Suomalaiset nousseet Ahvenanmaan suurimmaksi matkailijaryhmäksi – saaristossa suvi jatkuu pitkälle syksyyn

Saaristomeri lämmittää Ahvenanmaata pitkälle syksyyn, ja yhä useammat suomalaismatkailijat ovat jo löytäneet saariston lumon kesäkuukausien jälkeenkin. Lyhyen laivamatkan päässä oleva oma saariparatiisimme tarjoaa tekemistä niin luonnossa liikkujille, golfaajille, kalastajille kuin hyvän ruoan ystävillekin.

Suomalaiset ovat nousseet Ahvenanmaan suurimmaksi matkailijaryhmäksi ruotsalaisten ohi – nyt myös syksyisin.

"Mannersuomalaiset ovat löytäneet Ahvenanmaan ainutlaatuisuuden ja eksoottisuuden. Olemme panneet merkille, että kotimaiset asiakkaat haluavat kokea Ahvenanmaan vielä laajemmin kuin ruotsalaiset ja panostavat yöpymisen ja ruokailun laatuun", Visit Ålandin markkinointi- ja myyntijohtaja Niko Micklin kertoo.

Ahvenanmaan syyskuukaudet tarjoavat paljon tekemistä etenkin luonnosta, liikunnasta ja kulttuurista kiinnostuneille matkailijoille. Saaristomeri pysyy lämpimänä pitkälle syksyyn, mikä tekee Ahvenanmaan ilmastosta Manner-Suomea leudomman.

"Alkusyksy on erinomaista aikaa matkustaa Ahvenanmaalle. Hotellien varaustilanne helpottaa kiireisimmän kesäsesongin jälkeen, ja itselleen mieluisan majoituksen voi löytää nopeallakin varoitusajalla. Nähtävyydet ja ravintolat ovat auki kesän tapaan, joten tekemisestä ja makuelämyksistä ei tarvitse tinkiä."

Suosituin tapa saapua lomalle Manner-Suomesta Ahvenanmaalle on astua laivaan Turun satamassa. Eniten matkustajia saarille tuo Viking Line, jonka Suomesta Ruotsiin suuntaavat laivat pysähtyvät Maarianhaminassa.

"Uusimmat laivamme Viking Glory ja Viking Grace vievät Ahvenanmaalle kaksi kertaa päivässä. Laivaristeilyn lomassa voi ympäri vuoden nauttia ainutlaatuisista saaristonäkymistä, ensin Turun ja sitten Ahvenanmaan saaristossa. Lähimatkailun suosio näkyy meilläkin, ja tämän syksyn varaustilanteemme myös Ahvenanmaan osalta näyttää ilahduttavalta", Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström sanoo.

5 tapaa kokea Ahvenanmaa

Golfaajalle: Ahvenanmaan golfkausi jatkuu jopa lokakuuhun asti. Saarella on kolme tasokasta, täysimittaista 18-reikäistä golfkenttää. Niistä yksi sijaitsee Eckerössä ja kaksi Kastelholman linnan kupeessa. Majesteettisissa maisemissa sijaitsevan Åland Golf Clubin muutamia vuosia sitten kunnostetut kentät täyttävät kansainväliset vaatimukset: ne kuuluvat Euroopan parhaimpiin.

Patikoijalle: Syksyyn kääntyvä värikäs saaristoluonto on ulkoilmaparatiisi, jossa on upeaa liikkua. Ahvenanmaalla on 30 patikointireittiä ja luontopolkua. Esimerkiksi viiden kilometrin pituinen Grottstigen-näköalareitti kulkee Pohjois-Ahvenanmaan jylhissä maisemissa Getabergenillä. Reitin varrella olevat komeat kalliomuodostelmat ovat myös boulderoijien suosiossa.

Pyöräilijälle: Pyöräillen voi seurata Ahvenanmaan rengastietä. Pohjoinen reitti kulkee koillissaariston ja eteläinen reitti kaakkoissaariston halki kohti Ahvenanmaan pääsaarta. Lossit liikennöivät saarten välillä. Välimatkat ovat Ahvenanmaalla lyhyitä, ja pyöräilylomaa voi viettää myös tehden päiväretkiä majapaikastaan käsin. Jos haluaa vuokrata pyörän paikan päältä, kannattaa se syyskuukausina tehdä etukäteen. Jotkut hotellit lainaavat vieraille pyöriä ilmaiseksi. Oman pyörän voi myös ottaa mukaan laivaan.

Kalastajalle: Elo-syyskuussa Ahvenanmaan vesille saavutaan pyytämään haukea ja ahventa, myöhemmin syksyllä kalastetaan meritaimenta. Kalastusoppaat järjestävät yksityis- ja ryhmäretkiä parhaille kala-apajille. Kalastusluvan voi ostaa verkosta vaikkapa samana päivänä, kun lähtee kalaan. Jos kalastaa kalastusoppaan johdolla, hän huolehtii kalastusluvista virvelien, uistinten ja pelastusliivien ohella.

Lähiruokaa rakastavalle: Syyskuun ehdoton kohokohta on 22.–24.9. järjestettävä Skördefest-sadonkorjuutapahtuma, jossa pääsee tutustumaan paikalliseen lähiruokaan ahvenanmaalaisilla tiloilla ja jopa maaseudulla asuvien perheiden kodeissa. Skördefestiin osallistuu kymmeniä tiloja, joten kierreltävää ja maisteltavaa riittää hyvin kahdeksi päiväksi. Sadonkorjuuristeilylle pääsee kätevästi Viking Linen erikoisristeilyllä. Jos ottaa auton mukaan matkalle, voi kierrellä maaseutua ja tiloja omin päin.

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja
johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö
christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

Niko Micklin, Visit Ålandin markkinointi- ja myyntijohtaja

niko.micklin@visitaland.com, puh. +358 18 24 255

"Mannersuomalaiset ovat löytäneet Ahvenanmaan ainutlaatuisuuden ja eksoottisuuden. Olemme panneet merkille, että kotimaiset asiakkaat haluavat kokea Ahvenanmaan vielä laajemmin kuin ruotsalaiset ja panostavat yöpymisen ja ruokailun laatuun."
Niko Micklin, Visit Ålandin markkinointi- ja myyntijohtaja
"Uusimmat laivamme Viking Glory ja Viking Grace vievät Ahvenanmaalle kaksi kertaa päivässä. Laivaristeilyn lomassa voi ympäri vuoden nauttia ainutlaatuisista saaristonäkymistä, ensin Turun ja sitten Ahvenanmaan saaristossa. Lähimatkailun suosio näkyy meilläkin, ja tämän syksyn varaustilanteemme myös Ahvenanmaan osalta näyttää ilahduttavalta."
Johanna Boijer-Svahnström , Viking Linen tiedotusjohtaja