Uusi varastorakennus tehostaa Tokmannin toimitusketjua merkittävästi

Tokmannni     Lehdistötiedote    10.1.2022 klo 9.00

Havainnekuva Tokmannin uudesta varastorakennuksesta. Uuden varastorakennuksen katolle asennetaan tuhansien aurinkopaneeleiden laajuinen aurinkovoimala. Kuva: A1 Arkkitehdit Oy

Tokmanni keskittää logistiikkatoimintonsa Mäntsälään uuden varastorakennuksen myötä. Tavoitteena on parantaa yhtiön kannattavuutta uudistamalla ja tehostamalla logistiikkaa sekä toimitusketjua.

Tokmannin nykyisen hallinto- ja logistiikkakeskuksen välittömään läheisyyteen Mäntsälään sijoittuva uusi varastorakennus otetaan käyttöön vaiheittain. Ensimmäinen osa otetaan käyttöön kesällä 2023 ja kokonaisuudessaan rakennus valmistuu keväällä 2024. Uuden varastorakennuksen koko on noin 55 000 neliömetriä, ja se korvaa valmistuttuaan nykyiset kolme Mäntsälän hallinto- ja logistiikkakeskuksen ulkopuolelta vuokrattua varastoa. Investoinnin arvioidaan olevan kokonaisuudessaan noin 60 milj. euroa.

– Uudistamalla logistiikkaamme ja toimitusketjuamme voimme tarjota asiakkaillemme entistäkin laajemman tuotevalikoiman ja parantaa tuotteidemme saatavuutta niin myymälöissämme kuin verkkokaupassammekin. Logistiikkamme tehostaminen auttaa varmistamaan halvat hinnat asiakkaillemme myös tulevaisuudessa, Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo.

– Uutta varastorakennustamme on tarvittaessa mahdollista laajentaa ja kehittää Tokmannin tulevaisuuden tarpeiden mukaisesti. Uusi varastorakennuksemme mahdollistaa myös lisääntyvän automaation hyödyntämisen tulevaisuuden logistiikkatoiminnoissa. Erityistä huomiota uudessa varastorakennuksessamme on kiinnitetty rakentamisen ja käytön ympäristövaikutuksiin. Uusi varastomme rakennetaan BREEAM-ympäristösertifioinnin kriteereillä ”Very Good” -tasoiseksi, hän lisää.

Mäntsälä on logistisesti erinomainen sijainti Tokmannille

Mäntsälän kunnalta vuokrattava maa-alue sijaitsee Mäntsälässä Kapulin yritysalueella Tokmannin nykyisen, 74 400 neliömetrin kokoisen hallinto- ja logistiikkakeskuksen välittömässä läheisyydessä. Sijaintina Mäntsälä sopii Tokmannille erinomaisesti, sillä se on logistisesti keskeinen paikka suhteessa Tokmannin myymäläverkostoon.

– Olemme Mäntsälässä erittäin iloisia Tokmannin päätöksestä keskittää logistiikkatoimintonsa tänne, kehittyvälle Kapulin yritysalueelle. Hanke on kunnalle erittäin merkittävä ja kaikkien aikojen isoin yksittäinen investointi Mäntsälään. Meillä Mäntsälässä on vankka halu ja perinne palvella joustavasti ja ketterästi erilaisten yritysten tarpeissa ja tässä onnistuttiin. Isoin kiitos kuuluu tietysti Tokmannille, mutta myös kuntakonsernimme muille toimijoille eli Nivos Oy:lle ja Mäntsälän Yrityskehitys Oy:lle. Nivos toteuttaa hankkeeseen datakeskuksen hukkalämmön hyödyntämiseen perustuvan fossiilivapaan kaukolämpöratkaisun ja rakentaa kohteeseen mm. vesi-, sähkö- ja valokuituliittymät, kertoo Mäntsälän kunnanjohtaja Hannu Laurila.

Fira toimii rakennushankkeen päätoteuttajana

Tokmanni ja Fira ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen varastorakennuksen toteuttamisesta. Firalla on vahva kokemus vastaavantyyppisten hankkeiden toteuttamisesta.

– Olemme innoissamme, kun pääsemme jatkamaan yhteistyötä Tokmannin kanssa tuotantovaiheeseen. Meillä on erittäin osaava tiimi, jonka kokemusta on hyödynnetty suunnitteluratkaisuissa. Nyt pääsemme tuomaan osaamisemme myös työmaavaiheeseen, jossa käytämme toimiviksi todettuja vakioituja ratkaisuja. Hankesuunnittelussa kustannusmalliosaamisellamme oli iso rooli. Optimoimme ja mallinsimme kustannuksia eri investointiratkaisuista tukeaksemme Tokmannin investointipäätöstä parhaalla mahdollisella tavalla, kertoo Firan toimitilarakentamisen linjajohtaja Henri Mämmi.

Tokmanni myy uuden varastorakennuksen NREPille sen valmistumisen jälkeen

Tokmanni on solminut hankesopimuksen kiinteistösijoittaja ja -kehittäjä NREPin kanssa. Varastorakennuksen valmistuttua vuonna 2024 se myydään NREPille, josta tulee Tokmannin vuokranantaja 20 vuoden vuokrasopimuksella.

– Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyön aloittamisesta Tokmannin kanssa. Tavoitteenamme on tarjota huippumodernit tilat, joiden keskiössä on kestävyys. Allekirjoitamme Tokmannin tavoin tiukat vastuullisuustavoitteet, ja olemme kummatkin edelläkävijöitä hiilineutraalisuustavoitteissamme omilla toimialoillamme. On ilo olla tukemassa Tokmannin kehitystä ja kasvua, kommentoi NREP-konserniin kuuluvan Logicentersin kaupallinen johtaja Jarkko Äikää.

Mika Rautiainen

mika.rautiainen(at)tokmanni.fi

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 000 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2020 Tokmannin liikevaihto oli 1 073,2 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.