmanneksi paras kaikista suomalaisista yrityksistä.

Arvostettu kansainvälinen talousmedia Financial Times on listannut 400 eurooppalaista yritystä, jotka ovat vähentäneet ilmastopäästöjään eniten liikevaihdon kasvuun suhteutettuna vuosien 2015 ja 2020 välillä. Tokmanni sijoittui tuoreessa Euroopan ilmastojohtajien listauksessa viime vuoden tavoin erittäin korkealle, tällä kertaa sijalle 27 (2021: 33). Sijoituksellaan Tokmanni on listauksen kolmanneksi paras kaupan alan yritys. Samalla se on tänäkin vuonna listauksen paras suomalainen kaupan alan yritys ja kolmanneksi paras suomalainen yritys.

Tokmanni on vähentänyt oman toimintansa kasvihuonepäästöjä suhteessa liikevaihdon kasvuun lähes 30 prosentilla vuodessa ajanjaksolla 2015–2020.

Huomionarvoiseen sijoitukseen Financial Timesin Europe’s Climate Leaders 2022 -listalla on vaikuttanut merkittävästi se, että Tokmanni on tehnyt systemaattisia ilmastotekoja, kuten panostanut aurinkoenergiaan ja led-valaistukseen sekä ostanut vain uusiutuvaa sähköä. Lisäksi yhtiössä jo pitkään tehty töitä kiinteistöjen energiankäytön optimoimisessa esimerkiksi automaation avulla.

– Tokmanni ottaa ilmastonmuutoksen vakavasti, ja ilmastopäästöjen vähentäminen on yksi halpakauppaketjumme tärkeimmistä yritysvastuun osa-alueista. Sijoittumisemme 27:nneksi Financial Timesin 400:n eurooppalaisen ilmastojohtajan listalla osoittaa, että ilmastotyömme on aidosti vaikuttavaa, Tokmannin vastuullisuuden projektipäällikkö Terhi Uusitalo kertoo.

– Kokemuksemme muun muassa led-valaistuksesta ja uusiutuvan sähkön tuotannosta ovat olleet erittäin myönteisiä, ja niiden rohkaisemana pyrimme esimerkiksi asennuttamaan yli 4 000 uutta aurinkopaneelia tämän vuoden aikana. Uusien asennusten myötä päästötöntä aurinkosähköä tuottavien aurinkopaneeleiden määrän Tokmannilla arvioimme nousevan tänä vuonna jo yli 28 000:een, hän lisää.

Tokmanni panostaa vahvasti esimerkiksi uusiutuvaan aurinkoenergiaan. Tällä hetkellä jo yli 50:ssä Tokmannin toimipisteessä on päästötöntä aurinkosähköä tuottava aurinkovoimala. Kuva: Solarigo Systems Oy

Tokmanni on asettanut merkittäviä ilmastotavoitteita

Tokmannilla on Pariisin ilmastosopimukseen perustuvat, tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Science Based Targets -aloitteen (SBTi) virallisesti hyväksymissä ilmastotavoitteissaan Tokmanni sitoutuu rajoittamaan maapallon lämpötilan nousun korkeintaan 1,5 celsiusasteeseen omassa toiminnassaan.

Tokmannin tavoitteena on lisäksi olla hiilineutraali oman toimintansa (eli scope 1:n ja 2:n päästöjen) osalta vuonna 2025.

– Aiomme yltää tavoitteisiimme pienentämällä energiankulutustamme, parantamalla energiatehokkuuttamme, lisäämällä uusiutuvan lämmön käyttöä sekä hankkimalla uusiutuvan energian sertifikaatteja eli sähkön alkuperätakuita, Uusitalo kertoo.

– Olemme lisäksi aloittaneet keskustelut tavarantoimittajiemme kanssa siitä, että hekin asettaisivat tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Olemme sitoutuneet siihen, että 80 %:lla tuotteidemme ja palveluidemme tavarantoimittajista (hankintojen mukaan) tulee olla tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet vuoteen 2025 mennessä, hän lisää.

Tokmannille myönteistä huomiota myös CDP:n ilmastoarvioinnissa

Financial Timesin eurooppalaisia ilmastojohtajia koskevan listausten ohella Tokmanni on saanut myönteistä huomiota ilmastotyöstään muun muassa yritysten ilmastotoimia ja ympäristöraportointia arvioivan CDP-järjestön kansainvälisestä Climate Change -ilmastoarvioinnista. CDP:n viime joulukuussa julkaisemassa ilmastoarvioinnissa Tokmanni ylsi toistamiseen kolmanneksi parhaaseen luokitukseen (B). Tokmannin saama Management-tason luokitus B osoittaa, että halpakauppaketju ottaa yhä paremmin huomioon ilmastonmuutoksen tuomat riskit ja mahdollisuudet sekä tekee aktiivisesti toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi, ilmastoriskien torjumiseksi ja vähähiilisen talouden kehittämiseksi.

Lue lisää Financial Timesin vuoden 2022 Europe’s Climate Leaders -listauksesta osoitteessa www.ft.com/climate-leaders-europe-2022 ja Tokmannin vastuullisuustyöstä osoitteessa ir.tokmanni.fi/fi/vastuullisuus.

Terhi Uusitalo
vastuullisuuden projektipäällikkö

terhi.uusitalo(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 100 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.