Tokmanni ostaa ruokakauppa Villen Kaupan liiketoiminnan Ylöjärvellä – Kaupan myötä Ylöjärven Tokmanni-myymälä tuplaa liiketilansa ja uudistuu myös täyden palvelun ruokakaupaksi

Tokmanni     Lehdistötiedote     14.9.2023 klo 15.30

Ylöjärven Elovainion liikekeskuksen päätoimijoina ovat olleet Tokmanni ja Villen Kauppa. Ensi vuoden alussa tiloissa palvelevasta Tokmanni-myymälästä tulee myös täyden palvelun ruokakauppa, sillä Tokmanni ostaa ruokakauppa Villen Kaupan liiketoiminnan ja yhdistää Villen Kaupan ja Tokmanni-myymälän yhdeksi myymäläkokonaisuudeksi. Oheinen kuva on elintarvikeosastolta Mäntsälän Tokmanni-myymälästä.

Tokmanni on sopinut kauppias- ja yrittäjäpariskunta Terttu ja Jaakko Pirtinahon Mutalan Kauppa Oy:n kanssa ruokakauppa Villen Kaupan liiketoiminnan ostamisesta. Villen Kauppa palvelee asiakkaitaan Tokmannin tavoin vuonna 2017 avatussa liikekeskuksessa Ylöjärven Elovainiolla. Ostettava liiketoiminta siirtyy Tokmannin haltuun 1.1.2024. Elovainion liikekeskuksen nykyiset noin 3 000 neliömetrin kokoinen Tokmanni-myymälä ja yhtä tilava Villen Kauppa tullaan yhdistämään noin 6 000 neliön kokoiseksi Tokmanniksi alkuvuonna 2024. Näin Tokmanni-myymälästä tulee myös täyden palvelun ruokakauppa Ylöjärvellä.

Villen Kauppaa on pidetty erittäin monipuolisena ja palvelevana ruokakauppana Ylöjärvellä. Tokmannin tavoitteena on säilyttää nämä vahvuudet jatkossakin. Villen Kaupan henkilökunta siirtyy Tokmannin palvelukseen niin sanottuina vanhoina työntekijöinä.

– Asiakkaat ovat olleet todella kiitollisia Villen Kaupan kattavasta elintarvikevalikoimasta ja mainiosta palvelusta. On erittäin hienoa saada tällainen monipuolinen ruokakauppa osaksi saman katon alla palvelevaa Tokmannia. Jatkossa meillä on entistäkin parempi mahdollisuus kehittää tarjontaamme Ylöjärven asiakkaiden eduksi, Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo.

– Kiitän lämpimästi kotimaisen ruoan asiaa ahkerasti edistänyttä, Villen Kaupasta luopuvaa ja eläköityvää kauppias- ja yrittäjäpariskunta Terttu ja Jaakko Pirtinahoa hyvin sujuneesta yhteistyöstä kaupan loppuunsaattamiseksi sekä luottamuksesta ylöjärveläisen kaupankäynnin kehittämiseksi edelleen. Olemme erittäin iloisia voidessamme palvella asiakkaitamme Ylöjärvellä jatkossa myös täyden palvelun ruokakaupan tarjonnalla, hän lisää.

Tokmanni on käynnistänyt suunnittelun Ylöjärven Tokmannin uudistamiseksi. Uudistunut, valikoimiltaan erittäin monipuolinen Tokmanni tullaan uudistamaan asiakkaille alkuvuoden 2024 aikana.

Sekä Ylöjärven Tokmanni että Villen Kauppa palvelevat asiakkaitaan normaalisti vuoden 2023 loppuun asti. Tokmanni palvelee asiakkaitaan myös myymäläuudistuksen aikana.

Tokmanni-konsernin myymäläverkosto kasvaa ja uudistuu jatkossakin

Tokmanni on solminut sopimuksia uusien Tokmanni-myymälöiden avaamisesta Hämeenlinnan Tiiriöön, Pälkäneelle, Eurajoelle, Sipoon Söderkullaan ja Kouvolan Katajaharjuun. Hämeenlinnassa uuden, Tiiriössä vielä tänä vuonna suljettavan vanhan Tokmanni-myymälän korvaavan myymälän avajaisia on tavoitteena juhlistaa kuluvan vuoden lokakuussa. Pälkäneellä rakennustyöt ovat käynnistyneet ja myymäläavajaisia kaavaillaan ensi keväälle. Eurajoella Tokmanni-myymälän rakentamisen on tarkoitus käynnistyä ensi vuoden puolella ja avajaisia on suunniteltu vietettävän vuoden 2024 syksyllä. Sipoossa Tokmanni-myymälän rakentaminen on käynnistynyt ja myymälän avajaisia on suunniteltu ensi keväälle. Kouvolaan uusi myymälä on tavoitteena avata vielä kuluvan vuoden puolella.

Myös Tokmanni-konserniin kuuluva Click Shoes -kenkäkauppaketju laajentaa myymäläverkostoaan. Uusimmat Click Shoes -myymälät avataan Hyvinkään keskustan Kauppakeskus Willaan syys-lokakuun tienoilla ja Lahden keskustan kauppakeskus Trioon lokakuun loppupuolella.

Viimeisimpiä myymäläavajaisiaan Tokmanni-myymäläketju juhlisti aiemmin tässä kuussa avaamalla uuden, edeltäjänsä korvanneen Tokmanni-myymälän Rovaniemen keskustan kauppakeskus Revontuleen. Lisäksi toukokuussa avautuivat Tokmanni-myymälä Helsingin Konalassa, Click Shoes -myymälä Kotkan ydinkeskustan kauppakeskus Pasaatissa ja Tokmannin viime vuonna lanseeraaman Miny-lifestylebrändin nimikkomyymälät Lahden ydinkeskustan kauppakeskus Triossa ja Tampereen Keskustorin välittömässä läheisyydessä.

Tänä vuonna Tokmanni on lisäksi muun muassa laajentanut Tokmanni-myymälöitään Pihtiputaalla, Helsingin Ruoholahdessa ja Kuopion keskustassa sekä ostanut Jyskän Varastomyymälä Oy:n liiketoiminnan Jyväskylän Jyskästä ja liittänyt myymälän osaksi Tokmanni-ketjua. Lisäksi viime keväänä Tokmanni-konserni osti kenkäkauppaketjujen Click Shoesin ja Shoe Housen kaikki osakkeet ja heinäkuussa Tokmanni-konserni kertoi ostavansa Ruotsin johtaviin halpakauppaketjuihin kuuluvan Dollarstoren. Dollarstorea koskeva yrityskauppa saatiin päätökseen 1.8.2023. Dollarstorella on 130 Dollarstore-myymälää Ruotsissa ja kaksi Big Dollar -myymälää Tanskassa.

Suomessa Tokmanni-konserniin kuuluu tällä hetkellä 200 Tokmanni-, kuusi Miny-, 27 Click Shoes- ja kaksi Shoe House -myymälää.

Mika Rautiainen

mika.rautiainen(at)tokmanni.fi

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 360:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.