• Tokmanni Group Oyj/

Tokmanni uudisti ja laajensi myymälänsä Helsingin Ruoholahdessa ja Kuopion keskustassa – Avajaisissa tarjouksia ja tuotelahjoja sisältäviä yllätysämpäreitä

Tokmanni     Lehdistötiedote     28.8.2023 klo 17.20

Tokmanni avaa myymälänsä uudistettuina ja laajennettuina Helsingin Ruoholahden Lähikauppakeskus Ruoholahdessa ja Kuopion ydinkeskustassa avajaistarjousten ja yllätysämpäreiden kera torstaina 31.8.2023 klo 8.

Helsingin Ruoholahden Lähikauppakeskus Ruoholahden Tokmanni on saanut laajennuksessa lähes 750 neliömetriä lisätilaa. Jatkossa myymälä on noin 2 050 neliömetrin laajuinen. Kuopion kauppatorin naapurissa palvelevaan Tokmanni-myymälään laajennus on tuonut lisätilaa noin 250 neliömetriä, ja jatkossa myymälän koko on noin 1 950 neliömetriä.

Lisätilan myötä molemmat Tokmanni-myymälät ovat saaneet uusia tuotteita valikoimiinsa. Helsingin Ruoholahden Tokmannilta löytyy entistä enemmän erityisesti pukeutumiseen, kodin kunnostukseen ja vapaa-aikaan liittyviä tuotteita sekä halpakauppaketjun viime vuonna lanseeraaman Miny-lifestylebrändin shop-in-shop-osasto ja sen yli tuhat tuotetta. Kuopion keskustassa tarjolle on Ruoholahden tavoin tuotu Minyn tuotteita shop-in-shop-osaston laajuudella.

Laajennusten ja valikoimamuutosten ohella myymälöissä on tehty Tokmannin uusimman myymäläkonseptin mukaisia, helppoa ja nopeaa ostamista tukevia uudistuksia. Niihin lukeutuvat esimerkiksi entistä kattavammat asiakasopasteet ja uusittu tuotejärjestys.

– Olemme erittäin tyytyväisiä uudistuneisiin myymälöihimme. Monet Helsingin Ruoholahdessa ja Kuopion keskustassa ostoksilla käyneet asiakkaamme ovat toivoneet mukavampaa asiakaskokemusta ja monipuolisempia tuotevalikoimia. Kun hyvä mahdollisuus tarjoutui, laajensimme ja nykyaikaistimme myymälöitämme mielellämme, Tokmannin myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo kertoo.

Helsingin Ruoholahdessa Tokmannin asiakaspalvelusta huolehtii myymäläpäällikkö Hanna Rantakallio noin 15 kaupan alan ammattilaisesta koostuvan tiiminsä kanssa. Kuopion keskustassa työskentelee noin kymmenen tokmannilaista myymäläpäällikkö Maiju Savomäen johdolla.

Tokmannin osoite on Helsingin Ruoholahdessa Itämerenkatu 21, 00180 Helsinki. Kuopion keskustassa Tokmanni palvelee osoitteessa Puijonkatu 19, 70100 Kuopio. Ruoholahdessa Tokmanni on avoinna arkisin klo 8–21, lauantaisin klo 9–19 ja sunnuntaisin klo 11–19. Kuopion keskustan Tokmannin aukioloajat ovat arkisin klo 8–20, lauantaisin klo 9–19 ja sunnuntaisin klo 11–18.

Myymälät ovat olleet avoinna myös laajennus- ja uudistustöiden ajan.

Myymälöiden avajaisissa torstaiaamuna 31.8. Tokmannia edustavat myymälähenkilökunnan ohella Kuopiossa myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo ja aluepäällikkö Nina Laukkanen sekä Helsingissä toimitusjohtaja Mika Rautiainen, myymäläverkostosta ja konseptista vastaava johtaja Harri Koponen ja aluepäällikkö Jyrki Jääskeläinen.

Tokmannin viime vuonna lanseeraaman Miny-lifestylebrändin shop-in-shop-osasto löytyy jo yli 30 Tokmanni-myymälästä, jatkossa myös Helsingin Ruoholahden ja Kuopion keskustan Tokmanni-myymälöistä.

Kierrätyspiste ja runsaasti muita fiksuja valintoja

Tokmannin myymälöissä on useita fiksuja energiavalintoja ja asiakkaiden arkea helpottavia palveluita. Sekä Helsingin Ruoholahden että Kuopion keskustan Tokmanni-myymälöistä löytyy esimerkiksi kätevä kierrätyspiste, jonne asiakkaat voivat tuoda polttimoita, paristoja sekä parranajokoneiden, vedenkeittimien ja sähköhammasharjojen kaltaisia pieniä sähkölaitteita.

Energiatehokkuudesta Tokmanni huolehtii muun muassa modernilla led-valaistuksella. Hävikkiä Tokmanni minimoi esimerkiksi tuotteiden tilausmääriä ja toimituksia optimoimalla sekä myymällä vanhenemassa olevia elintarvikkeita tuntuvin alennuksin.

Kaikissa Tokmanni-myymälöissä voi tehdä ostoksia Tokmanni Tukku -yritysasiakkaana ja Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelman jäsenenä. Lisäksi myymälöistä voi noutaa Tokmannin verkkokaupassa tehtyjä tilauksia ja nostaa käteistä rahaa ostosten maksamisen yhteydessä.

Tokmannin suosittu, jo noin 2,6 miljoonan jäsenen kanta-asiakasohjelma Tokmanni Klubi ja sen klubiedut ovat näkyvässä roolissa paitsi myymälöissä myös esimerkiksi Tokmanni-mobiilisovelluksessa.

Luvassa avajaistarjouksia ja tuotelahjoja sisältäviä yllätysämpäreitä

Tokmanni juhlistaa laajennettuja ja uudistettuja myymälöitään avajaistorstaista 31.8.2023 kyseisen viikon loppuun saakka voimassa olevilla avajaistarjouksilla (Tokmanni Kuopio keskusta, Tokmanni Helsinki Ruoholahti). Lisäksi maankuuluja, erilaisia tuotelahjoja sisältäviä yllätysämpäreitä on jaossa molemmissa Tokmanni-myymälöissä 500 kappaletta avajaistorstain ensimmäisille asiakkaille. Molemmissa myymälöissä on kaksi tuotelahjojen ohella 50 euron lahjakortin sisältävää yllätysämpäriä.

Tokmanni-konsernin myymäläverkosto kasvaa ja uudistuu jatkossakin

Tokmanni on solminut sopimuksia uusien Tokmanni-myymälöiden avaamisesta Rovaniemen keskustan kauppakeskus Revontuleen, Hämeenlinnan Tiiriöön, Pälkäneelle, Eurajoelle, Sipoon Söderkullaan ja Kouvolaan. Rovaniemellä ja Hämeenlinnassa uudet myymälät tulevat korvaamaan edeltäjänsä. Niistä Rovaniemen keskustassa palvellut myymälä suljettiin aiemmin tässä kuussa ja Hämeenlinnan Tiiriössä palveleva myymälä suljetaan myöhemmin tänä vuonna.

Rovaniemellä uutta Tokmanni-myymälää on tarkoitus juhlistaa kuluvan vuoden syyskuun alkupuolella ja Hämeenlinnan Tiiriössä kuluvan vuoden marraskuussa. Pälkäneellä rakennustyöt ovat käynnistyneet ja myymäläavajaisia kaavaillaan ensi keväälle. Eurajoella Tokmanni-myymälän rakentamisen on tarkoitus käynnistyä ensi vuoden puolella ja avajaisia on suunniteltu vietettävän vuoden 2024 syksyllä. Sipoon Söderkullassa Tokmanni-myymälän rakentaminen on käynnistynyt ja myymälän avajaisia on suunniteltu ensi keväälle.

Myös Tokmanni-konserniin kuuluva Click Shoes -kenkäkauppaketju laajentaa myymäläverkostoaan. Uusimmat Click Shoes -myymälät avataan Hyvinkään keskustan Kauppakeskus Willaan syys-lokakuun tienoilla ja Lahden keskustan kauppakeskus Trioon lokakuun loppupuolella.

Viimeisimpiä myymäläavajaisiaan Tokmanni-myymäläketju juhlisti toukokuussa avaamalla uuden Tokmanni-myymälän Helsingin Konalaan. Toukokuussa avautuivat myös Click Shoes -myymälä Kotkan ydinkeskustan kauppakeskus Pasaatissa ja Tokmannin viime vuonna lanseeraaman Miny-lifestylebrändin nimikkomyymälät Lahden ydinkeskustan kauppakeskus Triossa ja Tampereen Keskustorin välittömässä läheisyydessä.

Aiemmin tänä vuonna Tokmanni muun muassa laajensi nimeään kantavaa myymäläänsä Pihtiputaalla sekä osti Jyskän Varastomyymälä Oy:n liiketoiminnan Jyväskylän Jyskästä ja liitti myymälän osaksi Tokmanni-ketjua. Lisäksi viime keväänä Tokmanni-konserni osti kenkäkauppaketjujen Click Shoesin ja Shoe Housen kaikki osakkeet ja heinäkuussa Tokmanni-konserni kertoi ostavansa Ruotsin johtaviin halpakauppaketjuihin kuuluvan Dollarstoren. Yrityskauppa saatiin päätökseen 1.8.2023. Dollarstorella on 130 Dollarstore-myymälää Ruotsissa ja kaksi Big Dollar -myymälää Tanskassa.

Suomessa Tokmanni-konserniin kuuluu tällä hetkellä 199 Tokmanni-, kuusi Miny-, 27 Click Shoes- ja kaksi Shoe House -myymälää.

Tiesitkö tämän Tokmanni-halpakauppaketjussa työskentelemisestä?

• Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Suomessa se työllistää keskimäärin noin 4 300 kaupan alan ammattilaista. Heistä Tokmannin Mäntsälässä sijaitsevassa hallinto- ja logistiikkakeskittymässä ahkeroi noin 600 työntekijää esimerkiksi logistiikan, hankinnan, taloushallinnon ja IT-tehtävien parissa. Suomessa Tokmanni-konserniin kuuluvat halpakauppaketju Tokmanni, kenkäkauppaketjut Click Shoes ja Shoe House sekä lifestylebrändi Miny. Suomen ulkopuolella Tokmanni-konserni omistaa ruotsalaisen halpakauppaketju Dollarstoren, jolla on tällä hetkellä 130 myymälää Ruotsissa ja kaksi Tanskassa. Työntekijöitä Dollarstorella on noin 1 100 henkilöä. Dollarstoren pääkonttori sijaitsee Ruotsin Kistassa ja varasto Ruotsin Örebrossa.
  • Kaupan alalla työ on vauhdikasta ja mielenkiintoista, ja monipuolisuus on Tokmanni-halpakauppaketjun henkilöstön mukaan yksi myymälätyön tärkeistä vahvuuksista. Tokmanni-konserni kannustaa ja auttaa henkilöstöään kehittämään osaamistaan ja etenemään yhtiön sisällä erilaisiin tehtäviin sekä yhä haastavampiin rooleihin. Moni työntekijä onkin ottanut useamman askeleen uransa aikana.
  • Tokmanni-halpakauppaketjun työyhteisö on ilahduttavan monimuotoinen. Esimerkiksi äidinkieliä Tokmanni-myymälöissä puhutaan yli 20:tä erilaista. Tokmanni-halpakauppaketjun työntekijöiden keski-ikä on noin 38 vuotta, ja vakituinen työntekijä viihtyy yhtiön palveluksessa keskimäärin noin kahdeksan vuotta.
  • Jokainen uusi Tokmanni-halpakauppaketjun työntekijä saa töihin tullessaan muun muassa oman perehdytyskummin, joka tukee työntekijää uran alkumetreillä. Kummi ottaa uuden työkaverin vastaan ja varmistaa esimerkiksi sen, että työntekijä on saanut riittävän perehdytyksen ja päässyt sisään työyhteisöön. Kummilta voi matalalla kynnyksellä kysyä mitä tahansa mieltä askarruttavia asioita. Lisäksi Tokmanni-halpakauppaketju järjestää kaikille uusille myymälätyöntekijöilleen yhteisen perehdytyksen, jonka avulla varmistetaan kattava ja tasalaatuinen perehdytys.
  • Tokmanni-halpakauppaketju tarjoaa henkilöstölleen hyvät henkilöstöedut, kuten esimerkiksi henkilökunta-alennuksia tuotteista sekä monipuolisia etuja ja tarjouksia henkilöstöetuohjelmaan kuuluvilta yhteistyökumppaneilta.

Tokmanni-konsernin tavoitteena on laajentaa Tokmanni-myymäläketjun myymäläverkostoa yli 220 myymälän laajuiseksi Suomessa vuoden 2025 loppuun mennessä. Luettelo myymäläverkoston merkittävimmistä muutoksista vuosilta 2016–2023 ja lähitulevaisuuden julkaistuista muutoksista löytyy osoitteesta ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/uudet-myymalat.

Timo Heimo
johtaja, myynti ja toimitusketju

timo.heimo(at)tokmanni.fi

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 360:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.