• Viking Line Abp/

De röda båtarna har redan i 50 år varit en del av Åbo – jubileet till ära erbjuder Viking Line stads- och sjösemester i samma paket

Viking Line har förenat Åbo med Stockholm sedan 1973. Under årtiondenas lopp har linjens popularitet gynnats av förmånliga inköp, hög- och lågkonjunkturer samt allt vackrare fartyg. Under jubileumsåret erbjuder Viking Line ett paket som kombinerar en stadssemester i Åbo med en sjöresa i världens vackraste skärgård.

Under femtio år har Åbolinjen vuxit till en hörnsten i Viking Lines affärsverksamhet blivit en linje som rederiet kraftigt investerat i. Under de senaste tio åren har Östersjöns två klimatsmartaste fartyg börjat trafikera linjen, Viking Grace som gjorde sin jungfrukryssning 2013 och Viking Glory som togs i trafik våren 2022.

I fjol reste totalt 1,95 miljon passagerare med Viking Lines Åbofartyg, och rederiets marknadsandel på linjen var hela 68 procent. De nya fartygen är dragplåster inte bara på Östersjön utan också för Åbo.

”Närheten till havet och passagerarfartygstrafiken mellan Åbo och Stockholm är en väsentlig del av vår stads identitet och attraktionskraft. En smidig pendeltrafik sjövägen är en viktig konkurrensfaktor för näringslivet i vår region. Det är omöjligt att föreställa sig Åbo utan Viking Line och den sjöförbindelse till Stockholm som passagerarfartygstrafiken möjliggör. Under 50 år har Viking Line visat mod att förnya sig och investera i att stärka den här livsviktiga förbindelsen,”, säger Åbo stads borgmästare Minna Arve.

Viking Line inledde trafik mellan Åbo och Stockholm sommaren 1973, då Viking 4 och Marella började köra morgon- och kvällsavgångar på den nya rutten. Åbo hade redan länge intresserat det dåvarande Vikinglinjen, eftersom staden erbjöd ”den snabbaste vägen västerut”. Rutten förväntades locka finländare att pröva på då ännu ovanliga kryssningsresor, eftersom passagerarna på Åbofartygen under en och samma dag kunde ”äta och dricka billigare än i land och köpa sin alkohol- och tobaksranson till billiga sjöpriser”.

”Finländarna blev verkligt intresserade av att åka på kryssning under 1980-talet. Åbobåtarna hade en viktig roll i boomen, och i synnerhet minikryssningarna lockade folk från olika delar av landet. Tåg och researrangörernas bussar stannade direkt utanför terminalen”, berättar Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström.

”På den tiden var det exotiskt att åka på kryssning. Man åkte till Stockholm för att köpa varor som inte fanns att få i Finland – till och med matvaror. Vår prissättning var moderat ända från början, eftersom vi ville att båtresorna skulle vara åtkomliga för alla. De förmånliga kryssningarnas popularitet avtog inte ens under lågkonjunkturen: också då behövde folk koppla av från vardagen.”

I samband med att kryssningsresandet slog igenom blev 1980-talet en guldålder för byggandet av allt större och flottare passagerarfartyg. På Åbolinjen tog Viking Line i trafik Viking Sally 1980, Rosella 1981 och Amorella 1988. I slutet av årtiondet byggde rederiet en egen hamnterminal i Åbo hamn.

”Mångsidigheten är Åbolinjens trumfkort. På morgonavgångarna kan man njuta av världens vackraste skärgård hela dagen, medan kvällsavgångarna erbjuder en lång dag i Stockholm och picknick-kryssningarna ett kompakt sätt att kasta loss från vardagen. Linjen är populär bland såväl bilister som konferens- och kryssningsresenärer. Såväl på dagen som på natten stannar fartygen på Åland, som är en viktig turistdestination för rederiet”, säger Johanna Boijer-Svahnström.

Åbolinjens 50-årsjubileum till ära har Viking Line lanserat ett minisemesterpaket som utöver kryssningen också inkluderar en hotellnatt i Åbo.

”Åbo är en fantastisk turiststad där det finns mycket att se och uppleva. Genom att boka vårt nya paket kan våra resenärer njuta av Åbo hela dagen om de så vill, sova en lång natt och sedan bekvämt förflytta sig till vårt flaggskepp Glorys morgonavgång. Minisemestern har fått ett gott mottagande bland våra kunder, som tidigare har gett sig iväg mot Åbo och morgonbåten väldigt tidigt på morgonen.”

Viking Lines fartyg på Åbolinjen genom årtiondena

• Viking 4 1973–1979
  • Marella 1973–1979
  • Turella 1979–1980
  • Diana II 1979–1981
  • Viking Sally 1980–1990
  • Rosella 1981–1988, 1994–2002
  • Amorella 1988–2022
  • Kalypso 1990–1993
  • Isabella 1997–2013
  • Viking Grace 2013–
  • Viking Glory 2022–

Mer information:

Philip Sjöstrand, Head of Sales

philip.sjostrand@vikingline.com, puh. +358 400 667 868

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

”Närheten till havet och passagerarfartygstrafiken mellan Åbo och Stockholm är en väsentlig del av vår stads identitet och attraktionskraft. En smidig pendeltrafik sjövägen är en viktig konkurrensfaktor för näringslivet i vår region. Det är omöjligt att föreställa sig Åbo utan Viking Line och den sjöförbindelse till Stockholm som passagerarfartygstrafiken möjliggör. Under 50 år har Viking Line visat mod att förnya sig och investera i att stärka den här livsviktiga förbindelsen.”
Minna Arve, Åbo stads borgmästare