Arki alkaa – näillä vinkeillä perhe saa unirytmistä kiinni

Elokuussa monessa perheessä painiskellaan unirytmin kanssa, kun arki koittaa lomien jälkeen. Kun kesä on sujunut rennosti, miten arkirytmistä aikaisine herätyksineen saa taas kiinni? Yksi elämä -terveystalkoiden ja Neuvokas perheen asiantuntija antaa vinkkinsä perheen parempaan uneen.

Riittävä uni on tärkeää lapsen terveen kasvun, oppimisen ja palautumisen kannalta. Tärkeintä on unirytmin säännöllisyys ja riittävän pitkä yöuni. Unentarpeet vaihtelevat yksilöllisesti, mutta keskimäärin lapsi tarvitsee joka yö 9–10 tuntia unta.

– Kun lapsi on levännyt hyvin, on hän myös sosiaalisempi ja hänen havainnointikykynsä on terävämpi. Myös keskittyminen, tunteiden säätely ja pettymysten sietäminen sujuvat paremmin kun on nukkunut riittävästi, kertoo Neuvokas perhe -hankkeen suunnittelija Anne Kuusisto.

TURVALLISET RUTIINIT JA KESKUSTELU UNEN TUKENA

Kuusisto antaa seuraavat vinkit lapsiperheiden jokapäiväiseen arkeen:

1. Rauhoittuminen iltaa kohden. Lapsella on  elämännälkä eikä hän malttaisi iltaisin rauhoittua. Tähän tarvitaan aikuisen apua. Televisio, tietokoneet sekä kännykät laitetaan pois viimeistään puolisen tuntia ennen nukkumaanmenoa.

2. Rutiinit ovat kaiken a ja o. Lapsi tuntee turvaa kun iltatoimet toistuvat samanlaisina. Iltapala, iltasatu ja halihetki auttavat rauhoittumista ja nukahtamista. Myös kouluikäiselle kirjat ja sarjakuvat ovat hyviä sänkykavereita ja vanhemman peittely tärkeää.

3. Päivän purku ennen yöpuuta. Pelot ja murheet saattavat haitata lapsen unta. Siksi kuluneen päivän tapahtumat kannattaa purkaa juttelemalla ennen nukkumaanmenoa vaikka iltapalapöydässä.

4. Rauhoittumista voi opetella. Jos rauhoittuminen on lapselle vaikeaa, voi kokeilla yhdessä vaikka lasten rentoutusmateriaaleja ja -äänitteitä. Silittely ja rauhallinen musiikki voivat myös auttaa rauhoittumisessa.

– Nyt kun unirytmejä pitää taas tarkastella, unen tärkeydestä kannattaa puhua lapsen kanssa päiväsaikaan. Uutena välineenä meillä on Unipuu. Se tarjoaa uudenlaisen keinon keskustella unesta lapsen kanssa ja se on saavuttanut heti suurta suosiota varhaiskasvattajien ja opettajien keskuudessa, Kuusisto iloitsee.

Unipuu on tehtävä, jossa yhdessä lapsen kanssa väritetään puusta asioita, joita riittävä uni mahdollistaa sekä mahdollisesti unta häiritseviä tekijöitä.

Tarkemmin Unipuusta tästä.

Anne Kuusisto

suunnittelija │ Neuvokas perhe, Yksi elämä -terveystalkoot
040-5914222 │ anne.kuusisto@sydanliitto.fi
www.neuvokasperhe.fi

Neuvokas perhe tarjoaa innostusta ja kannustusta lapsiperheen arkeen, liikuntaan, ruokaan ja syömiseen. Lisäksi sivuilta löytyy tietoa lasten ylipainosta. Neuvokas perhe on osa Yksi elämä -terveystalkoita, joiden takana ovat Suomen Sydänliitto, Aivoliitto ja Diabetesliitto. Tavoitteena terveempi Suomi.