Toyota palaa kilpailemaan rallin MM-sarjassa

Report this content

Toyota Motorsport GmbH (TMG) palaa kilpailemaan FIA World Rally Championship eli WRC-sarjaan vuonna 2017. Autoa on kehitetty ja rakennettu TMG:n teknisessä keskuksessa Saksan Kölnissä.

Yaris WRC

Seuraavien kahden vuoden aikana TMG jatkaa Yaris WRC -auton testiohjelmaa valmistellakseen täysipainoista paluutaan sarjaan, jossa Toyota on voittanut neljä kuljettajien mestaruutta ja kolme merkkimestaruutta.

Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda ilmoitti asiasta tänään Tokiossa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa, jossa Yaris WRC esiteltiin ensi kertaa yleisölle lanseerausasussaan. Autolla on jo ajettu alustavia testejä asfaltti- ja sorateillä eri puolilla Eurooppaa. Lupaavien tulosten pohjalta kehitystyötä jatketaan tulevina kuukausina.

Yaris WRC:ssä on 1,6 litran turboahdettu, suorasuihkutteinen moottori, joka tuottaa tehoa yli 300 hevosvoimaa.  Korkealuokkaisten simulointi-, testaus- ja valmistusmenetelmien myötä auton alustaa on muokattu tätä tarkoitusta varten.

Nyt kun WRC:hen osallistuminen on vahvistunut, kehitystyötä laajennetaan ja siihen keskittyneen insinööri- ja operointihenkilöstön määrää lisätään. Useat nuoret kuljettajat ovat jo testanneet autoa, ja 27-vuotias ranskalainen Eric Camilli on valittu ensimmäisenä juniorien kehitysohjelmaan, jossa pyritään aikaansaamaan tulevaisuuden Toyota-rallitähtiä. Nyt kerättävä hyödyttää tiimiä kauden 2017 käynnistyessä, jolloin sarjan uudistuneet tekniset säännöt astuvat voimaan. Yaris WRC:n kehitystyössä on mukana myös suomalainen Sebastian Lindholm.

WEC

Toyota jatkaa kilpailemista myös World Endurance Championship -sarjassa. Viime kaudella, jolloin tiimi pääsi hyödyntämään täysipainoisesti hybriditekniikkaansa, uusi TS040 Hybrid -kilpa-auto voitti viisi kahdeksasta osakilpailusta. Tuloksena oli sekä sarjan merkki- että kuljettajamestaruudet.

Ensi kauden kahdeksasta osakilpailusta tärkeimmät ovat Le Mansin 24 tunnin kisa (13.–14.6.2015) ja Fujin 6 tunnin kilpailu (10.–11.6.2015).

Toyota ajaa WEC-sarjaa TMG:n edelleen kehittämillä TS040 -autoilla. Kaikkiin kilpailuihin on tarkoitus osallistua kahdella autolla. Toyotan Japanissa sijaitsevan Higashi-Fuji Technical Centerin kehittämä THS-R -tekniikka koostuu V8-moottorista ja etu- sekä taka-akselien moottori/latureista. Näin kaikille neljälle pyörälle saadaan ohjattua mahdollisimman paljon tehoa. Kilpakäytöstä saatuja innovatiivisten ratkaisujen kokemuksia hyödynnetään myöhemmin sarjatuotantoautoissa.

Toyota WEC-autojen kuljettajina kaudella 2015 toimivat Anthony Davidson (U.K.), Sébastien Buemi (Sveitsi), Kazuki Nakajima (Japani), Alex Wurz (Itävalta), Stéphane Sarrazin (Ranska) ja Mike Conway (U.K.).

Avainsanat: