Khanom – yksi Thaimaan parhaiten säilyneistä salaisuuksista

Nauti Etelä-Thaimaan Khanomin rauhallisesta ja kauniista rantaviivasta, jota suuret turistimäärät eivät ole vielä löytäneet. Alue on koskematon keidas luonnon ja kulttuurin ystäville. Tarjolla on eräitä maan upeimmista rannoista, vesiputouksista, saarista sekä ruoka- ja juomakokemuksista.

Khanom on pieni ja hiljainen kaupunki Nakhon Si Thammaratin provinssissa, joka sijaitsee tunnetumpien Surat Thanin, Krabin ja Trangin provinssien vieressä. Se on valloittava vaihtoehto matkailijoille, jotka haluavat välttää liiankin suosittuja turistikohteita. Pitkä rantaviiva Siiaminlahdella on täynnä kauniita rantoja, koskemattomia vehreitä metsiä, ja sen kulttuuriperintö on merkittävä. Tämän oppaan avulla voit tutustua yhteen Thaimaan tuntemattomista helmistä.

Loputtomat rannat
Khanomia voi kuvailla lähes täydelliseksi rantakohteeksi, salaiseksi paratiisiksi, kaukana yöelämästä ja ostoskohteista. Siiaminlahden rantaviiva on täynnä mainitsemisen arvoisia rantoja. Nadan Beach on yksi Thaimaan pisimmistä rannoista yhdeksän kilometrin pituudellaan. Lähellä on myös lyhyempi Nai Phlaon ranta, joka on yhtä rauhallinen ja vaikuttava. Thong Ching Beach sijaitsee Nadanista pohjoiseen ja se on unelmien täyttymys kaikille, jotka kaipaavat hiljaisuutta ja koskematonta luontoa. Pohjois-Khanomissa sijaitseva Kwang Pao Beach on erittäin suojaisa, puolikuun muotoinen ranta ja upea kohde niille, jotka haluavat rentoutua. Etelämpänä Sichonin alueella on Hin Ngam Beach, josta on näkymä kauniille ja epätavallisille kalliomuodostelmille – täydellinen kohde rentoutumiseen hyvän kirjan parissa palmujen katveessa.

Vaikuttavia luontoelämyksiä
Matka Khanomiin ei ole täydellinen ilman veneretkeä katsomaan vaaleanpunaisia delfiinejä, jotka ovat alueen erityinen ihme. Delfiinit viihtyvät yleensä tietyillä rannikkoalueilla ja pääset todennäköisesti näkemään niitä retkillä paikallisten veneilijöiden kanssa. Jatka veneilyä Khanomia ympäröiville saarille – taatusti tavallisia saarihyppelyitä rauhallisempi kokemus. Khao Luangin kansallispuistoon voi lähteä vaeltamaan ja katsomaan häikäisevän upeaa Kung Chingin vesiputousta. Puisto on tunnettu useista hienoista vesiputouksistaan. Luontoon voi tutustua myös melomalla kajakilla mangrovemetsän halki erilaisia lintuja, kaloja ja muita pieniä eläimiä tarkkaillen.

Herkullisia paikallisia ruokia ja juomia
CC Beach Bar & Restaurant on Khanomin kaupungin ensimmäinen rantabaari. Se kutsuu asiakkaita rentoutumaan riippumattoon auringon laskiessa drinkki toisessa kädessä ja grilliherkkuja toisessa.
Osoite: 28/1 Moo 6, Ban Na Dan

Khanom Espresso on oikea paikka niille, jotka haluavat kupillisen todella laadukasta kahvia. Kahvila sijaitsee Khanomin kaupungissa ja se keskittyy espresso-pohjaisiin juomiin, kuten herkullisin cappuccinoihin ja americanoksiin, mutta se on myös matkailijoiden liikkuvien toimistojen keskittymä.
Osoite: 118/24 Moo 4

Summer Beach Khanomissa on upeat ruokailutilat ja mahtavat näkymät Khanom Beachille. Ruokalista keskittyy paikallisiin tuoreisiin mereneläviin, maukkaisiin burgereihin ja pihveihin.
Osoite: 37/4 Nadan Beach Khanom

Kaikille sopivat majoitusvaihtoehdot

Khanom Hill Resort on pieni hienostunut lomakylä, jossa on vain 15 yksikköä. Ne ovat jaettu yksityisiin taloihin, bungaloweihin ja huoneistoihin ja sijaitsevat aivan rannalla. Kaksi sisarusta hoitaa lomakylää, jonka tunnelma on rento ja jossa nykyaikainen ja perinteinen thaimaalainen sisustustyyli kohtaavat toisensa.
Osoite: 60/1 Moo 8
Khanom

Aava Resort on paratiisi, jota huojuvat kookospalmut, vehreät maisemat, kalkkikivivuoret ja koskemattomat rannat ympäröivät. Lomakylän on perustanut suomalainen nainen ja se sijaitsee aivan Nadanin rannalla piilossa muulta maailmalta. Ranta on yksi maan upeimmista. Lomakylän tyyli on raikas, ainutlaatuinen ja sopusoinnussa luonnon kanssa. Tarjolla on sekä bungaloweja että huviloita.
Osoite: 28/3 Moo 6 Nadan Beach Road,

Le Pes Villas -hotellin perusti nuori naisyrittäjä. Se kutsuu vieraita astumaan luontoon ja tarjoaa tehokurssin Khanomin kulttuurista. Tämä ystävällinen paikka on vain lyhyen kävelymatkan päässä rannalta ja kalastajakylästä. Lomakylä pyrkii intohimoisesti luomaan puitteet rentoutumiselle ja arvokkaista hetkistä nauttimiselle.
Osoite: 24/45 Moo 8 Thong Nian

Reittiohjeet Khanomiin
Pääset Khanomiin varaamalla kansainvälisen lennon Bangkokiin ja sieltä maan sisäisen lennon Nakhon Si Thammaratin lentoasemalle tai Surat Thanin lentoasemalle. Khanomiin on sieltä matkaa 70–80 kilometriä. Toinen tapa on lentää Krabin lentoasemalle ja ajaa sitten autolla 3 tuntia. Jos olet esimerkiksi jo Koh Samuilla, voit matkustaa yksityisellä veneellä Khanomiin tai ottaa lautan Nakhon Si Thammaratiin ja ajaa lopun matkaa autolla.

Puh.: 46 (0)739 82 34 00
S-posti: johan.englundh@spoilconcept.se

Tourism Authority of Thailand (TAT) perustettiin vuonna 1960. Se on Thaimaan ensimmäinen organisaatio, joka vastaa erityisesti matkailun edistämisestä maassa. Vuonna 2002 avattu Tukholman toimisto vastaa Pohjoismaiden ja Baltian alueesta. Tukholman toimisto antaa matkustamiseen liittyvää tietoa suurelle yleisölle, matkatoimistoille ja medialle sekä toimii edistääkseen Pohjoismaiden ja Baltian asukkaiden matkoja Thaimaahan. Lue lisää osoitteessa www.tourismthailand.org/fi. Vuonna 2017 TAT keskittyy kertomaan Nakhon Si Thammaratin provinssista, joka on viehättävä vaihtoehtoinen kohde vilkkaiden turistialueiden ulkopuolella. Thaimaan eteläosassa sijaitsevan provinssin pitkä rantaviiva Siaminlahdella on täynnä pitkiä ja kauniita rantoja, pilaamatonta vehreää metsää ja merkittävää kulttuuriperintöä. Nakhon Si Thammarat on todellinen piilevä helmi luonnon ja kulttuurin ystäville. Alueen historia ulottuu 100-luvulle saakka.

Avainsanat: