Pienillä pysähdyksillä kiireen kampittajaksi

Jokainen voi järjestää pieniä rentoutumisen hetkiä kiireisen työpäivän keskelle. Kiirettä voi helpottaa esimerkiksi muutaman minuutin mittaisten mikrotaukojen avulla.

Yksi elämän kesällä järjestämän verkkoaivoriihen osallistujista yli neljänneksellä on töissä jatkuva hässäkkä. Kiireettä voi opetella hallitsemaan keskittymällä omiin pysähdyksiin, sanoo kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntija sekä yritys- ja mentaalivalmentaja Jaana Hautala.

– Jos haluamme koko ajan tehdä töitä enemmän, kovempaa ja paremmin, saatamme unohtaa, että kiireen keskellä täytyy myös pysähtyä. Kun mielemme jää kiinni kiireeseen, se myös kaventuu ja esimerkiksi keskittymis- ja päätöksentekokykymme heikkenee, Hautala kertoo.

Mikrotauot siirtävät huomion pois kiireestä

Hautala suosittelee työpäivän keskelle pieniä pysähtymisen hetkiä; mikrotaukoja. Jos olemme esimerkiksi jumissa jonkin työtehtävän kanssa, saattaa ratkaisun löytyminen vaatia huomion siirtämistä hetkeksi toisaalle. Huomion siirtäminen onnistuu pienellä mielentaitojen harjoittelulla.

– Aina meidän ei tarvitse siirtää ajatustamme mökkilaiturille. Voimme vaikka hetken miettiä jotain toista työasiaa. Breikit kannattaa hyödyttää itselleen sopivalla tavalla. Jollekin meditaatio on keino hengähtää, toiselle taas lyhyt keskustelu kollegan kanssa auttaa siirtämään ajatukset muualle. Tärkeintä on päästää irti ongelman ajattelusta muutaman minuutin ajaksi.

Valmistaudu palaveriin mielikuvaharjoituksin

Etenkin sirpaleisessa työssä, jossa päivä on täynnä erilaisia tapaamisia ja työtehtävät muuttuvat lennossa, Hautala kannustaa mielikuvaharjoitteluun.

– Jos meillä on miljoona eri asiaa mielessä, emme välttämättä pysty virittäytymään oikeaan fiilikseen seuraavaa palaveria varten. Siksi ennen kokousta kannattaakin pysähtyä pariksi minuutiksi ja miettiä millaisen fiiliksen tarvitset palaveriin. Jos edessä on luova palaveri, voi keskittyä avoimeen mieleen. Jos taas pitää tehdä päätöksiä, voi suunnata ajatuksensa päättäväisyyteen.

Pieniä pausseja, paljon toistoja

Kun kiire pukkaa päälle, voi arjessa pysähtyminen ja mikrotaukojen harjoittelu kuulostaa liian suurelta elämäntapamuutokselta. Hautala kuitenkin vakuuttaa, ettei itsensä johtamisen hoksaaminen vaadi esimerkiksi burnouttia tai “suurta valaistumista”. Totutut rutiinit voi rikkoa pienillä arjen valinnoilla.

– Tämä kannattaa aloittaa jo aamusta. Esimerkiksi puuroa keittäessä voi miettiä muutamaa asiaa, joihin haluaa kiinnittää huomiota tulevan työpäivän aikana – asioita, joissa haluaa onnistua. Tällöin keskitymme kiireen sijaan niihin asioihin, joilla on merkitystä.

Muutos ei kuitenkaan synny hetkessä.

– Tavat eivät muutu muutamalla kokeilulla. Mikrotaukojen pitäminen on pieni askel päivittäin, mutta se vaatii paljon toistoja. Muutamassa kuukaudessa voimme jo havaita rutiinien muuttuneen, Hautala muistuttaa.

Eija Seppänen
Viestintäpäällikkö, Yksi elämä
eija.seppanen@yksielama.fi
040 508 3645

5.10. vietetään Unelmien työpäivää. Päivän aikana Yksi elämä kannustaa työpaikkoja toteuttamaan työhyvinvointia edistäviä tekoja. Voit esimerkiksi ilmoittaa työyhteisösi mukaan seuraamaan Unelmien työpäivän webinaaria, jossa myös Jaana Hautala on kertomassa kuinka työyhteisöön voi saada lisää virtaa. Ilmoittaudu mukaan webinaariin tämän linkin kautta.

Yksi elämän tavoitteena on terveempi Suomi. Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteiset terveystalkoot edistävät ihmisten terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. www.yksielama.fi