Tokmanni-myymälän rakentaminen Sipoon Söderkullaan alkaa – Kaivattu myymälä tulee sujuvoittamaan kunnan asukkaiden arkea

Tokmanni     Lehdistötiedote     4.7.2023 klo 8.50

Sipoon Söderkullaan rakennettavasta Tokmanni-myymälästä on tulossa valikoimiltaan monipuolinen. Havainnekuva: Suunnittelutoimisto Pauli Nuutinen Ky

Tokmanni on päässyt sopimukseen uuden Tokmanni-myymälän rakentamisesta ja pitkäaikaisesta vuokraamisesta Sipoon eteläisessä keskuksessa Söderkullassa. Myymälän rakentaminen käynnistyy tulevan syksyn aikana, ja avajaisia on kaavailtu keväälle 2024.

Sipoon Tokmanni tulee rakentumaan erittäin keskeiselle liikepaikalle Uuden Porvoontien varrelle Söderkullan keskustaan. Rakennettavan myymälän läheisyydestä löytyvät esimerkiksi skeittipuisto, urheilukenttä ja -halli, kirkko, koulu, päiväkoti ja linja-autoasema.

Moderni, noin 3 000 neliömetrin laajuinen myymälä ja sen yhteyteen kaavailtu yli 300 neliömetrin kokoinen puutarhamyymälä tulevat tarjoamaan Tokmannille ominaisesti erittäin monipuolisen valikoiman erilaisia käyttö- ja päivittäistavaroita.

Tokmannin saapuminen Sipooseen on jo pitkään ollut kunnan asukkaiden toiveissa ja halpakauppaketjun suunnitelmissa. Uusi myymälä tulee sujuvoittamaan monien sipoolaisten arkea, sillä toistaiseksi Söderkullaa lähimmät Tokmanni-myymälät palvelevat asiakkaitaan noin parinkymmenen kilometrin päässä Porvoossa, Helsingin Vuosaaressa ja Kontulassa, Vantaan Porttipuistossa sekä Keravalla.

– Olemme erittäin iloisia voidessamme julkistaa uuden Tokmanni-myymälän rakentamisen käynnistymisen tulevan syksyn aikana. Tavoitteemme on, että uusi ja kauan odotettu Tokmanni voidaan avata asiakkaille keväällä 2024, halpakauppaketjun myymäläverkostosta ja konseptista vastaava johtaja Harri Koponen kertoo.

– Kasvava Sipoo ja Söderkulla kaipaa lähipalveluja eritoten arkisten tuotteiden saatavuuteen. Olen todella iloinen siitä, että Tokmannin projekti Södiksen keskustassa on nyt käynnistynyt ja sitä kautta arkemme pyörittäminen tulee lähitulevaisuudessa olemaan selvästi nykyistä helpompaa, Sipoon kunnanjohtaja Mikael Grannas kertoo.

Söderkullan Tokmanni-myymälän rakentajaksi on valittu SSA Rakennus Oy.

Sipoon Söderkullaan rakennettavan Tokmanni-myymälän yhteyteen on kaavailtu muun muassa runsaasti pysäköintitilaa. Havainnekuva: Suunnittelutoimisto Pauli Nuutinen Ky

Tokmannin myymäläverkosto kasvaa ja uudistuu

Tokmanni on solminut sopimuksia uusien Tokmanni-myymälöiden avaamisesta Sipoon Söderkullan ohella Rovaniemen keskustan kauppakeskus Revontuleen, Hämeenlinnan TiiriöönPälkäneelle ja Eurajoelle. Lisäksi Tokmanni-myymälä laajenee merkittävästi Helsingin Ruoholahden kauppakeskus Ruoholahdessa. Rovaniemellä ja Hämeenlinnassa uudet myymälät tulevat korvaamaan Rovaniemen keskustassa ja Hämeenlinnan Tiiriössä tällä hetkellä palvelevat Tokmanni-myymälät.

Rovaniemellä uutta Tokmannia on tarkoitus juhlistaa kuluvan vuoden syyskuun alussa ja Hämeenlinnan Tiiriössä kuluvan vuoden marraskuussa. Pälkäneellä Tokmannin tavoitteena on käynnistää uuden myymälärakennuksen rakentaminen välittömästi rakennusluvan saamisen jälkeen. Eurajoella Tokmanni-myymälän rakentamisen on tarkoitus käynnistyä kuluvan vuoden aikana, ja avajaisia on suunniteltu vietettävän vuoden 2024 syksyllä. Helsingin Ruoholahdessa Tokmanni pyrkii toteuttamaan myymälänsä laajennustyöt kuluvan vuoden elokuun loppuun mennessä.

Viimeisimpiä myymäläavajaisiaan se juhlisti toukokuussa avaamalla uuden Tokmanni-myymälän Helsingin Konalaan. Toukokuussa avautuivat myös Tokmannin viime vuonna lanseeraaman Miny-lifestylebrändin nimikkomyymälät Lahden ydinkeskustan kauppakeskus Triossa ja Tampereen Keskustorin välittömässä läheisyydessä sekä Tokmannin aiemmin tänä vuonna ostaman Click Shoes -kenkäkauppaketjun myymälä Kotkan ydinkeskustan kauppakeskus Pasaatissa. Lisäksi aiemmin tänä vuonna Tokmanni muun muassa laajensi myymäläänsä Pihtiputaalla sekä osti Jyskän Varastomyymälä Oy:n liiketoiminnan Jyväskylän Jyskästä ja liitti myymälän osaksi Tokmanni-ketjua.

Tällä hetkellä Tokmannilla on 200 Tokmanni-, kuusi Miny-, 27 Click Shoes- ja kaksi Shoe House -myymälää eri puolilla Suomea.

Tokmannin tavoitteena on laajentaa myymäläverkostoaan yli 220 Tokmanni-myymälän laajuiseksi Suomessa vuoden 2025 loppuun mennessä. Luettelo Tokmannin myymäläverkoston merkittävimmistä muutoksista vuosilta 2016–2023 ja lähitulevaisuuden julkaistuista muutoksista löytyy osoitteesta ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/uudet-myymalat.

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 300 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Yli 200:n okmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.