• Viking Line Abp/

Kaksi kinkkua ja muut herkkuparit – Viking Linen joulupöytä tarjoaa makuelämyksiä lahden molemmilta puolilta

Joulumieli ei tule ilman perinteisiä ruokia – ei suomalaiselle eikä ruotsalaiselle. Tänä vuonna Viking Linen joulubuffetissa voi vertailla joulun ruokaperinteitä monipuolisemmin kuin koskaan aiemmin. Kunniapaikalle nostetaan kaksi kinkkua – harmaa- ja punasuolattu.

Viking Linen joulubuffetin teemana on tänä vuonna pohjoismaisuus, mikä tarkoittaa perinteisiä suomalaisia ja ruotsalaisia jouluherkkuja, niiden moderneja versioita sekä erilaisia kasvisruokia, joista monet ovat myös vegaanisia. Menu on syntynyt yhteistyössä Viking Linen laivojen keittiömestareiden ja Ruotsin kokkimaajoukkueen kanssa. Pöytään katetaan yli sata eri sorttia.

”Meillä jokainen saa juuri sellaisen joulun kuin itse haluaa. Perinteiset jouluruoat pitävät pintansa, mutta toisaalta laiva on aina ollut paikka, jossa ihmiset ovat olleet valmiita kokeilemaan myös uutta. Nykyään moni haluaa syödä joulunakin takavuosia kevyemmin. Siksi joulubuffaamme on vuosien mittaan lisätty yhä enemmän raikkaita, jouluisia kasvislisäkkeitä”, Viking Linen ravintolapäällikkö Janne Lindholm kertoo.

Viking Linen laivojen joulubuffetista nauttii arviolta 200 000 matkustajaa, ja vastuullisuus on vahvasti mukana joulupöydän suunnittelussa.

”Olemme jonkin verran vähentäneet ruokalajien määrää, mutta samalla satsanneet yhä enemmän laatuun ja esillepanoon. Hävikin minimoimiseksi monet ruokalajit tarjoillaan valmiina annoksina. Käytämme vain vapaan kanan munia. Kun tarjoilemme muikun mätiä, hyödynnämme muikun kokonaan ja savustamme sen. Uhanalaista ankeriasta emme enää asiakkaillemme tarjoa”, Janne Lindholm sanoo.

Joulupöydän maaotteluparit

Harmaasuolattu & punasuolattu kinkku

Suomessa joulupöydän kunniapaikalle nostetaan harmaasuolattu kinkku, ruotsalaiset nauttivat kinkun punasuolattuna. Tänä vuonna Viking Linen laivoilla kinkunleikkaajalle saa ensimmäistä kertaa esittää toiveen, haluaako lautaselleen suomalaisittain vai ruotsalaisittain suolattua kinkkua vai molempia. Maussa ei juuri eroa ole, mutta suomalainen kinkku on koostumukseltaan hieman kypsempi ja mureampi.

Perunalaatikko & janssoninkiusaus

Suomalaisille joulu ei tule ilman peruna- ja lanttulaatikkoa. Viime vuonna niitä meni laivojen joulupöydissä lähes yhtä paljon, lanttua hieman enemmän. Yllättäen porkkanalaatikon menekki oli kaikkein suurinta.

”Tämä kertoo siitä, että porkkanalaatikko on maistunut myös ruotsalaisille jouluvieraillemme. Perinteisesti heidän jouluherkkuaan on janssoninkiusaus – muuten ruotsalaiset eivät ole ollenkaan laatikkoihmisiä”, Janne Lindholm kertoo.

Rosolli & sillisalaatti

Rosolli on suomalaisen joulun klassikkosalaatteja. Lahden toisella puolella nautiskellaan joulun aikaan sillisalaattia, ja nimi kertoo, kuinka se eroaa suomalaisesta sisarestaan. Cinderellalla ja Rosellalla tarjoillaan sillisalaattia, muilla Viking Linen laivoilla rosollia.

Sinappisilli & akvaviittisilli

Kalapöytä on olennainen osa Viking Linen joulua, ja siltäkin osin menussa on huomioitu niin suomalaisten kuin ruotsalaisten matkustajien mieltymykset. Lohta on tarjolla eri muodoissa: paistettuna, savulohimoussena, graavina ja lämminsavustettuna.

”Suomalaisilta tulisi sanomista, jos pöydästä ei löytyisi sinappi- tai sipulisilliä. Ruotsalaiset pitävät enemmän esimerkiksi akvaviittisillistä. Me maustamme sen tänä vuonna piparjuurella ja fenkolilla”, Janne Lindholm kertoo.

Maltanriisi & karkkitalo

Jälkiruokapöytään ruotsalaisesta perinteestä on poimittu maltanriisi eli appelsiiniriisi. Suomalainen vastine voisi olla riisipuuro ja luumukiisseli, mutta sitä ei Viking Linen joulumenulla tänä vuonna ole.

”Suomalaisilla ei ole jouluista must-jälkiruokaa. Siksi matkustajia hemmotellaan juustoilla, jäätelöllä sekä karkkitalolla, jossa on 14 erilaista karamellia suklaafudgesta ja marmeladista erilaisiin tryffeleihin. Tänä vuonna asiakkaamme saavat myös valmiin jälkiruokalautasen pöytään tarjoiltuna.”

Joulubuffet katettuna Viking Linen laivoilla 17.11.–26.12.

Janne Lindholm, Manager Viking Line Restaurants

janne.lindholm@vikingline.com, puh. +358 400 744 806

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja

johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Meillä jokainen saa juuri sellaisen joulun kuin itse haluaa. Perinteiset jouluruoat pitävät pintansa, mutta toisaalta laiva on aina ollut paikka, jossa ihmiset ovat olleet valmiita kokeilemaan myös uutta. Nykyään moni haluaa syödä joulunakin takavuosia kevyemmin. Siksi joulubuffaamme on vuosien mittaan lisätty yhä enemmän raikkaita, jouluisia kasvislisäkkeitä.”
Janne Lindholm, Viking Linen ravintolapäällikkö
”Olemme jonkin verran vähentäneet ruokalajien määrää, mutta samalla satsanneet yhä enemmän laatuun ja esillepanoon. Hävikin minimoimiseksi monet ruokalajit tarjoillaan valmiina annoksina. Käytämme vain vapaan kanan munia. Kun tarjoilemme muikun mätiä, hyödynnämme muikun kokonaan ja savustamme sen. Uhanalaista ankeriasta emme enää asiakkaillemme tarjoa.”
Janne Lindholm, Viking Linen ravintolapäällikkö