Tokmannille merkittävä tunnustus ilmastopäästöjen vähentämisestä – Talouslehti Financial Times arvioi Tokmannin eniten päästövähennyksiä tehneeksi suomalaiseksi kaupan alan yritykseksi

Tokmanni     Lehdistötiedote     19.5.2021 klo 12.45

Talouslehti Financial Times on listannut 300 eurooppalaista yritystä, jotka ovat vähentäneet ilmastopäästöjään liikevaihdon kasvuun suhteutettuna eniten vuosien 2014 ja 2019 aikana. Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni sijoittui listauksen sijalle 33. Sijoituksellaan Tokmanni on paras suomalainen kaupan alan yritys ja samalla Suomen kolmas yritys Elisan ja Vaisalan jälkeen.

Listatut 300 yritystä ovat saavuttaneet suurimman kasvihuonekaasupäästöintensiteetin vähennyksen vuosien 2014 ja 2019 aikana. Päästöintensiteetti määritetään CO2-ekvivalenttitonneina suhteessa liikevaihtoon (1 milj. euroa).

Tokmanni on vähentänyt oman toimintansa kasvihuonepäästöjä suhteessa liikevaihdon kasvuun 28 % per vuosi ajanjaksolla 2014–2019. Huomionarvoiseen sijoitukseen on vaikuttanut merkittävästi se, että Tokmanni tehnyt systemaattisia ilmastotekoja, kuten panostanut aurinkoenergiaan ja hankkinut vain uusiutuvaa sähköä. Yhtiöllä on Pariisin ilmastosopimukseen perustuvat, tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Science Based Targets -aloitteen (SBTi) virallisesti hyväksymissä ilmastotavoitteissaan Tokmanni sitoutuu rajoittamaan maapallon lämpötilan nousun korkeintaan 1,5 celsiusasteeseen omassa toiminnassaan. Sitoumus on merkittävä, sillä puolentoista celsiusasteen tavoite on aloitteessa asetetuista tavoitteista kaikkein kunnianhimoisin.

– Otamme ilmastonmuutoksen vakavasti, ja ilmastopäästöjen vähentäminen on yksi tärkeimmistä vastuullisuuden osa-alueistamme. Käytämme vain uusiutuvaa sähköä, ja tekemämme panostukset esimerkiksi lämmönkulutuksen optimoimiseen, energiatehokkaaseen led-valaistukseen ja aurinkovoiman systemaattiseen lisäämiseen ovat tuottaneet hienoja tuloksia, Tokmannin vastuullisuuspäällikkö Emilia Koski kertoo.

– Jatkossa Tokmannin pitkäjänteinen työ vastuullisen halpakaupan puolesta vauhdittuu entisestään, sillä Tokmannin tavoitteena muun muassa on olla hiilineutraali oman toimintansa osalta vuonna 2025. Lisäksi kannustamme tavarantoimittajiamme asettamaan tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet, hän lisää.

Lue lisää Financial Timesin listauksesta osoitteessa www.ft.com/climate-leaders-europe-2021 ja Tokmannin vastuullisuustyöstä osoitteessa ir.tokmanni.fi/fi/vastuullisuus.

Päivitys 19.5.2021 klo 15.15: Muokattu lause "Tokmanni on vähentänyt oman toimintansa kasvihuonepäästöjä suhteessa liikevaihdon kasvuun 28 % vuosien 2014 ja 2019 aikana." muotoon "Tokmanni on vähentänyt oman toimintansa kasvihuonepäästöjä suhteessa liikevaihdon kasvuun 28 % per vuosi ajanjaksolla 2014–2019."

Emilia Koski
vastuullisuuspäällikkö

emilia.koski(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 000 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2020 Tokmannin liikevaihto oli 1 073,2 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.