Hyvä kesä Viking Linelle

Viking Linen matkustajamäärät pysyivät vakaana kesäkauden aikana. Lähes 2,3 miljoonaa asiakasta matkusti punavalkoisilla laivoilla kesä–elokuussa. Varustamo panosti tänäkin vuonna liikenteen kasvattamiseen Helsinki–Tallinna-reitillä.

Kesäliikenteen hieman heikommin käynnistyneen kesäkuun jälkeen matkustajamäärät nousivat sekä heinä- että elokuussa lähelle viime kesän ennätystä. Kesä–elokuun aikana Viking Linella matkusti yhteensä 2 290 172 henkilöä, eli 1,5 prosenttia vähemmän viime vuoden vastaavaan lukuun verrattuna. Viking Linen heinäkuun matkustajamäärä kaikilla reiteillä oli 939 007 matkustajaa, verrattuna viime vuoden kaikkien aikojen ennätykseen, jolloin 945 343 matkustajaa päätti matkustaa Viking Linen laivoilla. Normaalisti Tukholmasta Maarianhaminaan liikennöivä Viking Cinderella oli vuokrattuna viikon 13.–21.6.2016. Henkilöautojen lukumäärä kasvoi viime kesästä 6 prosenttia ja oli yhteensä 258 854.

Matkustus Suomen ja Viron välillä kasvoi

M/S Mariellan ja M/S Gabriellan lisävuorot Helsingin ja Tallinnan välillä kasvattivat tänäkin vuonna matkustajamäärää. Kesä–elokuussa Tallinnan-matkustajien määrä oli 748 608 (734 000).

Suomen ja Ruotsin välisten matkojen kysyntä polki paikallaan kesäkuukausina. Matkustus Helsingin/Turun ja Tukholman välillä väheni hieman. Pientä vähenemistä oli havaittavissa myös Ruotsista Maarianhaminaan suuntautuvassa risteilyliikenteessä. Maarianhaminan ja Kapellskärin välisellä lyhytreitillä matkustajamäärä sen sijaan kasvoi.

Venäläisten matkustajien määrä pysyi vakaana viime vuoteen verrattuna, mutta oli selvästi pienempi kuin ennen Venäjän talouden vuonna 2014 alkanutta laskusuhdannetta. Kansainvälisten, mm. Aasiasta ja USA:sta tulevien matkailijoiden määrä kasvoi edelleen.

– Liikenne sujui kesällä hyvin, ja matkustajamäärät pysyivät vakaina. Varauksia tehdään aina vain myöhemmin, mikä on ollut trendi jo useamman vuoden. Emme odota kuluttajakäyttäytymisen muuttuvan tulevaisuudessa. Lisävuorot Tallinnaan onnistuivat hyvin, mikä näkyy myös matkustajaluvuista. Hintapaine tällä reitillä oli kuitenkin kesällä kova, mikä hyödytti asiakkaita, jotka saivat korkeaa laatua edulliseen hintaan. On myös ilahduttavaa huomata, että asiakastutkimustemme mukaan laivojen uudistukset Helsingin reitillä näkyvät kohonneena asiakastyytyväisyytenä, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja Corporate Communications,

Johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 277 48