• Viking Line Abp/

Punaiset laivat ovat olleet osa Turkua jo 50 vuotta – juhlavuoden kunniaksi Viking Line paketoi kaupunki- ja meriloman yhteen

Viking Line on yhdistänyt Turun ja Tukholman vuodesta 1973 lähtien. Reitin suosiota ovat vuosikymmenten varrella siivittäneet ulkomaanmatkailun eksoottisuus, edulliset ostokset, nousukaudet ja lama-ajat sekä entistä upeammat laivat. Juhlavuonna Viking Line paketoi yhteen kaupunkiloman Turussa ja merimatkan maailman kauneimpaan saaristoon.

Viidessä vuosikymmenessä Turun-reitistä on kasvanut Viking Linen liiketoiminnan kulmakivi, johon varustamo on investoinut voimakkaasti. Viimeisen kymmenen vuoden aikana reitillä on aloittanut kaksi Itämeren ilmastoviisainta alusta, vuonna 2013 neitsytristeilynsä tehnyt Viking Grace ja keväällä 2022 liikenteeseen tullut Viking Glory.

Viime vuonna Viking Linen Turun-laivoilla matkusti yhteensä 1,95 miljoonaa matkustajaa, ja varustamon markkinaosuus reitillä oli huimat 68 prosenttia. Uudet laivat ovatkin paitsi Itämeren, myös Turun vetonauloja.

”Merellisyys ja matkustajalaivaliikenne Turun ja Tukholman välillä ovat hyvin oleellinen osa kaupunkimme matkailuvetovoimaa ja identiteettiä. Alueemme yrityselämälle meritien mahdollistama sujuva työmatkaliikenne on taas oleellinen kilpailukykytekijä. Olisi mahdoton kuvitella Turkua ilman Viking Linea ja matkustajalaivaliikenteen mahdollistamaa merireittiä Tukholmaan. Viking Line on 50 vuoden aikana osoittanut rohkeutensa uudistua ja investoida tämän meille elintärkeän yhteyden vahvistamiseen”, Turun pormestari Minna Arve sanoo.

Viking Linen liikenne Turun ja Tukholman välillä käynnistyi kesällä 1973, kun Viking 4 ja Marella alkoivat ajaa aamu- ja iltalähtöjä uudella reitillä. Turku oli kiinnostanut silloista Vikinglinjaa jo pitkään, sillä se tarjosi ”nopeimman tien länteen”. Reitin uskottiin houkuttelevan suomalaisia myös kokeilemaan silloin vielä harvinaista risteilemistä, ehtihän Turun-laivoilla yhden päivän aikana ”syödä ja juoda halvemmalla kuin maissa ja ostaa alkoholi- ja tupakka-annos halpaan merihintaan”.

”Suomalaiset innostuivat risteilyistä toden teolla 1980-luvuilla. Turun-laivoilla oli buumissa tärkeä rooli, ja erityisesti miniristeilyt vetivät väkeä joka puolelta Suomea. Juna ja matkanjärjestäjien bussit toivat suoraan terminaalin eteen ”, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo.

”Risteileminen oli siihen aikaa eksoottista. Tukholmasta lähdettiin ostamaan asioita, joita Suomesta ei saanut – jopa ruokatavaraa. Hinnoittelumme oli alusta asti maltillista, sillä halusimme laivamatkojen olevan kaikkien ulottuvilla. Edullisten risteilyjen suosio ei hiipunut edes lama-aikana: ihmiset tarvitsivat silloinkin irtiottoja arjesta.”

Laivamatkailun suosion myötä 1980-luvusta tuli uusien ja toinen toistaan isompien ja hienompien matkustaja-alusten rakentamisen kulta-aikaa. Jo pelkästään Viking Line varustamona toi Turkuun Viking Sallyn vuonna 1980, Rosellan 1981 ja Amorellan 1988. Vuosikymmenen lopulla Turun satamaan nousi varustamon oma satamaterminaali.

”Turun-linjan valtti on sen monipuolisuus. Aamulähdöillä voi nauttia kokonaisen päivän maailman kauneimmasta saaristosta, iltalähtö tarjoaa pitkän päivän Tukholmassa ja piknik-risteily kompaktin irtioton arjesta. Reitti on suosittu niin autoilijoiden, kokousmatkustajien kuin risteilijöidenkin keskuudessa. Lisäksi laivat pysähtyvät päivällä ja yöllä Ahvenanmaalla, joka on tärkeä matkakohde varustamolle.”, Johanna Boijer-Svahnström kertoo.

Turun-linjan 50-vuotisjuhlan kunniaksi Viking Line on lanseerannut miniloma-paketin, joka sisältää risteilyn lisäksi hotelliyön Turussa.

”Turku on upea matkailukaupunki, joka tarjoaa paljon nähtävää ja koettavaa. Uuden pakettimme varaamalla matkustajamme voivat nauttia Turusta vaikka kokonaisen päivän, nukkua täydet yöunet ja siirtyä aamulla vaivattomasti lippulaivamme Gloryn aamulähdölle. Miniloma on saanut hyvän vastaanoton asiakkailtamme, jotka ovat aiemmin lähteneet kohti Turkua ja aamulaivaa kukonlaulun aikaan.”

Viking Linen laivat Turun-reitillä läpi vuosikymmenten

• Viking 4 1973–1979
  • Marella 1973–1979
  • Turella 1979–1980
  • Diana II 1979–1981
  • Viking Sally 1980–1990
  • Rosella 1981–1988, 1994–2002
  • Amorella 1988–2022
  • Kalypso 1990–1993
  • Isabella 1997–2013
  • Viking Grace 2013–
  • Viking Glory 2022–

Philip Sjöstrand, Head of Sales

philip.sjostrand@vikingline.com, puh. +358 400 667 868

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Merellisyys ja matkustajalaivaliikenne Turun ja Tukholman välillä ovat hyvin oleellinen osa kaupunkimme matkailuvetovoimaa ja identiteettiä. Alueemme yrityselämälle meritien mahdollistama sujuva työmatkaliikenne on taas oleellinen kilpailukykytekijä. Olisi mahdoton kuvitella Turkua ilman Viking Linea ja matkustajalaivaliikenteen mahdollistamaa merireittiä Tukholmaan. Viking Line on 50 vuoden aikana osoittanut rohkeutensa uudistua ja investoida tämän meille elintärkeän yhteyden vahvistamiseen.”
Minna Arve, Turun pormestari
”Suomalaiset innostuivat risteilyistä toden teolla 1980-luvuilla. Turun-laivoilla oli buumissa tärkeä rooli, ja erityisesti miniristeilyt vetivät väkeä joka puolelta Suomea. Juna ja matkanjärjestäjien bussit toivat suoraan terminaalin eteen .”
Johanna Boijer-Svahnström, Viking Linen tiedotusjohtaja