• UPM-Kymmene Oyj/

UPM ja Central Saint Martins, University of the Arts London, esittelevät uusia fossiilisista raaka-aineista riippumattomia suunnittelukonsepteja

Picture of finalist projects

UPM ja Central Saint Martins (CSM) tekevät yhteistyötä esitelläkseen uusia mahdollisuuksia fossiilisista raaka-aineista riippumattomaan tulevaisuuteen. Kumppanuus on nyt poikinut uudenlaisia muotoilukonsepteja, jotka voivat osaltaan edistää perinteisten tuotekonseptien murrosta. Ne voivat käynnistää muotoilun muutoksen, jossa korostuu materiaalien riittävyys, kierrätettävyys, uudelleen käyttö ja fossiilisten materiaalien korvaaminen. Voittajakonseptit esitellään Design Transforms ’23 -näyttelyssä, joka avautuu syyskuussa London Design Festivalin yhteydessä.

Kumppanuuden tarkoituksena on edistää nykyisten tuotanto- ja kulutusmallien kriittistä arviointia ja osoittaa, miten eri teollisuudenalat voivat siirtyä nopeasti uusiutuviin ja kierrätettäviin materiaaleihin.

Vuoden 2023 aikana viisikymmentä Central Saint Martinsin tuotesuunnittelun ja teollisen muotoilun opiskelijaa sai tehtäväkseen suunnitella uusiutuvista materiaaleista kierrätettäviä arkielämän tuotteita, joissa käytetään vähemmän materiaaleja sekä hyödynnetään uusia kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja. Malleja arvioi monimuotoinen asiantuntijaraati, joka keskittyi niiden suunnittelun laatuun, uusiutuvuuden ja kierrätettävyyden edistämiseen, kaupalliseen kannattavuuteen ja potentiaaliin ravistella perinteisiä ajattelutapoja useilla teollisuudenaloilla.

Jatkoon valittiin seuraavat kahdeksan konseptia:

• yhdestä materiaalista valmistettu modulaarinen suojapanssari moottoripyöräilyyn
  • yhdestä ainoasta biomuovilevystä valmistetut huonekalut
  • monipuolinen, modulaarinen ja vaihdettavissa oleva lumilautaside
  • modulaarinen, sähköakustinen hybridisyntetisaattori, joka on valmistettu kokonaisuudessaan uusiutuvista lähteistä peräisin olevasta biomuovista
  • tyylikäs plogging-setti, jossa yhdistyvät ympäristöstä huolehtiminen, mukavuus ja kuntoilu
  • mullistava säännöstelyleima, joka asettaa tiukat standardit kestävän kehityksen väitteiden todentamiselle
  • modulaarinen kenkä, joka pyrkii ratkaisemaan kenkäjäteongelmaa korjattavuuden kautta
  • kuusi käyttäjäystävällistä laitetta retkeilyyn.

”Kehitämme uraauurtavaa biojalostusliiketoimintaa, jotta voimme tarjota uuden sukupolven biomassapohjaisia uusiutuvia materiaaleja. Näin voimme auttaa brändejä maailmanlaajuisesti pienentämään hiilidioksidijalanjälkeään ja irtautumaan fossiilisista raaka-aineista”, kertoo UPM Biorefining & Teknologian sidosryhmäsuhdejohtaja Martin Ledwon. ”Vision luominen fossiilista raaka-aineista irtautumiselle on tehtävä, joka eri rajoitu yhteen yritykseen. Se on kollektiivinen ponnistus, jota edistävät parhaiten nerokkaat mielet ja mullistavat ideat. Tämän vuoksi ryhdyimme yhteistyöhön UAL Central Saint Martinsin kanssa, joka on kouluttanut useita suunnittelijasukupolvia ajattelemaan visionäärisesti ja ratkomaan aikamme suuria haasteita. Design Transforms ’23 -näyttelyssä esitellyt konseptit voivat eittämättä innoittaa brändejä ja suunnittelijoita irtautumaan fossiilipohjaisista materiaaleista.”

UPM toimii tämänkaltaisissa yhteistyöprojekteissa ennen kaikkea katalyyttina. Yhtiö pyrkii nopeuttamaan siirtymistä kiertobiotalouteen käynnistämällä keskustelun siitä, mikä on mahdollista, ja tukemalla avoimesti muutosta. Samoin se esittelee ja edistää loistavia käsitteitä ja ideoita, tuo yhteen ihmiset, ideat, organisaatiot, sijoittajat ja yhteisöt sekä mentoroi seuraavan sukupolven johtajia ja suunnittelijoita.

”UPM:n kanssa aloittamamme yhteistyön ansiosta olemme saaneet korvaamattoman tilaisuuden osallistua konkreettisiin ja kiireellisiin teollisen suunnittelun tarpeisiin”, toteaa Nick Rhodes, Central Saint Martinsin Product Ceramic and Industrial Design -yksikön johtaja. ”Tämä yhteistyö on haastanut meidät kehittämään vakuuttavia ehdotuksia, jotka eivät ainoastaan esittele vaan myös tukevat kiireellistä siirtymistä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin valmistusmateriaaleihin. Tämä kumppanuus sekä haastaa että inspiroi meitä, ja se vastaa sitoumustamme rakentaa vastuullisempaa ja kestävämpää tulevaisuutta muotoilun kautta.”

Design Transforms ’23 järjestetään 11. syyskuuta – 15. lokakuuta Lethaby Galleryssa Lontoon King’s Crossissa. Lisätietoja kumppanuudesta ja jatkoon valituista suunnittelukonsepteista on täällä.

Martin Ledwon, sidosryhmäsuhdejohtaja, UPM Biorefining & Teknologia, martin.ledwon@upm.com

Ma–pe 9.00–16.00 (EEST)

UPM Biochemicals
UPM Biochemicals tarjoaa innovatiivisia, kestävän kehityksen mukaisia ja kilpailukykyisiä puupohjaisia biokemikaaleja fossiilisten raaka-aineiden korvaamiseen ja ympäristösuorituskyvyn parantamiseen eri käyttökohteissa. Uusiutuvien glykolien loppukäyttösegmenttejä ovat esimerkiksi tekstiilit, PET-pullot, pakkaukset, jäähdytysaineet, komposiitit, lääketeollisuus, kosmetiikka ja pesuaineet. Ligniinipohjaiset uusiutuvat toiminnalliset täyteaineet (Renewable Functional Fillers, RFF) ovat kestävä vaihtoehto hiilimustalle ja saostetulle silikalle erilaisissa kumi- ja muovisovelluksissa. UPM rakentaa Saksan Leunaan teollisen mittakaavan biojalostamoa, jossa puusta tehdään uuden sukupolven biokemikaaleja. UPM Biochemicals jouduttaa siirtymistä biokiertotalouteen, jossa uusiutuvat raaka-aineet, kestävä tuotanto ja kestävä kulutus ovat uusi normaali. www.upmbiochemicals.com

Seuraa UPM Biochemicalsia LinkedInissä. #upmbiochemicals #beyondfossils

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme biotalouteen perustuvaa tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 17 200 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 11,7 miljardia euroa. Osakkeemme on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – fossiilisista raaka-aineista riippumaton. www.upm.com

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore

Central Saint Martins, University of the Arts London
Central Saint Martinsin opiskelijat ja henkilökunta kehittävät ideoita, materiaaleja ja toimintaa paremman tulevaisuuden puolesta taiteen, muotoilun ja esittävän taiteen kautta.  Campbell Addy, Miles Aldridge, Grace Wales Bonner, Jarvis Cocker, Isamaya Ffrench, Antony Gormley, Craig Green, Isaac Julien, Jean Jullien, Ib Kamara, Afroditi Krassa, Rene Matić, Stella McCartney, Alexander McQueen, Morag Myerscough, Saul Nash, Simone Rocha, Zineb Sedira ja Yinka Shonibare ovat alumnejamme, jotka muokkaavat maailmaa luovuudellaan.
Central Saint Martins on osa University of the Arts Londonia (UAL).

www.arts.ac.uk/csm Twitter Instagram LinkedIn

University of the Arts London
University of the Arts London (UAL) tarjoaa laajan valikoiman kursseja taiteen, muotoilun, muodin, viestinnän ja esittävien taiteiden alalta. Työelämään siirryttyään entiset opiskelijamme muokkaavat luovaa teollisuutta maailmanlaajuisesti. YAL sijoittui toiselle sijalle taiteen ja muotoilun alalla Subjectin® vuoden 2023 QS World University Rankings -vertailussa.
Maailmankuulun yliopiston muodostavat kuusi itsenäistä koulutusyksikköä ja viisi laitosta: Camberwell College of Arts, Central Saint Martins, Chelsea College of Arts, London College of Communication, London College of Fashion, Wimbledon College of Arts, AKO Storytelling Institute, UAL Creative Computing Institute, UAL Decolonising Arts Institute ja UAL Fashion, Textiles and Technology Institute.

www.arts.ac.uk

Avainsanat: