Tokmanni tukee erityisesti rehevöitymisestä kärsivän Itämeren suojelutyötä – Järjestää hyväntekeväisyyskampanjan John Nurmisen Säätiön kanssa jo neljättä kertaa

Tokmanni     Lehdistötiedote     27.4.2023 klo 16.15

Tokmanni on tukenut Itämeren suojelutyötä vuodesta 2020. Halpakauppaketjun ja John Nurmisen Säätiön vuosittain järjestettävissä kampanjoissa kertyneet lahjoitukset on ohjattu säätiön Itämeren pelastustoimiin. Näin toimitaan myös tänä vuonna, ja jokainen Tokmannilta touko-elokuussa ostettu Pisara-tuote kasvattaa lahjoituspottia yhdellä sentillä.

Tokmanni ja Itämeren ja sen perinnön pelastamiseen keskittynyt John Nurmisen Säätiö jatkavat jo vuonna 2020 alkanutta yhteistyötään jälleen uudella Pisara – Itämeren puolesta -nimisellä hyväntekeväisyyskampanjalla. Kampanjan myötä Tokmanni lahjoittaa jokaisesta asiakkaidensa touko-elokuussa ostaman Pisara-tuotteen arvosta yhden sentin erityisesti rehevöitymisestä kärsivän Itämeren suojeluun. Luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen vakavasti ottava Tokmanni on tukenut John Nurmisen Säätiön työtä Itämeren suojelemiseksi jo yhteensä 148 000 eurolla.

Jo neljättä kertaa järjestettävä hyväntekeväisyyskampanja antaa Tokmannille ja John Nurmisen Säätiölle hyvän mahdollisuuden viestiä Itämeren ja suojelutyön merkityksestä. Samalla se tarjoaa Tokmannin asiakkaille konkreettisen ja todella helpon keinon osallistua peräti yhdeksän valtion rajaaman Itämeren suojeluun.

– Tuemme John Nurmisen Säätiötä mielellämme, sillä säätiön työ Itämeren suojelemiseksi on paitsi käytännönläheistä ja todistetusti vaikuttavaa myös erittäin arvostettua, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

– Aiemmat hyväntekeväisyyskampanjamme ovat osoittaneet sekä asiakkaidemme että henkilöstömme kokevan Itämeren ja sen rannikon hyvin rakkaiksi ja suojelutyön tukemisen erittäin merkitykselliseksi. John Nurmisen Säätiö on luotettava, Tokmannille erinomaisesti sopiva yhteistyökumppani. Myönteinen vastaanotto on luonnollisesti kannustanut meitä jatkamaan yhteistyötä tänäkin vuonna, hän kertoo.

Rahalahjoitus suunnataan konkreettiseen suojelutyöhön

Tokmannin ja John Nurmisen Säätiön hyväntekeväisyyskampanjassa kertyvä rahalahjoitus tullaan ohjaamaan John Nurmisen Säätiön työhön Itämeren ja sen perinnön pelastamiseksi. Jo tähän saakka Tokmanni on tukenut säätiön työtä 148 000 eurolla.

Itämeri kärsii erityisesti rehevöitymisestä. John Nurmisen Säätiön meriympäristöhankkeissa parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä. Samalla jaetaan tietoa Itämeren tilasta ja vaikutetaan päätöksentekoon Itämeren hyväksi, säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt kertoo.

– Säätiön työtä ohjaavat mitattavat tulokset ja vaikuttavuus. Lahjoitusten avulla voimme varmistaa toimintamme jatkuvuutta. Olemme kiitollisia Tokmannin arvokkaasta ja merkittävästä tuesta, jota käytetään sekä konkreettisiin Itämeren pelastustoimiin että tietoisuuden lisäämiseen Itämeren merkityksestä.

– Meriympäristöhankkeissamme torjumme luontokatoa ja vähennämme mereen päätyvää kuormitusta. Juuri nyt muun muassa vähennämme maatalouden fosforikuormitusta, tehostamme metsien vesiensuojelua, vähennämme haitallisien kemikaalien pääsyä mereen sekä ennallistamme meriluontoa istuttamalla Itämeren avainlajia meriajokasta, Arrakoski-Engardt luettelee.

– On hienoa, että Tokmanni haluaa olla mukana tekemässä työtä yhteisen meremme hyvinvoinnin edistämiseksi, hän kiittää.

Pisara sopii hyväntekeväisyyskampanjaan jälleen erinomaisesti

Tokmannin ja John Nurmisen Säätiön yhteistyössä näkyvän roolin saanut Pisara on halpakauppaketjun vuonna 2019 lanseeraama, kauneuteen ja puhtauteen keskittynyt tuotemerkki. Sen valikoimissa on lähes 200 ihon-, hiusten- ja vartalonhoitoon sekä muuhun henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvää tuotetta.

– Pisaran tuotteet suihku- ja nestesaippuoista vanulappuihin ja kosteuspyyhkeisiin sopivat luontevasti asiakkaidemme jokapäiväisen arkeen – ja myös kesänviettoon. Ajankohtaisuus ja se, että Pisara-tuotteet ovat helposti ostettavia ja aidosti jokaisen kukkarolle sopivia, tarjoavat jälleen loistavat edellytykset hyväntekeväisyyskampanjan onnistumiselle ja siten John Nurmisen Säätiön meriympäristöhankkeiden tukemiselle, teknokemian ostoryhmäpäällikkö Mikko Keskitalo Tokmannilta kertoo.

Pisara on yksi Tokmannin lukuisista omista tuotemerkeistä. Sen valikoimiin kuuluu lähes 200 erilaista tuotetta, kuten nestesaippuoita, shampoita, jalkakylpysuolaa sekä käsi- ja jalkavoiteita.

Tokmanni ottaa luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen vakavasti

Luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen on ilmastonmuutoksen ohella kohonnut merkittäväksi uhaksi ympäristölle. Tokmanni pyrkii huomioimaan omassa toiminnassaan ja arvoketjussaan ne tekijät, joilla se voi edistää monimuotoisuuden säilymistä ja luonnonvarojen kestävää käyttöä. Tokmanni on muun muassa laatinut linjaukset puuvillalle, palmuöljylle, puulle, kalalle ja kahville – eli tuotevalikoimansa kannalta keskeisimmille raaka-aineille.

Tokmannin riskiraaka-ainelinjauksista vuonna 2020 päivitetty kalalinjaus perustuu WWF:n kalaoppaaseen. Kalalinjauksensa mukaisesti Tokmannin valikoimissa olevien kalatuotteiden kalan alkuperän tulee aina olla tunnettu.

– Kalalinjauksemme mukaisesti kaikki Tokmannin omiin merkkeihin kuuluvan Priiman tonnikalasäilykkeet ovat tätä nykyä MSC-sertifioituja. Sertifikaatti osoittaa uskottavan dokumentaation kalan pyyntialueesta ja -menetelmästä, Huuskonen kertoo.

Tokmanni on mukana myös ympäristöohjelma amfori BEPI:ssä, joka auttaa ehkäisemään luonnon monimuotoisuudelle aiheutuvaa riskiä hankintaketjuissa. Amfori BEPI:ssä tehtaat arvioivat esimerkiksi maankäyttönsä vaikutuksia biodiversiteettiin, veden kulutustaan ja päästöjään maaperään ja vesistöihin.

Luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä tukevat osaltaan Tokmannin kunnianhimoiset ilmastotavoitteet. Tieteeseen perustuvissa, Science Based Targets -aloitteen virallisesti hyväksymissä ilmastotavoitteissaan Tokmanni on sitoutunut rajoittamaan maapallon lämpötilan nousun korkeintaan 1,5 celsiusasteeseen omassa toiminnassaan. Tokmannin tavoitteena on myös olla hiilineutraali oman toimintansa päästöjen osalta vuonna 2025. Tokmannin päättäväisyydestä kertoo esimerkiksi se, että vuoden 2022 lopulla yhtiö oli vähentänyt oman toimintansa absoluuttia päästöjä (scope 1 ja 2) 78 % verrattuna vuoteen 2015. Tokmanni on myös aloittanut luonnon monimuotoisuuden vaikutusanalyysin, ja osana prosessia yhtiö tarkastelee siihen liittyviä tavoitteita tuotteilleen ja hankinnalleen.

Tokmanni kertoo Pisara – Itämeren puolesta -hyväntekeväisyyskampanjastaan aktiivisesti muun muassa myymälöissään, mainoksissaan, verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan. Lisätietoa kampanjasta ja Pisaran tuotevalikoimasta löytyy esimerkiksi kampanjasivulta tokmanni.fi/itamerenpuolesta.

Lue lisää Itämerestä ja sen suojelusta John Nurmisen Säätiön verkkosivuilta johnnurmisensaatio.fi sekä Tokmannin vastuullisuustyöstä Tokmannin verkkosivuilta ir.tokmanni.fi/vastuullisuus.

Sirpa Huuskonen
johtaja, henkilöstö ja vastuullisuus

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi

Mikko Keskitalo
ostoryhmäpäällikkö, teknokemia

mikko.keskitalo(at)tokmanni.fi

Johanna Suni
viestintäpäällikkö
John Nurmisen Säätiö

johanna.suni(at)jnfoundation.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

John Nurmisen Säätiö – Pelastamassa Itämerta

John Nurmisen Säätiön tavoite on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Säätiön hankkeissa parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöongelmia, kuten rehevöitymistä ja luontokatoa. Vuonna 1992 perustetun säätiön tehtävänä on myös vaalia, elävöittää ja välittää mereen liittyvää kulttuuriperintöä. Työtä ohjaavat tulokset ja vaikuttavuus. Säätiön toimintaa rahoitetaan pääosin lahjoituksilla ja avustuksilla.www.johnnurmisensaatio.fi

Tokmanni

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 300 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Yli 200:n Tokmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.