Ensimmäinen sirkkalaku kauppoihin kesäkuussa: Halvan uutuuslakussa maistuu – mutta ei näy – sirkka

Perinteinen suomalainen lakritsinvalmistaja Oy Halva Ab tuo markkinoille sekä Suomen että maailman ensimmäisen sirkkalakritsin. Sirkkalakun valmistuksessa käytetään sirkkajauhoa. Sirkkalaku tulee myyntiin K-ryhmän ruokakauppoihin kesäkuun aikana kautta maan.

Hyönteisraaka-aineen suosio kasvaa elintarviketeollisuudessa ja tulevaisuudessa hyönteisperäinen ravinto on arkipäivää myös länsimaissa. Sirkat ovatkin jo löytäneet tiensä moniin elintarvikkeisiin ja resepteihin.

– Inspiroiduimme sirkkajauhon mahdollisuuksista myös makeisteollisuudessa, ja haluamme olla etujoukoissa tarjoamassa kekseliäitä uutuuksia suomalaisille kuluttajille ja siksi päätimme kokeilla hyönteisraaka-ainetta lakritsinvalmistuksessa, kertoo Jean Karavokyros, Oy Halva Ab:n toimitusjohtaja.

Elintarvikekäyttöön tarkoitetun hyönteisraaka-aineen tuotanto on tällä hetkellä vielä melko pientä, mutta kasvaa vauhdilla myös Suomessa. Myös hinta on sen mukainen – kotisirkkajauho on Halvan tuotannon historian kallein raaka-aine.

– Sirkkalakussa käytettävä kotisirkkajauho on peräisin Hollannista, jossa kotisirkkojen kasvatus elintarvikekäyttöön ja raaka-aineen tuotanto on jo yleisempää kuin Suomessa. Tällä hetkellä kotimaisen sirkkajauhon tuotantomäärät eivät vielä vastaa kysyntään, mutta aiomme siirtyä kotimaiseen sirkkajauhoon heti, kun laadukasta raaka-ainetta on riittävästi tarjolla, Jean Karavokyros sanoo.

Neljässä kuukaudessa ideasta kaupan hyllyyn

Kesäkuun aikana K-ryhmän myymälöihin ilmestyvää Sirkkalakua on talven aikana testattu Halvan tuotekehityksessä ja tuotannossa. Tuotekehitysprosessi Pitäjänmäen makeistehtaalla Helsingissä on kuitenkin sujunut nopeasti: vain neljässä kuukaudessa idea sirkkalakusta on päätynyt kaupan hyllyyn. Haasteista suurin on ollut löytää oikea raaka-aineen toimittaja.

– Pienempänä toimijana olemme ketterä tuotekehityksessämme ja pystymme nopeasti viemään uusia asioita tuotantoon. Innostuimme vuodenvaihteessa maailmanlaajuisesti puhuttavasta hyönteisravinnosta ja halusimme kokeilla, miten sirkkajauholla voisi korvata lakritsimassan vehnäjauhoa. Pystymme korvaamaan tarvittaessa suuremmankin osuuden vehnäjauhosta sirkkajauholla, kunhan sirkkajauhon tuotantomäärät kasvavat ja hankintahinta laskee, Jean Karavokyros kertoo.

Sirkkajauho on huomattavasti karkeampaa kuin lakritsinvalmistuksessa perinteisesti käytetty hienoista hienoin vehnäjauho. Sirkkajauho muuttaa lakritsimassan koostumusta silti merkittävästi, mikä vaikuttaa tuotantoprosessiin. Sirkkajauhon osuus tuotteesta on 3 prosenttia.

– Karkeampi sirkkajauho tekee lakritsimassasta kovempaa ja kuivempaa, joten olemme joutuneet säätämään lakumassan raaka-aineita, jotta sirkkalakumassa kulkee tuotannossa sujuvasti, ja jotta lakritsituotteesta tulee pehmeää kuten aidon lakritsin pitää olla. Sirkkalaku on lopputuotteena hieman karkeapintaisempi kuin tavallinen laku – se muistuttaa ulkonäöltään hieman luonnonlakua. Sirkat ovat hyvin proteiinipitoisia, ja Sirkkalakussa onkin peräti 50 prosenttia enemmän proteiinia kuin tavallisessa lakussa, Jean Karavokyros kuvailee.

Entä miltäpä sirkkalaku maistuu?

– Maku edellä mennään aina, siispä Sirkkalaku on herkullista. Lakun maku on hieman miedompi, ja suutuntuma on luonnonlakun tapaan hieman kovempi. Sirkan maku tuo hieman pähkinäisen vivahteen.

Sirkkalakua on saatavana K-ryhmän myymälöistä kautta maan viikolta 25 alkaen.

Jean Karavokyros, p. 040 754 5456jean.karavokyros@halva.fi
Tanja Mäntymäki, p. 0400 183 311,
tanja.mantymaki@halva.fi

Maailman parasta lakritsia Suomesta. Suomalainen perheyritys Oy Halva Ab on Pohjoismaiden johtavia lakritsinvalmistajia ja keskittynyt vahvasti lakritsin ja salmiakin valmistukseen. Halvan makeishistoria ja perinteet alkavat jo yli 87 vuoden takaa, 1930-luvulta.

Tutustu: www.halva.fi

Liity: Halvan Karkkiklubiin