Tokmannin ja John Nurmisen Säätiön yhteistyö jatkuu – Uusi kampanja Itämeren suojelutyön hyväksi käynnistyy toukokuun alussa

Tokmanni     Lehdistötiedote     29.4.2021 klo 15.40

Tokmanni tukee John Nurmisen Säätiön työtä Itämeren hyväksi tänäkin vuonna. Touko-elokuussa järjestettävässä kampanjassa kertyvä lahjoitus tullaan ohjaamaan säätiön Puhdas Itämeri -hankkeisiin.

Tokmanni ja Itämeren ja sen perinnön suojeluun keskittynyt John Nurmisen Säätiö jatkavat viime vuonna käynnistynyttä yhteistyötään uudella hyväntekeväisyyskampanjalla, jonka myötä Tokmanni lahjoittaa jokaisesta 1.5.–31.8.2021 myymästään Pisara-tuotteesta viisi senttiä säätiön kautta Itämeren suojeluun. Pisara – Itämeren puolesta -kampanja toteutetaan nyt toista kertaa: viime vuonna lahjoituspotti kasvoi 53 000 euroon.

Itämeri on yksi maailman saastuneimmista meristä, ja sen vakavin ympäristöongelma on rehevöityminen. Yhteistyöllään Tokmanni ja John Nurmisen Säätiö nostavat Itämeren tilaa ja suojelutyötä esille sekä tarjoavat konkreettisen ja todella helpon keinon osallistua Itämeren suojeluun.

– John Nurmisen Säätiön missio on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Me Tokmannilla pidämme erittäin merkityksellisenä sitä, että voimme yhdessä asiakkaidemme kanssa olla mukana auttamassa säätiötä sen vaikuttavassa suojelutyössä, Tokmannin vastuullisuuspäällikkö Emilia Koski kertoo.

– Saimme viime vuoden yhteistyöstämme paljon myönteistä palautetta, ja myös lahjoituspotti kasvoi ilahduttavan suureksi, 53 000 euroon. Hyvien kokemusten myötä olemme innoissamme toteuttamassa hyväntekeväisyyskampanjan uudelleen. Kannustamme jälleen kaikkia ostamaan Pisaran tuotteita ja siten osallistumaan Itämeren suojeluun, hän jatkaa.

Lahjoituksella tuetaan konkreettisia hankkeita Itämeren suojelemiseksi

Yhteistyön avulla kertyvä lahjoitus tullaan viime vuoden tavoin ohjaamaan John Nurmisen Säätiön Puhdas Itämeri -hankkeisiin. Huomionarvoisten hankkeiden avulla parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä. Säätiön työtä ohjaavat mitattavat tulokset ja vaikuttavuus.

– Iloitsemme siitä, että yhteisen meremme hyvinvointi on Tokmannille tärkeä asia. Olemme toteuttaneet useita hankkeita, joilla on merkittävästi leikattu Itämeren ulkoista ravinnekuormaa, John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt kertoo.

– Suojelutyön tarve kuitenkin jatkuu. Siksi on upeaa, että Tokmannin tukemana voimme edelleen tehostaa meren suojelutoimia, Arrakoski-Engardt kiittelee.

John Nurmisen Säätiö on vuosina 2005–2020 käynnistänyt lähes 40 Puhdas Itämeri -hanketta, joista 30 on saatu päätökseen. Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa pelkästään Suomenlahdella on leikattu vajaassa kymmenessä vuodessa merta rehevöittävää fosforikuormitusta jopa 75 prosentilla.

– Parhaillaan käynnissä olevissa Puhdas Itämeri -hankkeissa vähennetään rehevöitymistä muun muassa leikkaamalla kunnallisista jätevedenpuhdistamoista ja teollisuudesta tulevia paikallisia päästöjä sekä vähentämällä maatalouteen liittyvää kuormitusta erilaisilla vesiensuojelumenetelmillä, Annamari Arrakoski-Engardt luettelee.

– Lisäksi säätiön hankkeissa poistetaan mereen jo päätynyttä kuormitusta esimerkiksi hoitokalastuksella ja ruovikon niitolla.

Pisara on luonteva valinta hyväntekeväisyyskampanjaan

Yhteistyössä näkyvästi esillä oleva Pisara on Tokmannin oma, kauneuteen ja puhtauteen keskittynyt tuotemerkki. Vuoden 2019 syksyllä lanseeratun merkin valikoimissa on toistasataa ihon-, hiusten- ja vartalonhoitoon sekä muuhun henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvää tuotetta erilaisista saippuoista voiteisiin ja pesusienistä puhdistuspyyhkeisiin.

Pisaran valikoimasta löytyy runsaasti jokapäiväisessä arjessa tarvittavia, ajankohtaisia ja monipuolisia tuotteita. Kattavan valikoimansa ja ilahduttavan suuren suosionsa ansiosta Pisara sopii erinomaisesti osaksi Itämeren suojelutyötä edistävää hyväntekeväisyyskampanjaa, teknokemian ostoryhmäpäällikkö Mikko Keskitalo Tokmannilta kertoo.

Pisara on yksi Tokmannin lukuisista omista tuotemerkeistä. Sen valikoimiin kuuluu yli sata erilaista tuotetta, kuten neste- ja suihkusaippuoita, pesusieniä, voiteita ja vanulappuja.

Tokmanni kertoo Pisara – Itämeren puolesta -hyväntekeväisyyskampanjasta aktiivisesti muun muassa myymälöissään, mainoksissaan, verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan. Lisätietoa kampanjasta ja Pisaran tuotevalikoimasta löytyy esimerkiksi kampanjasivulta www.tokmanni.fi/itamerenpuolesta.

Lue lisää Itämerestä ja sen suojelutyöstä John Nurmisen Säätiön verkkosivuilta www.johnnurmisensaatio.fi.

Emilia Koski
vastuullisuuspäällikkö

emilia.koski(at)tokmanni.fi

Mikko Keskitalo
ostoryhmäpäällikkö, teknokemia

mikko.keskitalo(at)tokmanni.fi

Annamari Arrakoski-Engardt
John Nurmisen Säätiö

annamari.arrakoski-engardt(at)jnfoundation.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

John Nurmisen Säätiö

Vuonna 1992 perustetun John Nurmisen Säätiön tavoite on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Säätiö on kulttuuriteoistaan palkittu tiedonvälittäjä ja merellisen sisällön tuottaja. Säätiön Puhdas Itämeri -hankkeissa parannetaan Itämeren tilaa konkreettisilla, mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä vähentävillä toimilla. Työtä ohjaavat mitattavat tulokset ja vaikuttavuus.
www.johnnurmisensaatio.fi

Tokmanni

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 000 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2020 Tokmannin liikevaihto oli 1 073,2 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.