Veronmaksajat laski: Palkansaajan ostovoima alenee 0,6 prosenttia, verotus kiristyy hieman

Hallituksen verovastaantulo ja työmarkkinajärjestöjen sopimus pitävät ansiotulojen verotuksen ensi vuonna lähes ennallaan. Esimerkiksi keskituloisen 3176 euroa kuussa ansaitsevan veroprosentti nousee 30,4 prosentista 30,6 prosenttiin.

Työmarkkinaratkaisu ja hallituksen verovastaantulo merkitsevät nettopalkan ostovoiman lievää alenemista vuonna 2014. Keskituloisen palkansaajan ostovoima alenee 0,6 prosenttia.

Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on hallituksen tuoreen verolinjauksen ja aiemman budjettiriihen mitoituksen lisäksi huomioitu myös odotetut työeläkemaksujen ja muiden sosiaalivakuusmaksujen muutokset sekä tämän päivän työmarkkinaratkaisun perusteella arvioidun ansio- ja hintakehityksen vaikutukset veroihin ja ostovoimaan. Laskelmassa ansiotason oletetaan nousevan keskimäärin 1,5 prosenttia ja hintatason 1,8 prosenttia vuonna 2014.

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää syntynyttä kokonaisuutta tässä tilanteessa ymmärrettävänä kompromissina, mutta harmittelee veroporkkanan osuuden jäämistä tällä kertaa hyvin laihaksi.

-  Hallitukselta olisi sopinut odottaa rohkeampaakin vastaantuloa. Näillä ratkaisuilla palkansaajan nettotulojen ostovoiman laskua onnistutaan jonkin verran hillitsemään, mutta ei pysäyttämään.

Lehtinen muistuttaa, että toisaalta koko kansantalouden tasolla nyt saavutetun hyvin maltillisen ratkaisun myötä kohenevat työllisyysnäkymät tukevat omalta osaltaan kaikkien palkansaajien yhteenlaskettua ostovoimaa ensi vuonna.

-  Paraneva työllisyys ja kilpailukyky ovat tekijöitä, jotka myös osaltaan kohentavat julkisen talouden tulevaisuuden näkymiä.

Myönteinen yksityiskohta hallituksen verovastaantulossa on paljon työn vuoksi ajavien kilometrikorvauksiin kaavaillun kiristyksen peruminen.

-  Kilometrikorvauksissa hallitus ottaa nyt tervetulleen askeleen takaisinpäin kohtuuttomasta aiemmasta päätöksestään.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, 0400  414 652
www.veronmaksajat.fi (graafit ja taulukot)

Avainsanat: