Finländarna nu största turistgruppen på Åland – i skärgården fortsätter sommaren långt in på hösten

Skärgårdshavet ger värme på Åland långt in på hösten, och allt fler finländska turister har redan upptäckt skärgårdens charm även efter sommarmånaderna. Vårt eget skärgårdsparadis som bara ligger en kort sjöresa bort erbjuder aktiviteter för alla som trivs ute i naturen samt för golfspelare, fiskare och vänner av god mat.

Finländarna har gått om rikssvenskarna som största turistgrupp på Åland – nu också under höstsäsongen.

”Turister från det finländska fastlandet har upptäckt det unika och exotiska med Åland. Vi har noterat att inhemska kunder vill ha en ännu bredare upplevelse av Åland än svenskarna och satsar på högklassig övernattning och mat”, berättar Niko Micklin, marknads- och försäljningsdirektör på Visit Åland.

Under höstmånaderna finns det mycket att göra på Åland särskilt för turister som är intresserade av natur, motion och kultur. Skärgårdshavet är varmt långt in på hösten, vilket gör att klimatet på Åland är mildare än på fastlandet.

”Tidiga hösten är en ypperlig tid att resa till Åland. Hotellen är inte lika fullbokade som under sommarsäsongen, och det är lättare att hitta önskad typ av inkvartering även med kort varsel. Sevärdheterna och restaurangerna är öppna precis som på sommaren, så man missar varken aktiviteter eller smakupplevelser.”

Det populäraste sättet att åka på semester till Åland från fastlandet är att ta båten från Åbo hamn. De flesta turisterna till Åland transporteras av Viking Line, eftersom rederiets fartyg som går på Sverige stannar till i Mariehamn.

”Våra nyaste fartyg Viking Glory och Viking Grace angör Åland två gånger per dag. Under sjöresan kan man året om njuta av de unika skärgårdsvyerna, först i Åbo skärgård och sedan i Ålands skärgård. Att det blivit populärt med närturism märks också hos oss, och vårt bokningsläge i höst ser glädjande ut också för Ålands del”, säger informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström på Viking Line.

5 sätt att upptäcka Åland

Golfare: Golfsäsongen på Åland fortsätter ända in i oktober. Åland har tre högklassiga fullstora golfbanor med 18 hål. En av dem finns på Eckerö och två intill Kastelholms slott. Åland Golf Club ligger i majestätiska landskap. Golfbanorna som rustades upp för några år sedan uppfyller internationella krav och hör till de bästa i Europa.

Vandrare: När det går mot höst är den färgsprakande skärgårdsnaturen ett friluftsparadis där det är härligt att vistas. På Åland finns det 30 vandringsleder och -stigar. Som exempel kan nämnas den fem kilometer långa utsiktsleden Grottstigen, som går genom storslagna landskap i Getabergen på norra Åland. De mäktiga bergsformationerna vid stigen är också populära bland dem som ägnar sig åt bouldering.

Cyklister: Du kan cykla längs Ålands ringväg. Den nordliga rutten går genom den nordöstra skärgården och den sydliga rutten genom den sydöstra, mot huvudön på Åland. Mellan öarna går färjor. Avstånden är korta på Åland, och du kan också välja att göra dagsutflykter på cykel från ditt logi. Om du vill hyra cykel lönar det sig under höstmånaderna att göra det i förväg. En del hotell lånar ut cyklar gratis till sina gäster. Du kan också ta med din egen cykel på båten.

Fiskare: I augusti-september kommer många till Åland för att fiska gädda och abborre, och senare på hösten havsöring. Lokala fiskeguider arrangerar privat- och gruppresor till de bästa fiskevattnen. Du kan köpa fiskekort på nätet till och med samma dag som du ger dig ut på fiske. Om du fiskar med en fiskeguide sköter han om fiskekorten- samt om kastspön, bete och flytvästar.

Vänner av närproducerad mat: September månads absoluta höjdpunkt är Skördefesten 22–24.9, där du kan smaka på lokal närproducerad mat på åländska bondgårdar och till och med hemma hos familjer som är bosatta på landsbygden. Tiotals gårdar deltar i Skördefesten, vilket betyder att du lätt kan fylla två dagar med att åka runt till olika platser och smaka på deras läckerheter. Viking Lines specialkryssning är ett bekvämt sätt att ta sig till Skördefesten. Om du tar bilen med kan du åka runt på egen hand och besöka olika gårdar.

Mer information:

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Niko Micklin, marknads- och försäljningsdirektör på Visit Åland

niko.micklin@visitaland.com, puh. +358 18 24 255

”Turister från det finländska fastlandet har upptäckt det unika och exotiska med Åland. Vi har noterat att inhemska kunder vill ha en ännu bredare upplevelse av Åland än svenskarna och satsar på högklassig övernattning och mat.”
Niko Micklin, marknads- och försäljningsdirektör på Visit Åland
”Våra nyaste fartyg Viking Glory och Viking Grace angör Åland två gånger per dag. Under sjöresan kan man året om njuta av de unika skärgårdsvyerna, först i Åbo skärgård och sedan i Ålands skärgård. Att det blivit populärt med närturism märks också hos oss, och vårt bokningsläge i höst ser glädjande ut också för Ålands del.”
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line